کد خبر: ۸۰۸۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۸
یک کارشناس مسایل بین‌الملل مطرح کرد

چرا آلمان در برابر ایران موضع خصمانه اتخاذ کرده است؟

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: بخشی از موضع شدید آلمان نسبت به ایران ناشی از عدم توافق بر سر احیای برجام و بازگشت به این توافق است؛ اگر همه طرف‌ها به برجام برمی‌گشتند اروپا و آلمان در بحران انرژی ناشی از جنگ اوکراین صدمات و خسارات کمتری به لحاظ سیاسی و اقتصادی متحمل می‌شدند.
چرا آلمان در برابر ایران موضع خصمانه اتخاذ کرده است؟
آفتاب‌‌نیوز :

سیدجلال ساداتیان با اشاره به رویکرد تهاجمی مقامات ارشد آلمان نسبت به ایران در مسایل داخلی و خارجی اظهار کرد: اروپایی‌ها به ابتکار آلمان و فرانسه تلاش کردند با محوریت جوزپ بورل و معاونش میانجی موضوع برجام باشند. اگر توافق برجام احیا می‌شد، تحریم ایران برداشته می‌شد و ایران قادر بود از منظر انرژی به اروپا کمک کند. خط لوله گاز ایران از قبل انقلاب به ترکیه می‌توانست گاز اروپا را تامین کند. برجام می توانست در شرایطی که عملا خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا قطع شده بود و یک تنش جدی میان روسیه و آلمان شکل گرفته بود، یک شاهراه مهم حیاتی برای اروپا باشد.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: آلمان به جهت مساله داخلی خودش و نیز مساله حمایت از اوکراین در برابر روسیه در شرایط نگران‌کننده‌ای است که بخشی از این وضعیت به تبع عدم موفقیت برجام است، یعنی اگر برجام به نتیجه می‌رسید طبیعی است که ایران اینقدر با غرب فاصله نمی‌گرفت و به روسیه نزدیک نمی‌شد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه و استفاده مسکو از آنها در جنگ با اوکراین که به مساله‌ای بغرنج در روابط ایران و اروپا تبدیل شده است اظهار کرد: هر چند به گفته مسئولان ایرانی پهپادها قبل از جنگ اوکراین به روسیه فروخته شده‌اند اما با توجه به بحران ایجاد شده در پی این جنگ برای اروپا و آمریکا، این مساله حساسیت زیادی را برانگیخت. از سویی اینکه این پهپادهای ارزان توانسته‌اند تجهیزات و موشک‌های نظامی غربی در اختیار اوکراین را نابود کنند هم مساله دیگری است که اروپا و آمریکا را به شدت عصبانی کرده است. به نوعی غرب بخشی از موفقیت‌های روسیه در جنگ اوکراین را مدیون پهپادهای ایران می‌دانند. آنها بر این نظرند که اگر این پهپادها نبود آنها مناطق بیشتری را و با سرعت بیشتری پس می‌گرفتند.

ساداتیان تصریح کرد: آلمان و آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی انتظار داشتند که ایران در جنگ اوکراین و در تنش میان اروپا و آمریکا با روسیه "بی‌طرف" بماند، اما الان شرایط به گونه‌ای است که حداقل از نظر غربی‌ها ایران در یک طرف این کارزار ایستاده است و موضع بی‌طرف ندارد. طبیعی است هر اقدامی تبعات خاص خودش را دارد. هر تصمیمی که ایران یا کشورهای دیگر در رابطه با مساله اوکراین بگیرند، تبعات و آثار خودش را خواهد داشت. اینکه هم پیمان روسیه باشیم یا غرب یا مستقل عمل کنیم هر کدام یک تصمیم با تبعات خاص خودش است که باید در زمان مناسب و به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

وی گفت: آنها (غرب و آمریکا) فکر می کنند ایران با مساله فروش پهپادها به روسیه و از سویی عدم توافق در برجام، می‌تواند به نقطه"گریز هسته‌ای" نزدیک شده و هر لحظه به سمت سلاح هسته‌ای پیش رود و این خطری خواهد بود که اروپا را بیش از آمریکا تهدید می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین