کد خبر: ۸۰۸۴۳
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۲
موافقت «شیمون پرز» با درخواست «تزیپی لیونی»

14 روز فرصت اضافه برای «تزیپی لیونی»

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «تزیپی لیونی»، رهبر حزب حاکم «کادیما» از «شیمون پرز»، رئیس رژیم صهیونیستی، خواست به وی دو هفته دیگر برای تشکیل دولت ائتلافی فرصت دهد. 

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «لیونی» امروز دوشنبه برای مطرح کردن این درخواست به اقامتگاه رسمی «پرز» رفت و در ملاقاتی 1 ساعت و 15 دقیقه‌ای برنامه‌اش برای شکل‌دادن دولتی استوار و ماندگار را تشریح کرد؛ که «پرز» در موافقت با درخواست او فرصت 14 روزه اضافه‌ای به او داد.

لیونی ماه گذشته به عنوان رهبر حزب حاکم «کادیما» انتخاب شد اما وی تاکنون نتوانسته است در فرصت 28 روزه اولیه برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق کاملی دست یابد.

درخواست «لیونی» برای فرصت بیشتر به منظور تشکیل دولت جنبه تشریفاتی دارد و انتظار می رفت این درخواست مورد قبول واقع شود. اما درخواست «لیونی» بیانگر وجود مشکلاتی در مسیر تشکیل دولتی با ثبات در رژیم صهیونیستی در این دوران سخت سیاسی است.

در صورتیکه «لیونی» نتواند حمایت اکثریت پارلمان را طی دو هفته آینده بدست آورد، این رژیم احتمالاً با برگزاری انتخابات زودهنگام رو‌به‌رو می شود.

رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی در ترغیب حزبش به تصویب قرارداد ائتلاف با کادیما با مشکل مواجه است. 

روزنامه «جروزلم پست» در شماره امروز خود در اینترنت نوشت: «مخالفان «ایهود باراک» در حزب «کار» اسرائیل روز یکشنبه گفتند او به عنوان رئیس حزب «کار» روزهای دشواری در به‌تصویب‌رساندن قرارداد ائتلاف که نماینده اش هفته گذشته با حزب «کادیما» امضا کرد، پیش روی دارد».

«باراک» روز یکشنبه با ملاقات با «عمیر پرتز»، رهبر پیشین حزب، تلاش برای به تصویب رساندن آن قرارداد را آغاز کرد. در حالیکه سخنگویان «باراک» گفتند آن ملاقات مثبت بوده و مسائل سیاسی، دیپلماتیک، و امنیتی مورد بحث قرار گرفته، یک منبع نزدیک به «پرتز» آنرا اتلاف‌وقت خواند.

انتظار می رود «باراک» اواخر این هفته با دو عضو دیگر «کنست» که از رقبای وی برای رهبری حزب «کار» هستند ملاقات کند. این دو به طور فزاینده ای از «باراک» انتقاد دارند و یکی از آنها قبلاً تصمیم گرفته مانع از تصویب قرارداد ائتلاف شود.

ناکامی در به تصویب رساندن قرارداد ائتلاف برای «باراک» نگران‌کننده خواهد بود.

«پرتز» که درکمیته مرکزی حزب «کار» قدرت دارد، هنوز تصمیم نگرفته است از این قرارداد حمایت کند یا نه.

مخالفان «باراک» او را به علت اصرار بر اینکه قرارداد ائتلاف او را به عنوان «عالی‌رتبه‌ترین وزیر پس از نخست وزیر» اعلام کند، به سخره می گیرند.

«باراک» می گوید این عنوان برای تضمین نفوذ حزب «کار» در دولت جدید لازم است.

«باراک» که در گذشته رتبه پایین‌اش در نظرسنجی ها را کم‌اهمیت می انگاشت، برای اولین بار اذعان کرد یک نامزد جدی برای نخست‌وزیری نیست.

وی گفت: «من به موقعیتم واقفم و به آن اقرار می کنم. آن از حمایت سیاسی لازم برای نخست‌وزیر‌شدن برخوردار نیستم، بنابراین تصمیم گرفتم شریک عالی رتبه در دولت «تزیپی لیونی» باشم و این کاری است که در صورت تشکیل آن دولت انجام خواهم داد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین