کد خبر: ۸۰۸۸۶۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۲۸
بازتاب گسترده انتشار ویدئوی بازداشت یک دانشجو توسط پلیس در دانشگاه

ماجرای ورود پلیس به دانشگاه شیراز و ضرب و شتم و بازداشت یک دانشجو

به تازگی ویدئویی از بازداشت همراه با ضرب و شتم یک دانشجو در کتابخانه دانشگاه شیراز بازتاب گسترده ای داشت.
ماجرای ورود پلیس به دانشگاه شیراز و ضرب و شتم و بازداشت یک دانشجو
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که ورود پلیس و ماموران امنیتی به دانشگاه ممنوع است و اخیرا وزیر کشور نیز بر این قانون تاکید کرده بود، اما اخیر تصاویری از ورود نیروهای امنیتی به برخی دانشگاه و برخورد با دانشجویان و بازداشت آنها منتشر شده است. به تازگی ویدئویی از بازداشت همراه با ضرب و شتم یک دانشجو در کتابخانه دانشگاه شیراز بازتاب گسترده ای داشت.

خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت در همین خصوص نوشت: ورود سه تن از نیروهای تامین امنیت در روز پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱ به کتابخانه خوارزمی دانشگاه شیراز، واکنش‌ دانشجویان و عذرخواهی مسئولان را در پی داشته است.

معاون دانشجویی‌فرهنگی دانشگاه شیراز در این باره در توضیحاتی که شامگاه پنجشنبه در سایت دانشگاه منتشر شد، توضیح داد: ظهر پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه ۱۴۰۱ حوالی ساعت ۱۱، نیروهای امنیتی مستقر در میدان نمازی شیراز، به یکی از دانشجویان این دانشگاه مشکوک شده و برای بازرسی او اقدام می‌کنند. دانشجو، به‌دلیل اضطراب فرار کرده و وارد محوطه کتابخانه خوارزمی دانشگاه، در مجاورت میدان نمازی می‌شود.

علی حفیظی "بدون اشاره به ضرب و شتم این دانشجو"، یادآور شد: این کتابخانه متعلق به دانشگاه شیراز و خارج از محوطه پردیس دانشگاه شیراز است. نیروهای امنیتی درحال تعقیب دانشجو وارد محوطه کتابخانه شدند و بعد از دخالت نیروهای حراست دانشگاه، دانشجو به اتاق حراست منتقل شد و پس از تماس حراست با خانواده‌ او، این دانشجو در کمال سلامت به خانواده‌ تحویل داده شد. مسئولان امنیتی بعد از این اتفاق در تماس با ریاست دانشگاه شیراز از ورود بدون هماهنگی نیروهای امنیتی به محوطه دانشگاه عذرخواهی کرده و قول پیگیری و برخورد با نیروی خاطی را داده‌اند. دانشگاه شیراز با قدرت، پیگیر حقوق مادی و معنوی دانشجویان خود بوده و از مسیرهای قانونی به دنبال اعاده‌ حیثیت از دانشگاهیان است.

واکنش تشکل‌ها

بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز در روایتی از این رخداد در بیانیه‌ای نوشت: یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز در حد فاصل میدان دانشجو تا میدان نمازی اقدام به فیلمبرداری و عکسبرداری از نیروی‌های امنیتی کرد، اتفاقی که منجر به شک کردن نیروهای امنیتی به این فرد شد. این فرد اقدام به فرار کرد و در نهایت وارد کتابخانه خوارزمی شد که این اتفاق باعث تعقیب فرد توسط نیروهای امنیتی شد. حراست کتابخانه با توجه به ورود غیرعادی این فرد به کتابخانه، به او شک کرد و به دنبال او رفتند. در نبود حراست در ورودی کتابخانه، سه تن از نیروهای امنیتی در اقدامی بدون اطلاع و خلاف قوانین تصمیم به ورود به حریم دانشگاه و کتابخانه خوارزمی گرفتند و با از بین بردن حرمت محیط دانشگاه، اقدام به درگیری با فرد متواری کردند و او را به سمت بیرون بردند. پس از اینکه نیروهای حراست متوجه می‌شوند هویت فرد، دانشجو بوده است، منجر به خروج نیروهای امنیتی از حریم کتابخانه خوارزمی شد و دانشجو در گیت حراست ماند و حراست با تماس با خانواده دانشجو و مطلع کردن آنها، دانشجو را همراه خانواده خود از محیط دانشگاه خارج کردند.

حضور نیروهای نظامی در دانشگاه بر خلاف قوانین است، پیشگیری از اقدامات مشابه خواسته شده و آمده است: ساعاتی پس از این اتفاق از دانشجو و خانواده وی توسط نهادهای مسئول دلجویی به عمل آمده است.

برخی دیگر از تشکل‌های دانشگاه شیراز نیز بیانیه جداگانه‌ای منتشر کرده‌اند. در این پیوند، انجمن وفاق و توسعه دانشجویان دانشگاه شیراز در نامه سرگشاده به مسئولان این دانشگاه خواهان برخورد مقتدرانه با این رخداد و پیشگیری از رخدادهای مشابه شد.

عذرخواهی از دانشگاهیان

جواد قناعتی مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری فارس در این باره گفت: تعقیب در محدوده دانشگاه و ورود به کتابخانه که دانشجویان در حال مطالعه بودند، اقدامی غیرقانونی بوده است.

وی در گفتگو با ایرنا افزود: این اقدام غیرقانونی، باعث آسیب دیدن ساحت دانشگاه و جریحه‌دار شدن احساسات پاک دانشگاهیان، به خصوص دانشجویان عزیز این دانشگاه شده است.

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای تامین استان خاطرنشان کرد: بدون تردید همه مسئولان و بویژه نیروهای حافظ امنیت، حفظ حرمت و رعایت شأن محیط مقدس دانشگاه را وظیفه قطعی و انکارناپذیر خود می‌دانند. از دانشگاهیان دانشگاه شیراز بویژه دانشجویان عزیز و خصوصا دانشجوی مورد نظر، به دلیل وقوع این رخداد تلخ و خطای صورت گرفته عذرخواهی می‌کنم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
87
9
دانشجو نمی تواند هر غلطی بکنه و داخل دانشگاه فرار کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
6
45
پس تصویب قطعنامه خردمندانه بوده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
3
41
وزیر کشور یعنی ...
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین