کد خبر: ۸۱۱۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۵۸
دیدگاه معاون اسبق وزارت اقتصاد درباره تعیین قیمت نفت در بودجه 88

قیمت نفت در بودجه دولت واقعی نیست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارائی معتقد است، تعیین قیمت هر بشکه نفت در بودجه به خصوص در دولت نهم بسیار غیر واقعبینانه است چراکه این دولت در مصرف درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست.

دکتر سعید شیرکوند در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی آفتاب تاکید کرد: «تجربه نشان می‌دهد که دولت نهم خود را پایبند به رعایت قوانین بودجه نمی‌داند، چراکه در سال‌های گذشته بسیار فراتر از بودجه و قیمت نفت تعیین شده در آن عمل کرده است».

این کارشناس اقتصادی در عین حال گفت: «به طور کلی بیان قیمت هر بشکه نفت در تنظیم بودجه کشور هیچ‌گاه به صورت جدی مطرح نبوده و بودجه سالانه بر مبنای قیمت یک بشکه نفت شکل نگرفته است».

او افزود: «در گذشته برای تنظیم بودجه مبلغ مشخصی به عنوان درآمد نفت درنظر گرفته می‌شد که اگر این مبلغ را با میزان صادارت کشور مقایسه کنیم قیمت هر بشکه نفت به طور تقریبی تخیمن زده می‌شود».

وی توضیح داد: «برای اینکه مشخص گردد بودجه سالانه کشور براساس چه قیمتی برای هر بشکه نفت تنظیم شده است باید به میزان مخارج ارزی دولت توجیه کنیم».

این استاد دانشگاه تهران اظهارداشت: «بر اساس حجم درآمد‌های ارزی مصرف شده در سال 1386 که با توجه به بودجه، متمم‌های آن و همچنین برداشت‌های مختلف با مجوز و بدون مجوز مجلس محاسبه می‌شود، مشخص خواهد شد که قیمت هر بشکه نفت در هزینه سال 86 بسیار بیشتر از 90 دلار بوده است. بنابراین اینکه گفته می‌شود دولت قیمت هر بشکه نفت را امسال 55 دلار و برای سال آینده 60 دلار در نظر گرفته یا می‌گیرد، اساسا واقعیت ندارد».

معاون وزیر اقتصاد دولت خاتمی در پایان تاکید کرد: «تعیین یا ارائه هر پیشنهادی درمورد قیمت نفت برای بودجه سال 88 فارغ از کاهش شدید بهای نفت در بازارهای جهانی، سخن غیرکارشناسانه و غیرعملیاتی است و تنها می‌توان گفت که دولت سال آینده چه مقدار از درآمدهای نفتی را به مصرف برساند».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین