به گزارش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در هجدهمین نشست مجمع مسلمانان روسیه با عنوان «عدالت، اعتدال؛ اصول الهی و نظم جهانی» افزود: ۲ واژه عدالت و اعتدال، امروز آرزوی بشریت است که از ظلم و افراطگرایی رنج میبرد. عدالت در جامعه احساس عزت و کرامت به وجود میآورد و بدون آن احساس حقارت بر جامعه حاکم میشود.
دبیرکل مجمع تقریب، عدل را احساسی خواند که فرد و جامعه را زنده میکند و در نبود آن زندگی بشری و همه انگیزههای توسعه، نوآوری و پیشرفت از میان خواهد رفت.
وی افزود: زمانی که قرآن کریم برپایی عدالت را هدف بعثت انبیا(ع) معرفیمیکند، توضیح میدهد که هدف از دعوت خداوند و رسول او زنده نگه داشتن است و این تاکید در قرآن کریم به این معناست که عدل و داد از سویی و زنده نگه داشتن از سوی دیگر در تحقق هدف رسالتهای آسمانی ملازم یکدیگر هستند.
شهریاری تاکیدکرد: اعتدال در سایه زندگی سرشار از عزت و کرامت محقق میشود و بدون آن انسان و جامعه قدرت سیر بر مسیر میانهروی را از دست داده و در معرض افراط و تفریط قرار میگیرد.
وی مهمترین عامل تحقق میانهروی در جامعه بشری را آشنایی ملتها از یکدیگر و ارتباط میان آنها عنوان کرد و گفت: تبادل شناختی، فرد و جامعه را از خودپرستی و خودخواهی حفظ میکند و دیگر پذیری را در آنها به وجود میآورد.
دبیرکل مجمع تقریب با اشاره به اینکه از منظر قرآن کریم اختلاف در جنسیت و وابستگی به دلیل دستیابی به همین تبادل شناختی است، اظهار داشت: با این آشنایی، خودبرتربینی نسبت به دیگران به دلیل رنگ، جنسیت و نژاد از بین میرود.
وی با بیان اینکه کینهها و تعصب نژادی و طایفهای نقش بزرگی در ایجاد روابط پرتنش میان ملتها دارد، خاطرنشان کرد: برادری تنها با کنار زدن این کینهها حاصل میشود.
شهریاری ادامه داد: در سایه این برادری انسانی روابط مثبت میان ملتها ایجاد میشود و این خیال نیست بلکه برخاسته از فطرت انسانی است که بر پایه عشق و دوری از تنفر بنا نهاده شده است و عشق، برخاسته از فطرت خداوند است که فطرت انسان را برپایه آن بنا کرده و هیچ تبدیلی در خلقت خداوند راه ندارد.
شهریاری با بیان اینکه میراث اسلامی، علمی، ادبی و اخلاقی ما پر است از دعوت به عشق، تصریح کرد: ارتباط میان انسان و خداوند نیز براساس عشق است.
وی با اشاره به جایگاه عشق در عرفان اسلامی اضافه کرد: انگیزه عشق با دیگر انگیزهها تفاوت دارد و عشق وسیله شناخت اسرار الهی است.
دبیرکل مجمع تقریب، عدالت و اعتدال را پنجرهای مشرف به عزت، کرامت و حیات کریمانه انسانی که خواست خداوند برای بشریت است، توصیف کرد و افزود: عدالت زمانی محقق میشود که ما در برابر ظالمان و دشمنان بایستیم و این همان چیزی است که امروز به وضوح در صحنه جهانی مشاهده میکنیم مانند اشغال سرزمین فلسطین و آواره ساختن فلسطینیان یا اهانت به مقدسات مسلمانان به ویژه در قدس شریف.
وی با اشاره به محاصره کشورها و ممانعت از ورود دارو و غذا در برابر چشم همگان مانند آنچه در لبنان و یمن و دیگر کشورها در جهان اتفاق افتاده است، تاکیدکرد: بر علما واجب است که برای از بین بردن ظلم، رسوا کردن ظالمان و تحقق عدالت و تعامل انسانی در جهان قیام کنند.