سردار محمدباقر سلیمی در نخستین سمینار حمل و نقل شهری کشور در مشهد اظهار داشت: حذف نقش پلیس در مدیریت ترافیک اجتنابناپذیر است و اگر در ایمنی ترافیک شهری شاهد کاهش تصادفات شهری هستیم، مرهون تلاش شما و همکاران ما در پلیس راهنمایی و رانندگی در توسعه انضباط ترافیکی است. نبود خدمات در مناطق مسکونی حاشیه کلانشهرها سبب افزایش سفرهای غیرضروری شده و باید در این مناطق امکانات اولیه وجود داشته باشد تا ساکنان آن مجبور به سفر به کلانشهرها نشوند.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور تصریح کرد: تغییر نگاه و رویکرد اجتنابناپذیر است و باید آن را بپذیریم و به آن جامع عمل بپوشانیم. در موضوع ایمنی نیز، پلیس راهنمایی و رانندگی نقش اساسی و پررنگی دارند.
وی ادامه داد: تصادفات رانندگی خوشبختانه در ۱۰ سال گذشته در حوزههای شهری کشور کم شده است. ۱۶۰۰ نفر کاهش جانباختگان حوادث رانندگی در معابر شهری از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ تجربه کردهایم؛ این اعداد و ارقام توجیهپذیر نیست و باید به حداقل تصادفات برسیم.
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور خاطرنشان کرد: در هشتماهه سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۹ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در معابر شهری کشور بودیم. البته بیشتر این افزایش در سهچهار ماه ابتدایی امسال بود که تراکم و شوق به سفرها ناشی از دو سال کاهش سفرها بهدلیل بیماری کرونا داشتیم. با برنامهریزی صورتگرفته، از مرداد ماه امسال روند کاهشی اتفاق افتاد.
اتفاقات تخصصی سایر کشورها برای ما تبدیل به رویا شده است
مسعود نصرتی، معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان دهیاریها و شهرداریهای کشور نیز با بیان این مطلب که از سال ۱۳۹۰ از سوی دولتها اتوبوس شهری توزیع نشده است اظهارداشت: از سال ۱۳۹۵ نیز در حوزه واگن مشکل داریم، در ۹ کلان شهر کشور در توزیع اوراق مشارکت مشکلاتی داریم. از سال ۱۴۰۰ نگاه ویژهای به خرید و تامین ون و اتوبوس برای شهرها و کلانشهرها در کشور معطوف شده و در همین راستا نخستین قرارداد برای تامین ۵۵ دستگاه واگن قطار شهری برای شهر قم منعقد شده است.
معاون توسعه منابع و مدیریت سازمان دهیاریها و شهرداریهای کشور گفت: تمام اتفاقات تخصصی تجربه شده در سایر کشورها برای ما تبدیل به رویا شده و باید اقتصاد و اشتغال کشور و حوزه رضایتمندی در حوزه حمل و نقل را در برنامه هفتم دید.