کد خبر: ۸۱۴۲۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان خشونت‌های اخیر و اظهار همدردی با تمامی آسیب دیدگان

بیانیه‌ عبداللّه نوری در خصوص اعتراضات و حوادث ناگوار اخیر

اعمال و رفتار‌های خشونت بار، گسترش آشوب و هرج و مرج و بطور کلی غبارآلود شدن فضای کشور، بستر و فضای مساعدی برای اِعمال حداکثر ارعاب را فراهم می‌کند.
بیانیه‌ عبداللّه نوری در خصوص  اعتراضات و حوادث ناگوار اخیر
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین عبدالله نوری در بیانیه‌ای ضمن تسلیت به خانواده‌های همه قربانیان خشونت‌های اخیر و اظهار همدردی با تمامی آسیب دیدگان، از همه‌ی ایرانیان در سراسر جهان درخواست کرد: تکثر و تنوع اندیشه‌ها و جریان‌ها را به رسمیت بشناسند و در تمامی فعالیت‌ها و سخنان‌شان، حفظ تمامیت ارضی ایران، حفظ منابع و منافع ملی ایران، حفظ تمامی زیرساخت‌ها و صنایع ایران و حفظ جان تمامی ایرانیان، مبنای وحدت و اتفاق نظرشان باشد. اعمال و رفتار‌های خشونت بار، گسترش آشوب و هرج و مرج و بطور کلی غبارآلود شدن فضای کشور، بستر و فضای مساعدی برای اِعمال حداکثر قدرت و ارعاب را فراهم می‌کند.

سایت جماران در ادامه نوشت: در بخش‌هایی از بیانیه عبدالله نوری آمده است: سه ماه پیش و در پی جان باختن دردناک دختر ایران زمین "مهسا امینی"، در جریان بازداشت از سوی گشت ارشاد، کشور به مرحله‌ی پر فراز و نشیبی وارد شد که همچنان در تب و تاب آن است.

وزیر اسبق کشور ریشه اعتراضات جوانان، زنان و اقشار گوناگون جامعه به آن رویداد تلخ را در ناکارآمدی برآورده کردن انتظارات و خواست عمومی دانست و ابراز عقیده کرد: در شرایطی که در پرتو ناکامی اصلاحات هیچ امیدی به بهبود وضعیت فروبسته‌ی معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی وجود نداشت، کثیری از مردم برای اعتراض به این وضعیت به ویژه محرومیت از زندگی شرافتمندانه و پایمال شدن حقوق اولیه خود با شعار پرمعنا و تأثیرگذار "زن، زندگی، آزادی" فریاد مظلومیت سر دادند و خواستار آزادی و رفع فساد و تبعیض و اجرای عدالت و حکمرانی عالمانه، عادلانه و پاسخگو شدند.

وی که سابقه نمایندگی امام خمینی در جهاد سازندگی و سپاه پاسداران را در کارنامه خود دارد با اشاره به آنچه برخورد‌های به شدت خشونت‌آمیز و هتاکی‌ها و فحاشی‌های بی‌سابقه نسبت به معترضان خواند، این رفتار‌ها را موجب آن دانست که: بسیاری که صادقانه و با نیّت و انگیزه‌های ملی در انقلاب ۵۷ و جنگ تحمیلی و روند‌های پس از آن نقش داشته‌اند را بهت زده ... سازد چرا که در برابر انبوهی از پرسش‌ها که به ویژه از طرف جوانان با آن مواجه می‌شوند، پاسخی جز سکوت و یا اظهار تأسف و ندامت ندارند.

در ادامه بیانیه نوری آمده است: به کیان پیرفلک، کودک شیرین سخن این سرزمین بنگرید، قتل او لرزه بر اندام هر انسان با وجدان و با شرفی می‌اندازد. مادرش می‌گوید به دست ماموران کشته شده است و مسئولان تکذیب می‌کنند. البته هنوز فراموش نکرده‌ایم که تا برملا شدن فاجعه شلیک به هواپیمای اوکراینی، حاکمیت مسئولیت سرنگونی آن را به عهده نگرفت. این نوع رفتار، چه نسبتی با جلوه‌ی رحمانی پیامبر اسلام (ص) دارد که خداوند در وصف او می‌فرماید: "به برکتِ رحمت الهى، با مردم نرم‌خو و پُر مِهر شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعاً از پیرامون تو پراکنده مى‌شدند. " (آل عمران - ۱۵۹) مگر امیر مؤمنان خطاب به مالک اشتر اندرز نمی‌دهد که "باید دلت از رحمت و محبت مردم مالامال باشد و لطف و دوستی نسبت به آنان روا داری و نباید همچون جانور درنده‌ای، خوردن آن‌ها را غنیمت شماری"؟

عبدالله نوری معتقد است: سیاست‌گذاری‌های نادرست داخلی و استراتژی تقابلی و هزینه‌زا در سیاست خارجی که در سال‌های گذشته در پیش گرفته شده نتیجه‌ای جز خارج کردن کشور از مدار توسعه و فرو بردن انبوهی از جمعیت به زیر خط فقر مطلق نداشته است.

به اعتقاد عبدالله نوری اکثر کارشناسان مستقل در تمامی زمینه‌ها از سیاست خارجی تا اقتصاد و فرهنگ مخالف مسیری هستند که در حال اجراست و آتیه‌ی ایران با تمدن دیرینه و بزرگ را به مراتب رنج‌بارتر از وضع ناهنجار کنونی می‌دانند.

وی با طرح این سئوال که معترضان منتقد، رنجدیده و گرفتار در مصائب اقتصادی و معیشتی چگونه مخالفت خود را اعلام کنند؟ ... و چگونه وظیفه‌ی ملی و اخلاقی امر به معروف و نهی از منکر که در قرآن و سنت نیز بر آن تأکید شده است را نسبت به حکومت عملی کنند؟ آورده است: امام علی (ع) تأکید می‌کنند "هرگز امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید. زیرا که اشرار بر شما مسلط می‌شوند و دیگر دعای‌تان مستجاب نخواهد شد و خداوند از این جهت ملل گذشته را مورد لعن خود قرار داد که امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرده بودند. "

در ادامه بیانیه با اشاره به این که مردم شعار‌ها و آرمان‌های انقلاب ۵۷ را در نظر می‌گیرند که بدنبال آزادی بیان و آزادی اندیشه و محکومیت استبداد و دیکتاتوری بود و با طرح این سئوال که آیا این سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی که "پدران ما چه حقی داشتند که برای ما یک همچو کاری بکنند؟ " را تنها محدود به حکومت پهلوی می‌دانند؟ سکوت مراجع و علما سئوال‌برانگیز خوانده شده و آمده است: آیا ایشان این نوع رفتار را درست می‌دانند؟ آیا ذبح اخلاق و انسانیت با تهدید و خشونت عریانِ در برابر اعتراض، توجیه اخلاقی و شرعی دارد؟ اگر چنین نیست، آنان چگونه به وظیفه‌ی دینی امر به معروف و نهی از منکر عمل می‌کنند؟

در یکی از فراز‌های پایانی بیانیه حجت الاسلام والمسلمین عبدالله نوری به تعبیر امام علی (ع) خطاب به ابن عباس اشاره شده است که فرمود: "سوگند به خدا این نعلین از فرمانروایی شما نزد من محبوب‌تر است مگر آنکه حقی را بپای دارم یا باطلی را دفع کنم. "

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین