کد خبر: ۸۱۵۱۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
تلاش زلنسکی برای متقاعد کردن کنگره آمریکا به ادامه کمک‌ها به اوکراین

ادعای رئیس‌جمهور اوکراین علیه ایران در کنگره آمریکا

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، که در یک سفر غیرمنتظره روز چهارشنبه وارد واشنگتن شد، در یک سخنرانی در کنگره آمریکا، مدعی شد پهپادهای مرگبار ایرانی که صدها فروند آن به روسیه فرستاده شده، تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی اوکراین شده‌اند.
ادعای رئیس‌جمهور اوکراین علیه ایران در کنگره آمریکا
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس‌جمهوری اوکراین در اولین سفر به خارج از کشورش از زمان آغاز حمله روسیه، در جلسه دو مجلس کنگره آمریکا از قانونگذاران ایالات متحده خواست تا به حمایت‌هایشان ادامه دهند. برخی از جمهوری‌خواهان در این جلسه شرکت نکردند.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، سفر خود به واشنگتن را با درخواست از کنگره برای تصویب نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار کمک اضافی به کشورش آغاز کرد. او گفت که «تصویب سریع این بودجه نه تنها نفوذ روسیه در منطقه را متوقف می‌کند، بلکه به طور کلی دموکراسی را حفظ می‌کند.»

زلنسکی در این جلسه مشترک کنگره، تقریبا ۲۵ دقیقه صحبت کرد و شمه‌هایی از شوخ طبعی را با التماس برای امنیت و ثبات آینده اوکراین در هم آمیخت. او سخنرانی خود را به زبان انگلیسی ایراد کرد تا تاثیر بیشتری بگذارد. زلنسکی تلاش داشت تا قانونگذاران آمریکایی جمهوری‌خواه را برای ارائه کمک هنگفت نظامی به کشورش متقاعد کند.

زلنسکی در کنگره آمریکا: کمک‌های شما صدقه نیست، سرمایه گذاری در امنیت جهان است

رئیس‌جمهوری اوکراین که هنگام ورود به این مجلس با تشویق ایستاده قانونگذاران مواجه شد، گفت: برای من افتخار بزرگی است که در کنگره آمریکا حضور دارم و با شما و همه آمریکایی‌ها صحبت می‌کنم. در برابر همه سناریو‌های بد و تاریکی، اوکراین سقوط نکرد. اوکراین زنده و سرزنده است. ما روسیه را در نبرد برای اذهان جهان شکست دادیم.

زلنسکی با تکرار یکی از معروف‌ترین عبارات وینستون چرچیل که با تشویق همراه شد، گفت: اوکراین خطوط خود را حفظ می‌کند و هرگز تسلیم نخواهد شد.

زلنسکی روز چهارشنبه از قانونگذاران آمریکایی خواست تا همه اختلافات خود را کنار بگذارند و پشت سر اوکراین متحد شوند و در عین حال از تصویب لایحه هزینه‌ای ۱.۷ تریلیون دلاری که شامل ۴۵ میلیارد دلار کمک نظامی و سایر کمک‌های در نظر گرفته شده برای کی‌یف در سال ۲۰۲۳ است، حمایت کنند.

رئیس‌جمهوری اوکراین در سخنانش از تمام کسانی که برای آزادی و عدالت ارزش قائل هستند، قدردانی کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: برای من مایه خوشحالی است که اولین پیروزی مشترک خودمان را به اشتراک می‌گذارم؛ ما روسیه را در ذهن جهانیان شکست دادیم. من قدردان حمایت قانونگذاران آمریکا از کی‌یف مقابل مسکو، هم به لحاظ نظامی و هم مالی هستم، اما تسلیحات بیشتری برای شکست روسیه در میدان نبرد نیاز است. ما توپخانه داریم، بله و ممنون، ولی آیا این کافیست؟ صادقانه بگویم، نه چندان. توپخانه و مهمات بیشتری نیاز است.

زلنسکی خواستار اتحاد پیش از انتقال قدرت در کنگره آمریکا و روی کار آمدن جمهوری‌خواهان در سال آینده در مجلس نمایندگان آمریکا شد. حمایت کنگره آمریکا از کمک به اوکراین عمدتاً دو حزبی بوده است، اما جمهوری‌خواهان به طور فزاینده‌ای از حجم هزینه‌ها و عدم نظارت برای جلوگیری از سوءاستفاده انتقاد می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی گفت: پول شما صدقه نیست. این سرمایه‌گذاری در امنیت جهانی و دموکراسی است که ما به مسئولانه‌ترین شکل آن را مدیریت می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری اوکراین که تنها ۱۰ ساعت در واشنگتن بود، افزود: این نبرد علیه استبداد ضد دموکراتیک را نمی‌توان مسکوت نگاه داشت یا به تعویق انداخت، نمی‌توان آن را نادیده گرفت به امید اینکه اقیانوس یا چیز دیگری محافظت ایجاد کند. خیلی چیز‌ها به دنیا بستگی دارد. خیلی چیز‌ها در دنیا به شما بستگی دارد.

او همچنین پرچمی از اوکراین را به قانونگذاران آمریکایی هدیه داد که امضای سربازان اوکراینی در شهر جنگ‌زده باخموت، در خط مقدم نبرد با روسیه را داشت.

ولودیمیر زلنسکی همچنین مدعی شد پهپادهای مرگبار ایرانی که صدها فروند آن به روسیه فرستاده شده، تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی اوکراین شده‌اند.

او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «وقتی روسیه نمی‌تواند به شهرهای ما با توپخانه برسد، سعی می کند آنها را با حملات موشکی نابود کند. علاوه بر این روسیه در این سیاست، یک متحد هم پیدا کرده و آن ایران است. پهپادهای مرگبار ایرانی که صدها فروند آن به روسیه فرستاده شده، تهدیدی برای زیرساخت های حیاتی ما شده‌اند. اگر ما همین حالا آنها را متوقف نکنیم، حتما در آینده آنها به سایر متحدان شما حمله خواهند کرد. ما باید این کار را انجام دهیم.»

رئیس جمهوری اوکراین ساعاتی پیش از این سخنرانی با رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با زلنسکی در کاخ سفید گفت: «آمریکا هرگز از حمایت خود از آزادی اوکراین در برابر حمله وحشیانه روسیه دست برنخواهد داشت و به همراه متحدان و شرکای خود به ارسال کمک به این کشور ادامه خواهد داد.»

بایدن با بیان اینکه روسیه با حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین در تلاش است از زمستان به عنوان یک سلاح علیه مردم این کشور استفاده کند، افزود: «آمریکا و متحدانش به ارسال کمک‌های اضطراری خود برای زنده نگه داشتن زیرساخت‌های اوکراین ادامه خواهند داد.»

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین تصریح کرد: «آمریکا یک بسته کمک امنیتی جدید به ارزش یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار به اوکراین ارائه می‌کند.»

ولودیمیر زلنسکی نیز در این کنفرانس خبری مشترک از حمایت‌های آمریکا و جامعه جهانی از کشورش در برابر تجاوز روسیه قدردانی کرد و گفت: «برای چگونگی افزایش فشارها بر روسیه، به رئیس‌جمهوری آمریکا پیشنهادهای خود را ارائه کردم. توان نظامی اوکراین در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت، اما مردم اوکراین باید به سلامت از زمستان کنونی عبور کنند.»

او تاکید کرد: «ارائه سامانه‌ موشکی پاتریوت از سوی آمریکا به اوکراین، قدرت دفاعی اوکراین را در برابر تجاوزهای روسیه در حد چشمگیری افزایش خواهد داد.»

جو بایدن نیز ضمن تایید این موضوع گفت: «ارسال سامانه‌های موشکی پاتریوت از سوی آمریکا به اوکراین به افزایش تنش‌ها منجر نخواهد شد، زیرا این سامانه یک سامانه دفاعی است.»

منبع: ایسنا و انتخاب

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین