کد خبر: ۸۱۸۵۵۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵

هشدار افت و احتمال قطع گاز در روزهای آینده

مدیر مرکز دیسپچینگ (مدیریت و توزیع انرژی) شرکت ملی گاز ایران گفت: پایداری سرما و برودت هوا در روز‌های آینده منجر به صدور هشدار سطح بالا برای مصرف گاز در سطح کشور شده است.
هشدار افت و احتمال قطع گاز در روزهای آینده
آفتاب‌‌نیوز :

محمدرضا جولایی روز سه‌شنبه و در ارتباط تصویری با استاندار خراسان رضوی در محل مرکز دیسپچینگ شرکت گاز این استان افزود: شدت برودت هوا و کاهش دما در بیشتر نقاط کشور وجود دارد به طوری که دمای فعلی شهر مشهد در استان خراسان رضوی منفی چهار درجه سانتیگراد است که این عدد در روز‌های آینده به کمتر از منفی ۱۰ درجه سانیتگراد هم خواهد رسید.

وی ادامه داد: اقدامات پیشگیرانه خوبی در سطح استان خراسان رضوی پیش بینی شده است، ولی با توجه به برودت هوا و پایداری سرما تا اواسط هفته آینده در کشور که منجر به استفاده بیشتر گاز توسط مصرف کننندگان خواهد شد، لازم است مدیریت مصرف انرژی گاز برای پایداری شبکه انتقال نیز مد نظر قرار گیرد.

مدیر مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: قطع گاز و ورود دوباره آن به خطوط انتقال همچون انتقال برق در لحظه نیست و بعد از قطع گاز لازم است تا فشار مورد نیاز برای انتقال گاز و پایداری آن فراهم شود که این امر زمان‌بر است و به همین دلیل نباید شبکه انتقال گاز، قطع شود.

جولایی افزود: از سوی دیگر، دوره سرما که از امروز در بیشتر نقاط کشور آغاز شده است نسبت به دوره‌های گذشته بسیار طولانی‌تر است و تاکنون تجربه ماندگاری سرمای طولانی مدت را تجربه نکرده ایم و برنامه‌هایی برای جایگزینی گاز و یا سوخت‌های دیگر برای مصرف مردم در دست آماده سازی است، زیرا احتمال افت گاز در روز‌های آینده وجود دارد.

وی به موضوع آماده باش برای تامین گاز در برخی نقاط استان خراسان رضوی به واسطه محدودیت در انتقال گاز اشاره کرد و از مردم و مسوولان استانی خواست تا در مصرف گاز نهایت صرفه جویی را مد نظر قرار دهند و افزود: شرایط انتقال گاز اکنون فراهم است، ولی با توجه به نیاز برای جایگزینی مخازن گازی، احتمال قطع گاز در برخی نقاط وجود دارد و باید کپسول‌های گاز برای مصرف کنندگان جایگزین شود.

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی سرد در بیشتر مناطق استان، حفظ فشار گاز و مدیریت الگوی مصرف باید در دستور کار قرار گیرد و بهترین راهکار نیز برای مدیریت مصرف گاز در دوره سرمای شدید، رعایت دمای رفاه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و گرم کردن فقط یک مکان در منزل به جای کل فضاست که نقش مهمی در پایداری شبکه گازرسانی برای بهره مندی تمام هم استانی‌ها دارد.

یعقوبعلی نظری افزود: روسای ادارت گاز شهرستان‌های استان با هماهنگی فرمانداران از ظرفیت‌های تبلیغی اطلاع رسانی برای کاهش مصرف گاز بخش خانگی استفاده کنند و در این مسیر همراهی ائمه محترم جمعه نیز موثر است و اطلاع رسانی فرد به فرد توسط دهیاران در سطح روستا‌های استان می‌تواند منجر به بهینه سازی مصرف گاز شود.

ویی ادامه داد: با توجه به اینکه خراسان رضوی در آخر خط انتقال انرژی کشوری قرار دارد باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی هم گفت: بر اساس آمار موجود مصرف ۲ هزار و ۳۰۰ مشترک گاز استان روزانه ۴۸ میلیون متر مکعب است و با توجه به برودت هوا و ماندگاری در طول ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۵۱ میلیون مترمکعب گاز در استان مصرف شده که با کاهش دما در روز‌های آینده این رقم به بالای ۶۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

حسن افتخاری افزود: طرح ضربتی پایش مصرف گاز در ادارات و مدارس استان آغاز شده است و شرکت گاز مطابق دستور استاندار محترم بدون چشم پوشی با مجموعه‌های متخلف برخورد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان گاز مصرفی استان از منطقه سرخس و پالایشگاه شهید هاشمی نژاد تامین می‌شود و هم اکنون خطوط انتقال گاز استان در حال فعالیت است به طوری که قدیمی‌ترین خط لوله استان از پالایشگاه شهید هاشمی نژاد گاز را به سمت نیروگاه نکا منتقل می‌کند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی اعلام کرد: هم اکنوم وضعیت استان در خصوص پایداری شبکه گاز طبیعی است و مشکلی وجود ندارد و با به کار گیری تمام ظرفیت‌ها و آماده باش نیروها، سعی در مدیریت پایداری شبکه انتقال گاز هستیم به طوری که ۱۷۲ مرکز CGS استان در حال فعالیت است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین