کد خبر: ۸۱۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۳
سفیر ایتالیا در ایران طی گفتگو با آفتاب مطرح کرد:

ایتالیا به دنبال گسترش تبادلات تجاری با ایران است

در حال حاضر هیچ بانک ایتالیایی در ایران حضور ندارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سفیر ایتالیا در ایران ضمن برشمردن جایگاه بخش خصوصی و صنایع کوچک در رشد اقتصادی این کشور گفت: «صنایع کوچک و متوسط از دیر باز نقش بسیار حیاتی و قاطعی در توسعه میزان روابط دو جانبه ایران - ایتالیا داشته‌ است. در واقع صنایع کوچک و متوسط در ایتالیا، گروه متنوعی از صنایع را در بر می‌گیرند که بیشتر آن‌ها در بخش‌های خدمات، تجارت، کشاورزی و بخش‌های تولیدی فعالیت می‌کنند».

آلبرتو برادانینی سفیر ایتالیا در ایران طی گفتگو با خبرنگار بین الملل آفتاب با اشاره به تنوع صنایع کوچک و متوسط در ایتالیا افزود: «در ایتالیا صنایع دستی، روستایی، مغازه‌های ماشین‌آلات کوچک، شرکت‌های نرم‌افزاری در دسته صنایع کوچک و متوسط قرار می‌گیرند که متولیان آنها به طیف وسیعی از مهارت‌ها و پیچیدگی‌ها مسلط هستند».

سفیر ایتالیا با اشاره به گستردگی حوزه فعالیت صنایع کوچک در این کشور خاطرنشان کرد: «صنایع کوچک ایتالیا در مسیر رشد و پویایی قرار دارند، که البته در مقیاس کوچک و حتی در برخی موارد در گستره‌ خانوادگی فعالیت می‌کنند. در واقع صنایع کوچک و متوسط جایگاه مهمی در اقتصاد رسمی این کشور دارند. آنها نیز نیروی کارشان را از کارکنان مزدبگیر تأمین می‌کنند».

برادانینی ضمن برشمردن سابقه فعالیت‌ اقتصادی این کشور در ایران گفت: «فعالیت‌های اقتصادی ایتالیا در ایران طی دهه 1950 رشد شدیدی پیدا کرد. در آن دهه شرکت‌های ایتالیایی قراردادهای قابل ‌توجهی در ایران منعقد کردند و در پی‌ آن سرمایه‌گذاری شایان ‌توجهی در ایران انجام شد. به همین ترتیب شرکت نفت ایتالیا (ENI) از سال 1975 میلادی در ایران شروع به فعالیت کرد که البته پس از مدتی به ‌اتفاق شرکت ملی نفت ایران (NIOC) کمپانی ایرانی - ایتالیایی (Société Irano-Italienne des Pétroles (SIRIP را تشکیل دادند و به همین نحو بازرگانی بین دو کشور ادامه پیدا کرد».

وی با اشاره به رشد مبادلات اقتصادی و بازرگانی دو کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران افزود: «بعد از تولد جمهوری اسلامی ایران با همکاری و کمک تعیین‌ کننده صنایع کوچک و متوسط ایتالیا مبادلات اقتصادی دو کشور به شکوفایی رسید. به همین ترتیب در سال 1999 میلادی اتاق بازرگانی ایتالیا - ایران در شهر «رم» ایجاد شد و پس از گذشت دو سال، به منظور بالا‌بردن سطح تعاملات تجاری بین دو کشور «بانک مرکزی ایران» و «بانک ایتالیایی عرب» قرارداد همکاری امضا کردند».

وی در ادامه افزود: «در نتیجه حضور فعال صنایع کوچک و متوسط ایتالیا در ایران، روابط تجاری بین دو کشور طی سال‌های 2001 تا 2003 میلادی به میزان 9 درصد رشد پیدا کرد که دلیل عمده آن تقاضای فزاینده برای اجناس «ساخت ایتالیا» در ایران بود».

سفیر ایتالیا در ایران با اشاره به نقش تعیین کننده صنایع کوچک و متوسط در گسترش روابط تجاری دو کشور یاد آور شد: «صنایع کوچک و متوسط ایتالیا نقش قابل توجه‌ای در بالا‌بردن روابط تجاری دو جانبه ایران و ایتالیا ایفا کرده‌اند. در سال 2007 میلادی به دنبال پویایی این صنایع تبادلات تجاری دو کشور به میزان 048/6 میلیون یورو رسید».

وی در ادامه خاطر نشان کرد: «در سال 2007 میلادی کشور ایتالیا با استناد به ارقام رسمی به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپایی ایران به میزان 862/1 میلیون یورو صادرات به ایران داشت و واردات ایتالیا از ایران به میزان 816/4 میلیون یورو رسید».

برادانینی با اشاره به تنوع مبادلات اقتصادی دو کشور در سال گذشته گفت: «در سال 2007 عمده‏ واردات غیرنفتی ایتالیا از ایران شامل محصولات شیمیایی، محصولات مکانیکی، لوازم یدکی و لوازم خودرو بود و در همین سال صادرات غیرنفتی ایتالیا به ایران بطور عمده (53% کل صادرات) شامل محصولات مکانیکی بخصوص تجهیزات الکتریکی، لوازم یدکی و لوازم خودرو و نیز 12 درصد صادرات نیز شامل محصولات شیمیایی و ادوات الکترونیکی می‌شد».

برادانینی درباره آخرین سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در ایران افزود: «در ماه ژانویه شرکت ملی نفت ایران و کمپانی ایتالیایی «ادیسن» قراردادی به میزان 44 میلیون دلار آمریکا برای اکتشاف و توسعه منطقه «دیّر» امضا کردند. به تازگی نیز کمپانی «پتروشیمی دماوند» و کمپانی ایتالیایی «WTD» قراردادی به میزان 100 میلیون یورو برای ساخت یک واحد نمک‏گیری از آب دریا درعسلویه واقع در نزدیکی منطقه گاز پارس جنوبی امضا کردند. کمپانی ایتالیایی «ENI» نیز مشغول انجام دو پروژه نفتی در مناطق «درود» و «دارخوین» است».


سفیر ایتالیا در ایران با اشاره به افق‌های همکاری اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: «دولت ایتالیا در حال تلاش برای توسعه و گسترش روابط دو جانبه تجاری با ایران است. بخصوص بخش اقتصادی سفارت ایتالیا در تهران، با همکاری انستیتوی تجارت خارجی ایتالیا با استفاده از ابتکار‏های گوناگون در جهت بالا‏بردن میزان تبادلات تجاری دو جانبه با ایران و فراهم‏ کردن اطلاعات مفید برای فعالان ایتالیایی مایل به سرمایه‏گذاری در این کشور فعال است».

وی با اشاره تعاملات بانکی دو کشور در شرایط کنونی یادآور شد: «در حال حاضر هیچ شعبه بانک دولتی یا خصوصی ایتالیا در ایران حضور ندارد و فقط بانک‏های «Banca San Paolo Intesa» و «Mediobanca» در تهران دفتر نمایندگی دارند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین