کد خبر: ۸۱۸۷۸۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
این اخراج یعنی قدرت پاسخگویی به برهانی را ندارند

اخراج محسن برهانی از هیات علمی دانشگاه تهران

محسن برهانی حقوق‌دان و وکیل دادگستری از هیات علمی دانشگاه تهران اخراج شد، اتفاقی که منجر به اعتراض تعدادی از اساتید برجسته حقوق شد.
اخراج محسن برهانی از هیات علمی دانشگاه تهران
آفتاب‌‌نیوز :

برهانی در واکنش به ادعای خبرگزاری فارس مبنی بر ارتباط اخراج او به دلیل حمایتش از ازدواج سفید، در توئیتی نوشت: ‏در فروردین ۹۵ در جلسه‌ای با موضوع ازدواج سفید شرکت و سخنرانی کردم. در سال ۹۸ دانشگاه تهران و وزارت علوم، صلاحیت عمومی را تایید و به رسمی-آزمایشی تبدیل وضع یافتم. موضوع را در دادگاه ویژه روحانیت مطرح کردند و حکم داده شد که آن سخنرانی نه جرم است و نه تخلف. ازدواج سفید بهانه است.

علی اکبر گرجی، حقوقدان برجسته در واکنش به خبر اخراج برهانی نوشت: یاران رئیسی زمانی که در قوه قضاییه بودند، پروانه وکالت باطل می‌کردند. اکنون که در قوه مجریه بر اریکه قدرت نشسته‌اند و وزارت علوم را تحت فرمان خود درآورده‌اند، به اخراج اساتید منتقد و تنبیه و تعقیب دانشجویان حق‌طلب و معترض روی آورده‌اند. به این آقایان یادآوری می‌کنم که دانشگاه‌ها ملک طلق دولت نیست. دانشگاه متعلق به مردم است. اخراج اساتید مردمی نه تنها حلال هیچ مشکلی نیست، بلکه بر عمق کینه‌ها و خشم‌ها خواهد افرود. دوراندیشی ایجاب می‌کند، حاکمان منتقدین صریح‌اللهجه را به حلقه مشاورین خود دعوت کنند، از سخنان تلخ آن‌ها نرنجند و در عبور از ده‌ها بحران مزمن، از آن‌ها یاری بطلبند. زمامداران آگاه باشند که یاران کوته‌فکر جز افق‌های کوتاه پیش روی آن‌ها نخواهند گذاشت.

دکتر برهانی از مردان نیک، سلیم‌النفس، آگاه، فقیه، عالم، زمان‌شناس، مردم‌گرا، حق‌جو و با تقوای روزگار ماست. زبان گزنده ایشان در نقد رویه‌های ناصواب را، چون شربتی شیرین به کام گیرید و او و امثال او را بر صدر نشانید تا سرعت ویرانی‌ها کاهش یابد و راهی به سوی صلح باز شود.

‌می‌دانید برخورد حذفی با اساتید و وکلای منتقد به چه معناست؟ دقیقا، به این معناست که با هزاران میلیارد سرمایه‌گذاری و صد‌ها رسانه ریز و درشت قدرت پاسخگویی علمی و اقناعی به آن‌ها را ندارید. اگر چنین توانی در چنته شما بود، همان‌طور که شهید مطهری می‌گفت، نقد ناقدان را با نقد متقابل پاسخ می‌دادید، نه با حذف آن‌ها یا مرتبط کردن آن‌ها با امور موهوم. حذفی که البته در روزگار کنونی به بیشتر دیده شدن و خوانده شدن آن‌ها می‌انجامد و باز هم شما در رسیدن به اهداف نابخردانه خود ناکام می‌مانید.

علیرضا آذربایجانی، حقوقدان و وکیل دادگستری نیز در واکنش به این موضوع نوشت: صلاحیت عمومی استاد یار نخبه، با اخلاق حرفه‌ای و شجاع دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دکتر #محسن_برهانی، بعد از سال‌ها فعالیت آموزشی افتخار آمیز، توسط مرجع بررسی کننده اولیه رد می‌شود.

این نامه، به مثابه نظریه کارشناسان رسمی دادگستری که برای مراجع قضایی لازم الاتباع نیست برای کمیته جذب دانشگاه نیز مطلقا" الزام آور نیست، اما با سیاست حاکم بر دانشگاه‌ها و وزارت علوم که نمونه آن اصلاح مقررات کمیته انضباطی دانشجویان با تقویت اختیارات روسای دانشگاه‌ها بود و آن چه که می‌بینیم، بعید است که در #کمیته_جذب_دانشگاه_تهران نیز، سر انجامی دیگر داشته باشد.

در مجموع اساتید دانشکده‌های حقوق و وکلای دادگستری، کسانی که حاضر شدند بعضی از احکام قضایی و تایید، یا مقابله‌های رسمی دولتی نسبت به مسائل اجتماعی مختلف را به بوته نقادی علمی، حقوقی و فقهی بسپارند در اقلیت بسیار محدودی هستند و افسوس که تحمل در این حد نیز امکان پذیرنیست.

بعد از دیدن این نامه، با خود فکر می‌کنم، اگر اساتید و دانشجویان حقوق، به متن مصوبه مرتبط با تشکیل هیئت حمایت از کرسی‎های نظریه‎ پردازی و مناظره، شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاه کنند، چه بر اندیشه آنان خواهد گذشت و چه خواهند گفت؟

با هم بخشی از این جمله‌های زیبا را ببینیم:

هیئت فوق برای اهداف زیر تشکیل می‎شود:

علمی کردن مجادلات و تخصصی کردن گفتگو‌های فرهنگی و ایجاد فرصت رسمی و علمی و قانونی برای عرضه ایده‏ها و نقد و کالبد شکافی آنها.

نهادینه سازی آزادی اندیشه و بیان و امکان تبادل آرای علمی با رعایت اخلاق ومنطق گفتگو و قانون اساسی.

کاستن از تنش‏ها و بحران‏های فرهنگی و مهار غوغا سالاری، عوام‎زدگی وعوام‏فریبی در مباحث فرهنگی و دینی در سطح دانشگاه.

تشویق نخبگان و مراکز علمی کشور به ارائه نظریات پژوهشی و تولید نظریه در علوم انسانی با اتکا به مبانی اسلامی به منظور خروج از جزم‎های ترجمه‏ای و وارداتی ونیز تحجر و قشری‌گری.

پاسخگویی به نیاز‌های فکری و معرفتی و اطلاع رسانی در مسائل علمی و فرهنگی موردتوجه دانشگاهیان.

شفاف‏سازی محل نزاع و ابهام در جبهه بندی‏های فکری و فرهنگی و جمع بندی علمی مباحث مهم به منظور رشد فرهنگی جامعه.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
3
50
گفتگو با مردم !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
2
54
همه رو اخراج کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین