کد خبر: ۸۱۹۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
قوه قضائیه توضیح داد؛

امیرنصر آزادانی، بیتا حقانی نسیمی و احسان پیربرناش به چندسال زندان محکوم شدند؟

در احکام صادر شده در محاکم، بعضا با توجه به اتهامات متهمان، محکومیت‌های متعددی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
امیرنصر آزادانی، بیتا حقانی نسیمی و احسان پیربرناش به چندسال زندان محکوم شدند؟
آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری قوه قضائیه(میزان) درخصوص صدور احکام برخی بازداشتی های اعتراضات اخیر نوشت: در احکام صادر شده، بعضا با توجه به اتهامات متهمان، محکومیت‌های متعددی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

میزان در ادامه با اشاره به پرونده حادثه تهران و دادگاه امیرنصر آزادانی نوشت: امیر نصر آزادانی در این پرونده با رای قاضی به اتهام عضویت در دسته‌جات غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری، برای اتهام اجتماع و تبانی منتهی به جرایم ضد امنیت به ۵ سال حبس تعزیری و برای اتهام معاونت در محاربه به تحمل ۱۶ سال حبس تعزیری محکوم شد... در چنین شرایطی درصورت تایید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، متهم مجازات اشد (۱۶ سال حبس) را تحمل خواهد کرد.

خبرگزاری قوه قضائیه در ادامه با اشاره به پرونده بیتا حقانی نسیمی متهمی است که در شهر ساری بازداشت و محاکمه شده است، نوشت: براساس رای صادره در دادگاه بدوی، این فرد بابت فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس تعزیری، از حیث اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی یا خارجی کشور با مصداق شرکت در تجمعات و اغتشاشات ۲۹ و ۳۰ شهریور سال جاری در ساری به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از حیث اتهام تحریک و ترغیب مردم به اغتشاشات و کشتار به قصد برهم زدن امنیت کشور با انتشار فراخوان تجمعات و اغتشاشات و مطالب مرتبط با آن در فضای مجازی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری، از حیث بزه توهین به مقدسات به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و بابت اتهام موضوف موضوع تبصره ۱ ماده ۷۴۲ قانون جرایم رایانه‎ای به تحمل ۲ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شده است.... براساس قانون و در صورت تایید رای از سوی دادگاه تجدید نظر، مجازات اشد (۵ سال حبس) در رابطه با این پرونده اجرا خواهد شد.

در پرونده دیگری که در فضای مجازی مطرح است، مرتبط با پرونده فردی به نام احسان پیربرناش است.

میزان با اشاره به اینکه پیربرناش در حوادث "قائم شهر و تهران حضور فعال داشته است"، نوشت: براساس حکم دادگاه بدوی، به اتهام تشکیل یا اداره جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری، بخاطر فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به مقدسات به تحمل پنج سال حبس تعزیری و از حیث موضوع ماده ۷۴۶ قانون جرایم رایانه‌ای به تحمل ۲ سال حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی و با اجرای مجازات اشد محکوم شده است... در این پرونده نیز در صورت تایید حکم از سوی دادگاه تجدید نظر، مجازات اشد (۱۰ سال حبس) قابلیت اجرایی خواهد داشت.

مطابق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، فقط مجازات اَشد مندرج در دادنامه قابل اجراء است و نوبت به سایر مجازات‌ها نمی‌رسد مگر مجازات اَشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل شود یا به موجبی از قبیل گذشت شاکی خصوصی، نسخ مجازات قانونی یا مرور زمان غیرقابل اجراء گردد، که در این صورت مجازات اَشد بعدی اجرا می‌شود. اما حتی در چنین حالتی هم نگاه حمایتی مقنن از محکوم جاری بوده و باید بیان داشت میزان مجازات اجرا شده قبلی در اجرای مجازات اَشد بعدی محاسبه می‌شود. قانون‌گذار در راستای استمرار حمایت از محکوم، آزادی مشروط، تعلیق اجرای مجازات و عفو را نیز در حکم اجرا حکم دانسته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین