کد خبر: ۸۲۰۰۷۵
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶
رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مجلس:

اینترنت را هم می‌خواهید محدود کنید، اصلا برق را هم قطع کنید؛ آیا می‌توانید کشور را به این شیوه اداره کنید؟

رحیمی جهان آبادی گفت: اینستاگرام و واتس آپ و تلگرام را هم محدود کنید؛ اصلا برق را هم قطع کنید. آیا می‌توانید کشور را به این شیوه اداره کنید؟ این نسل جدیدی که الان در کشور دارد زندگی می‌کند با نگاه کردن به این سیاست‌های ما فقط دارد افسوس می‌خورد، عصبانی می‌شود و چاره‌ای هم ندارد و هیچ راه گریزی هم برایش نیست.
اینترنت را هم می‌خواهید محدود کنید، اصلا برق را هم قطع کنید؛ آیا می‌توانید کشور را به این شیوه اداره کنید؟
آفتاب‌‌نیوز :

نماینده تربت جام و تایباد در مجلس گفت: ما خیلی اصرار داریم که چرخ را دوباره اختراع کنیم، سوال من از مسئولان اجرایی این است که ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارد این‌ها پول ملی و ارز خارجی خود را چگونه مدیریت می‌کنند؟ چرا ما به بانکداری و یا حکومتداری به عنوان یک علم و تخصص اعتقاد نداریم؟ چرا فکر می‌کنیم ما تخم دو زرده جهان را آوردیم که می‌توانیم همه امور جهان را اصلاح کنیم.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی نماینده تربت جام در مجلس شورای اسلامی در رابطه با «افزایش نرخ ارز در هفته‌های اخیر و اینکه یکماه قبل وقتی نرخ ارز افزایش پیدا کرد گفته شد نتیجه اعتراضات است، اکنون که شرایط کشور در یک آرامش به سر می‌برد چرا مجددا دلار به عدد‌های یکماه قبل بازگشته است»، گفت: اینکه گفته شد اعتراضات بر نرخ ارز تاثیر دارد، به نظر من حرف درستی است، چون وقتی در کشور اعتراضات رخ می‌دهد بخشی از مردم نگران می‌شوند و معمولا موجودی مالی خود را از کشور خارج می‌کنند. در این زمینه آمار و ارقام وجود دارد که مثلا در حوادث سال‌های ۸۸، ۹۶، ۹۸ و امسال بخشی از سرمایه و موجودی مالی مردم می‌رود به سمت خرید ملک در کشور‌های همسایه به‌عنوان مثال کشور‌هایی مانند ارمنستان، گرجستان، ترکیه و امارات.

وی ادامه داد: این یک بخش از موضوع است، نکته دوم این است که وقتی که فضای ناآرامی و اغتشاش در کشور شکل می‌گیرد افرادی که فعالیت تولیدی یا اقتصادی انجام می‌دهند به دلیل اینکه سرمایه‌شان دچار مشکل نشود و از سوی دیگر در دوران اعتراض و اغتشاش بازار دچار رکود می‌شود، سرمایه خود را می‌برند به سمت بازار ارز و سکه با هدف اینکه حداقل ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه عنوان کرد: اینکه ما بگوییم ریشه افزایش قیمت ارز اغتشاشات است یک حرف اشتباهی است بلکه یکی از علل آن می‌تواند این مساله باشد. ریشه اصلی برمی‌گردد به اینکه ما هنوز نپذیرفتیم اقتصاد جهانی و اقتصاد کشور‌ها به هم پیوسته است و نپذیرفتیم که سیاست، اقتصاد، فرهنگ، نحوه حکومتداری و نحوه تعامل با دیگران روی ارزش پول ملی اثرگذار است. خیلی از کشور‌های پیرامون ما مانند افغانستان و عراق اشغال شده هستند و ساختار حکومتی، سیاسی و نظامی‌شان از هم پاشیده است، اما شما می‌بینید که ارز خارجی در کشور آن‌ها در تقابل با پول ملی‌شان خیلی دچار نوسان نیست، این نشان می‌دهد که ما واقعا مجموعه‌ای از عوامل را باید ببینیم.

وی افزود: در همین ماه جاری وقتی موج افزایش قیمت ارز شکل گرفت، در جلسه‌ای که با حضور وزیر اقتصاد و رئیس کل پیشین بانک مرکزی برگزار شد، آقای صالح آبادی به مجلس گزارشی ارائه کرد که براساس آن آمریکا، اسرائیل، چین و همه کشور‌های جهان در افزایش قیمت ارز دخیل بودند به جز خود آقای صالح آبادی و تیم اقتصادی دولت که این نشان‌دهنده یک اشتباه فاحش در نحوه مملکت داری است. اینکه ما یک کشوری را اداره کنیم و همه بخش‌های کشور هم در اختیار ما باشد و بعد بگوییم که دشمن اثرگذاری کرده که قیمت دلار افزایش پیدا کرده است؛ این نشان دهنده اوج ضعف، فرافکنی و ناتوانی یک تیم در اداره امور است.

نماینده مردم تربت جام و تایباد ابراز داشت: من فکر می‌کنم باید برای اوضاع اقتصادی مردم، برای سیاست خارجی، سیاست‌های فرهنگی و سیاست داخلی کشور یک فکر اساسی کرد، حالا این فکر اساسی و اصلاحات را چه کسی می‌خواهد انجام دهد و نیاز‌ها و مطالبات مردم را چه کسی قرار است بشنود و نیاز‌های کشور را در فضای بین المللی چه کسی می‌خواهد درست تشخیص دهد، این یک بحث دیگر است.
مشخصات ماشینت رو بزن، قیمت ماشینت رو دربیار و راحت بفروشش!

رحیمی جهان‌آبادی در ادامه در پاسخ به این سوال که «موافقت شما با نظریه تاثیر اعتراضات بر قیمت ارز این سوال را پدید می‌آورد که آیا در شرایط آرامش و بدون اعتراض، مدیریت ارز ما درست بوده است؟ آیا در چنین شرایطی افزایش نرخ ارز نداشتیم؟»، گفت: ببینید ما خیلی اصرار داریم که چرخ را دوباره اختراع کنیم، سوال من از مسئولان اجرایی این است که ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارند این‌ها پول ملی و ارز خارجی خود را چگونه مدیریت می‌کنند؟ چرا ما به بانکداری و یا حکومتداری به عنوان یک علم و تخصص اعتقاد نداریم؟ چرا فکر می‌کنیم ما تخم دو زرده جهان را آوردیم که می‌توانیم همه امور جهان را اصلاح کنیم؛ از شیوه‌های بانکداری و اقتصاد و سیاست و فرهنگ جهان انتقاد می‌کنیم و هیچکس را هم در جهان قبول داریم جز خودمان و این هم نتیجه مدیریت ماست.

وی افزود: تجربه‌ای که بشر دارد صرفا متعلق به غرب نیست، خود غرب هم در سوابق که نگاه کنید از بخش عمده‌ای از توانمندی‌های جهان اسلام و شرق در زمانی که علم در اینجا پیشرفت داشت و در اوج بود، استفاده کردند. آنچه که امروز تحت عنوان علم اقتصاد، علم بانکداری، نحوه تعامل با بخش خصوصی وجود دارد، یک دانش و تجربه است که باید الگو و بهره گرفت.

نایب رئیس فراکسیون مرزنشینان مجلس ادامه داد: مثلا شما به وضعیت خودروسازی و بازار خودرو نگاه کنید، برخی مسئولان با تعجب می‌گویند چرا پژو پارس شده ۶۰۰ میلیون تومان؟ من واقعا از تعجب این دوستان تعجب می‌کنم، وقتی شما جلوی واردات خودرو را گرفتید، به نمایندگی‌های خودروسازی‌های جهان اجازه نمی‌دهیم در اینجا خودرو بفروشند، یک خودروی محدودی را که مجلس این همه تلاش کرد و وارد کردیم، این خودرو را هم به صورت رانت و به شیوه بردن در بازار بورس می‌خواهیم دو سه برابر قیمت به دست مردم بدهید دیگر تعجب شما برای چیست که می‌گویید چرا پارس شده ۶۰۰ میلیون تومان؟

وی ادامه داد: این تعجب شما نشان‌دهنده این است که نه علم اقتصاد را می‌شناسید، نه عرضه و تقاضا را می‌شناسید، نه به رقابت اعتقاد دارید نه به اقتصاد رانتی و مافیایی آشنایی دارید. اقتصاد ما یک اقتصاد مافیایی و رانتی است وگرنه الان باید خودروسازی‌های جهان اینجا نمایندگی تاسیس کرده و خودرو تولید کنند و خودروساز داخلی ما هم یا می‌تواند رقابت کند یا باید تعطیل کند و برود. این رمز پیشرفت اقتصادی است.

رحیمی جهان آبادی افزود: تمام این خودروسازی‌هایی که امروز در جهان برند شدند و توانایی دارند در فضای رقابت و عرضه و تقاضا و تعیین قیمت براساس عرضه و تقاضا توانستند رشد کنند. نه این اقتصاد بسته آکواریومی که شما در و دیوارش را بسته‌اید، اینترنت را هم می‌خواهید محدود کنید، اینستاگرام و واتس آپ و تلگرام را هم محدود کنید؛ اصلا برق را هم قطع کنید. آیا می‌توانید کشور را به این شیوه اداره کنید؟ این نسل جدیدی که الان در کشور دارد زندگی می‌کند با نگاه کردن به این سیاست‌های ما فقط دارد افسوس می‌خورد، عصبانی می‌شود و چاره‌ای هم ندارد و هیچ راه گریزی هم برایش نیست.

نماینده مردم تربت جام و تایباد همچنین اظهار داشت: من به عنوان یکی از ۲۹۰ نماینده‌ای که ملت در مجلس انتخاب کرده اند فکر می‌کنم برای حل مشکلات کشور نیاز به اصلاحات اساسی در ساختارها، روش‌ها، دیدگاه‌ها و سیاست‌ها داریم. وگرنه با این حرف و حدیث‌ها و گزارش دادن‌های رسمی دردی از کشور دوا نمی‌شود و این اقتصاد رانتی، دولتی و فاسد اجازه نفس کشیدن به هیچکس را نمی‌دهد.

وی در پایان گفت: الان دیگر برای نسل جوان ما ماشین‌دار شدن، خانه‌دار شدن و پیدا کردن شغل مناسب به یک آرزوی محال تبدیل شده است، خب شما از آدمی که نمی‌تواند به هیچکدام از آرزو‌ها و نیاز‌های اولیه‌اش دست پیدا کند چرا انتظار دارید که افسرده و ناراحت و مایوس نباشد. من فکر می‌کنم ما در کل جهان جزو معدود کشور‌هایی هستیم که داریم سُرنا را از قسمت گشادش می‌نوازیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین