کد خبر: ۸۲۰۷۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸

رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا هم به تایوان می‌رود

یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه نوشت، پنتاگون برای سفر کوین مک‌کارتی، رئیس جمهوریخواه جدید مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در فصل بهار تدارک می‌بیند.
رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا هم به تایوان می‌رود
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه خبری "پانچبول نیوز" امروز دوشنبه با استناد به یک مقامی که مستقیما در مذاکرات در پنتاگون دخیل است، نوشت: "پنتاگون در مراحل اولیه برنامه‌ریزی تور سفر‌های خارجی کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به خارج شامل سفر به جزیره تایوان در اواسط سال جاری میلادی است. "

طبق این گزارش مقامات دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا انتظار دارند این سفر مک‌کارتی به تایوان که تکرار سفر مشابهی از سوی نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اوت گذشته به این جزیره است، زمانی در فصل بهار آینده انجام شود.

به نوشته پانچبول نیوز، در پی انتخاب شدن مک‌کارتی با برگزاری دور‌های متوالی رای‌گیری به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوریخواهان قصد دارند مقابله با چین را یک رکن اصلی دستور کار اکثریت جدیدی که در این مجلس کسب کرده‌اند، تعیین کنند.

برنامه‌ریزی برای سفر مک‌کارتی به تایوان یک تلاش پرمخاطره برای پنتاگون خواهد بود و پنتاگون لازم است برای این سفر مسائل لجستیک امنیتی و پاسخ قابل انتظار از سوی پکن را در نظر بگیرد. هنگامی که نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا سال گذشته میلادی به تایوان رفت، چین در واکنش به آن مانور‌های نظامی خود را در نزدیکی این جزیره به عنوان یک تاکتیک ارعاب افزایش داد و مقامات ارشد پکن این سفر را به عنوان نقض سیاست دیرینه آمریکا در قبال تایوان به باد انتقاد گرفتند.

مک‌کارتی در زمان سفر پلوسی به تایوان، از این اقدام او حمایت کرده و وعده داده بود، چنانچه خودش به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا برسد چنین سفری را انجام خواهد داد. مک‌کارتی همچنین از رای اخیر مجلس نمایندگان آمریکا به تشکیل کمیته منتخبی درباره چین که از حمایت چشمگیر دموکرات‌ها برخوردار شد حمایت کرد.

چنانچه مک‌کارتی نیز برنامه سفر به تایوان را عملی کند، باعث ایجاد یک رویارویی دیپلماتیک دیگر بین آمریکا و چین خواهد شد. عناصر تقابل طلب در هر دو طیف سیاسی اصلی آمریکا به دولت بایدن فشار وارد کرده‌اند تا یک خط مشی سختگیرانه‌تر را نسبت به تایوان که به اعتقاد مقامات آمریکایی تحت تهدید فزاینده حمله از سوی پکن قرار دارد، اتخاذ کند.

تعدادی از قانونگذاران دیگر آمریکایی در ماه‌های اخیر به تایوان سفر کرده و واکنش‌های تهدیدآمیز مشابهی از سوی چین را برانگیختند. به عنوان مثال، تاد یانگ، سناتور جمهوریخواه آمریکایی هفته گذشته به تایپه سفر کرد.

دولت بایدن در ابتدا با سفر پلوسی به تایوان با استناد به احتمال تشدید تنش با چین مخالفت کرد. مقامات پنتاگون نیز در آن زمان به پلوسی نسبت به ریسک‌های این سفر هشدار دادند، اما او نهایتا تصمیم گرفت به هر ترتیب این سفر را عملی کند. پلوسی با یک جت نظامی آمریکا به این جزیره رفت و سفر احتمالی مک‌کارتی به این جزیره واقع در شرق آسیا نیاز به برنامه ریزی امنیتی و تدارکات قابل توجه از بابت هرگونه واکنش احتمالی از سوی چین دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین