کد خبر: ۸۲۰۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده:

آمریکا می‌خواهد دو پیام به ایران ارسال کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: «ما می‌خواهیم دو پیام خیلی واضح را به رژیم ایران ارسال کنیم این‌که جهان نظاره‌گر است و جهان آماده است که اقداماتی را در واکنش به خشونت مقامات ایران علیه مردمش انجام دهد».
آمریکا می‌خواهد دو پیام به ایران ارسال کند
آفتاب‌‌نیوز :

«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در کنفرانس خبری روز گذشته (دوشنبه ۲۳ ژانویه، سوم بهمن ماه) ضمن استقبال از جدیدترین تحریم‌های اتحادیه اروپا و انگلیس و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از هماهنگی و همکاری بسیار نزدیک واشنگتن و اروپا برای مقابله با تهران خبر داد.

بنا بر آن‌چه وب‌سایت اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا گزارش کرده است، پرایس در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اظهارات اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص لزوم تصمیم‌گیری دادگاه اروپا درباره قرارگیری نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر خارجه ایران را به دروغ‌گویی متهم کرد.

بورل روز گذشته در جمع خبرنگاران در خصوص تصمیم اتحادیه اروپا برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی گفته بود: «نمی‌توانیم به واسطه آن‌که سپاه پاسداران را دوست نداریم، بگوییم که آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهیم. دادگاه اروپا باید درباره آن تصمیم‌گیری کند».

پرایس در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که وزیر خارجه ایران گفته است که بورل اطمینان داده است که سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌گیرد، گفت: «ما اظهاراتی را از وزیر خارجه ایران شنیده‌ایم که اگر دروغ‌های آشکار نباشد، مشکوک است و بنابراین وقتی به بیانیه‌ای از وزیر خارجه ایران اشاره می‌کنیم، باید این مسئله را درنظر داشته باشیم».

سپاه از نظر آمریکا یک سازمان تروریستی خارجی است
وی سپس به اظهارات بورل اشاره کرد و گفت: «وقتی بحث متحدان اروپایی ما مطرح می‌شود، ما از رویکرد قوی و اصولی اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استقبال می‌کنیم. همانطور که می‌دانید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (IRGC) از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی و به ویژه تروریست جهانی شناخته می شود».

پرایس در ارتباط با اقداماتی که واشنگتن علیه سپاه پاسداران انجام داده است، ادامه داد: «ما همچنین بسیاری از رهبران سپاه را به دلیل دست داشتن در تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم کرده‌ایم».

اقدام اروپا علیه سپاه پاسداران را تحسین می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر ادعاهای مرتبط با مشارکت ایران در جنگ اوکراین از طریق عرضه پهپاد به روسیه را تکرار کرد و گفت: «ما اقدام اخیر اتحادیه اروپا را علیه نهادهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل ارائه پهپاد به روسیه که برای دامن زدن به حملات نامعقول روسیه به زیرساخت های حیاتی اوکراین مورد استفاده قرار می‌دهند، تحسین می‌کنیم».

پرایس با اشاره به این موارد ادامه داد: «متحدان اروپایی ما تهدید و چالش هایی که سپاه پاسداران و به طور وسیع‌تر ایران به همراه دارند را به رسمیت می‌شناسد و ما همکاری و هماهنگی بسیار نزدیک با اروپا برای مقابله با این چالش‌ها داریم».

وی با تأکید بر این‌که اتحادیه اروپا باید درباره اظهارات اخیر بورل اظهارنظر کند، گفت که برجام در دستور کار آمریکا قرار ندارد.
برجام در دستورکار نیست

پرایس توضیح داد: «آن‌چه که مطرح نیست، برجام است. ما به وضوح گفته‌ایم که برجام در دستورکار قرار ندارد و و ماههاست که در دستورکار نیست. ایران پیوسته به فرصت‌ها برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام پشت کرده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون آن‌که به موانعی که واشنگتن در مسیر احیای برجام ایجاد کرده، اشاره کند، توپ را در زمین ایران انداخت و گفت: «در نتیجه اقدامات ایران در سراسر جهان و علیه مردمش، ما بر ارسال این پیام‌های واضح به ایران متمرکز شده‌ایم: کشتار مردم خود را متوقف کنید، عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده در اوکراین را متوقف کنید و آمریکایی‌هایی را که به اشتباه بازداشت کرده‌اید، آزاد کنید».

آمریکا با تحریم می خواهد دو پیام به ایران ارسال کند
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه به جدیدترین اقدام خزانه‌داری آمریکا در تحریم افراد و نهادهای ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: «ما می‌خواهیم دو پیام خیلی واضح را به رژیم ایران ارسال کنیم: این‌که جهان نظاره‌گر است و جهان آماده است که اقداماتی را در واکنش به خشونت مقامات ایران علیه مردمش انجام دهد».

پرایس در حالی از مردم ایران حمایت کرده است که گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که در نتیجه تحریم‌های یکجانبه واشنگتن، چه فشاری به مردم ایران تحمیل شده است.

فشارها علیه ایران را بیشتر می‌کنیم
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تأکید بر لزوم تداوم فشارها به جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «این اولین دور تحریم‌هایی نیست که ما علیه مقامات ایرانی در واکنش به اعتراضاتی که از اواخر سال گذشته در ایران شاهد بودیم، اعلام می‌کنیم. اگر ایران به مشارکت در این نقض حقوق بشرها ادامه دهد، ما همچنان به استفاده از حتی فشارهای بیشتر ادامه می‌دهیم اما قطعاً بحث حقوق بشر مربوط است».

در پی اقدام اتحادیه اروپا و انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران، ایالات متحده نیز تحریم‌هایی را علیه مقام های ایرانی وضع کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده بنیاد تعاون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پنج نفر از اعضای هیئت مدیره آن، معاون وزیر اطلاعات و امنیت ایران و چهار نفر از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده است.

ساعاتی قبل‌تر انگلیس و اتحادیه اروپا اعلام کردند تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده‌اند. انگلیس گفت هفت نام جدید را تحت «رژیم تحریم‌های حقوق بشری ایران» قرار داده است.

در اطلاعیه انگلیس آمده است: علاوه بر دادستان کل ایران که هفته پیش از سوی انگلیس تحریم شد، نام احمد فاضلیان معاون وی هم به این فهرست اضافه شده است. طبق این بیانیه، این فهرست همچنین شامل کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حسین نجات جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سالار آبنوش و قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی می‌شود.

بر اساس این بیانیه، علاوه بر این پنج فرد، دو نهاد شامل نیروی مقاومت بسیج و بنیاد تعاون بسیج هم در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفتند

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین