کد خبر: ۸۲۰۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
مدیر کل آژانس گفته "برجام در وضعیت بسیار بدی قرار دارد"

گروسی: ایران مواد هسته‌ای لازم برای تولید «چندین سلاح هسته‌ای» را انباشت کرد

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی در بروکسل یادآوری کرد که ایران سلاح هسته‌ای نساخته است اما مواد هسته‌ای لازم برای تولید «چندین سلاح هسته‌ای» را انباشت کرده است. ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد و ۱۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد در اختیار دارد.
گروسی: ایران مواد هسته‌ای لازم برای تولید «چندین سلاح هسته‌ای» را انباشت کرد
آفتاب‌‌نیوز :

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز چهارشنبه در بروکسل تأکید کرد که ایران هیچ سلاح هسته‌ای نساخته است.

وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان نوشت گروسی که امروز در جلسه یک کمیته فرعی پارلمان اروپا حضور داشت گفته تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح هسته‌ای» بایستی مجددا آغاز شود.

گروسی در ادامه مدعی شده که ایران مواد هسته‌ای لازم برای تولید «چندین سلاح هسته‌ای» را انباشت کرده است.

سی‌ان‌ان نوشته گروسی امروز چهارشنبه قبل از سفر به تهران گفت که ایران هنوز سلاح هسته‌ای نساخته و غرب باید تلاش‌های خود برای جلوگیری از ساخت این سلاح را مضاعف کند.

مدیر کل آژانس اتمی گفت که اورانیوم غنی‌شده تا بالای ۹۰ درصد قابلیت تسلیحاتی شدن دارد.

او گفت ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد و ۱۰۰۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد در اختیار دارد.

گروسی بار دیگر، با تکرار اظهارات دیروز خود گفت قصد دارد برای «یک گفت‌وگوی سیاسی که بسیار مورد نیاز است» در ماه فوریه به تهران سفر خواهد کرد.

او گفت برجام در «وضعیت بسیار بدی قرار دارد.»

مدیر کل آژانس اتمی برجام را «پوسته‌ای توخالی» توصیف کرد و گفت که هیچ فعالیت دیپلماتیک برای احیای این توافق در جریان نیست.

او گفت: «هیچ‌کس مرگ این توافق را اعلام نکرده، اما تعهدی هم [برای پیگیری مذاکرات]در جریان نیست... و تمامی محدودیت‌های موجود در برجام چندین بار نقض شده‌اند.»

کشور‌های غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعا‌ها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های گذشته برخی از ادعا‌های مطرح‌شده از سوی رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده و تکرار کرده است. تهران این ادعا‌ها را ساختگی دانسته و آن‌ها را رد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چند ماه پیش تصریح کرد تهران به سوالات مطرح‌شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دقیق داده، اما آژانس مبنای گزارش‌هایش را اطلاعات دریافتی از دشمنان ایران قرار می‌دهد.

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چند ماه پیش قطعنامه‌ای به تصویب رساند که تهران را به عدم همکاری با این نهاد بین‌المللی در خصوص یافت شدن «مواد هسته‌ای اعلام‌نشده» در «چندین مکان اعلام‌نشده در ایران» متهم می‌کند.

امروز محمد اسلامی، سازمان انرژی اتمی ایران قصد گروسی برای سفر به ایران را تأیید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین