کد خبر: ۸۲۱۷۲۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۱

تحرکات اتحادیه اروپا علیه سپاه

نشریه انگلیسی فایننشال تایمز به نقل از منابع نزدیک به نشست هفته گذشته شورای وزیران اتحادیه اروپا ادعا کرد که دیپلمات‌ها به بهانه ادعای مشارکت نظامی ایران در جنگ اوکراین، در حال بررسی گزینه‌های قانونی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک سازمان تروریستی هستند.
تحرکات اتحادیه اروپا علیه سپاه
آفتاب‌‌نیوز :

فایننشال تایمز چاپ لندن روز دوشنبه در گزارشی مدعی شد که افزودن سپاه به آنچه فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا نامید، «از حمایت فرانسه و آلمان برخوردار است که عضو توافق هسته‌ای ایران هستند.»

چهار مقام آگاه در گفتگو با این نشریه انگلیسی ادعا کرده‌اند: پاریس و برلین در نشست هفته پیش شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا حمایت خود را از شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی ابراز کرده‌اند.

بر همین اساس طبق گزارش ادعایی فایننشال تایمز، «سرویس حقوقی اتحادیه اروپا قرار است ظرف سه هفته آینده نظر خود را درباره ابعاد قانونی این اقدام در اختیار ۲۷ کشور اروپایی قرار دهد.»

این نشریه انگلیسی با بیان اینکه شناسایی نهاد نظامی یک کشور مستقل به عنوان سازمان تروریستی توسط سایر دولت‌ها امری غیرعادی است، نوشت که بریتانیا هم در حال بررسی افزودن نام سپاه به عنوان «قدرتمندترین تشکیلات امنیتی دولتی ایران» در فهرست سازمان‌های تروریستی است. «مواضع آلمان و فرانسه هم به این دلیل مهم است که این دو کشور - در کنار بریتانیا، روسیه و چین - امضاکنندگان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین تهران و قدرت‌های جهانی هستند.»

بر اساس این گزارش، فرانسه درصدد است که تعدادی از قرارگاه‌های سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه شود، تا کل این سازمان. وزارت خارجه آلمان هم گفته است «نه تنها موانع سیاسی، بلکه موانع قانونی زیادی برای افزودن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی وجود دارد».

این درحالیست که طبق مقررات اتحادیه اروپا، این بلوک نمی‌تواند یک سازمان را بدون حکم دادگاه یک کشور عضو به عنوان نهاد تروریست معرفی کند. استناد اتحادیه اروپا به احکام احتمالی دادگاه‌های کشور‌های غیر عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلیس هم چندان ساده نیست.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که هرگونه اقدام علیه آن غیرقانونی و نقض صریح منشور سازمان ملل است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری تصریح کرد: سپاه نیروی بزرگ دفاع از امنیت ملی و تمامیت ارضی و نیروی حمایت کننده ملت ایران است که از زمان تاسیس این نهاد بزرگ نظام با صلابت، جان فشانی و ایثارگری از امنیت ملی، امنیت مرز‌ها و امنیت ملت ایران حفاظت کرده و در حوزه تامین امنیت منطقه‌ای اقدامات سپاه بسیار بزرگ بوده و در شمار خدمات بزرگ سپاه به کشور‌ها و ملت‌های منطقه است و حتی خود اروپا مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه در کشور‌های منطقه در سوریه و عراق علیه جریان سیاه تروریستی داعشی و تکفیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تعرض به سپاه از هر نوعی که باشد، تعرض به امنیت ملی ایران است و نتایج آن حتما متوجه تعرض کننده خواهد بود. البته سپاه پاسداران نیروی بسیار بزرگ و قدرتمندی است و کسی نمی‌تواند این قدرت و توانمندی را نادیده بگیرد، اما اقدام ناشیانه اتحادیه اروپا همانند این است که اتحادیه اروپا مایل است دست یک نیروی بزرگ ضد تروریست را محدود کند.

وی تاکید کرد: دولتمردان عاقل اروپایی غیر از دولتمردان نورسیده و احساسی که متاسفانه در برخی از کشور‌های اروپایی در مناصب عالی قدرت و حکومت هستند حتما می‌دانند که اگر امنیتی در اروپا هست که قبلا نیز قربانی گروه تروریستی داعش هم شده، اما امنیت کنونی مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه علیه نیرو‌های تروریستی است.

کنعانی تصریح کرد: اروپایی‌ها قطعا می‌دانند که ایران در مقابل اقدامات نسنجیده کشور‌های اروپایی دست بسته نیست و اراده لازم برای برخورد متقابل در این زمینه را دارد و بهتر است به پای خود شلیک نکنند. قطعا پاسخ ما متناسب با رفتار اروپا خواهد بود و متناسب با نوع اقدام آن‌ها اقدام جدی و پشیمان کننده خواهیم داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین