کد خبر: ۸۲۲۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴

تل‌آویو: توافق صلح با سودان راه را برای توافقات بیشتر با کشور‌های آفریقایی باز می‌کند

وزیر خارجه اسرائیل خبر داد که سفرش به خارطوم مبنای توافق تاریخی با «کشور راهبردی» سودان را بنا نهاده و افزود که سودان حمایت از حماس را متوقف می‌کند.
تل‌آویو: توافق صلح با سودان راه را برای توافقات بیشتر با کشور‌های آفریقایی باز می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

«الی کوهن» وزیر خارجه اسرائیل، در بازگشت از خارطوم سفر خود به سودان را «سفری تاریخی با اخبار مهم» خواند و گفت که این سفر مبنای توافق صلح تاریخی با یک کشور راهبردی را بنا نهاده است.

به گزارش «الجزیره»، او افزود که توافق صلح سودان و اسرائیل موجب تقویت امنیت داخلی اسرائیل می‌شود و خبر داد که این توافق امسال امضا خواهد شد.

وی گفت: «در این سفر سه آری دریافت کردیم: آری به صلح، آری به مذاکره، آری به به رسمیت شناختن اسرائیل».

کوهن تأکید کرد که در این سفر پیش‌نویس توافق صلح با سودان را که بعد از تشکیل دولت غیر نظامی در این کشور امضا خواهد شد به مقامات سودانی داده است و افزود که این توافق راه را برای توافقات بیشتر با کشور‌های آفریقایی باز می‌کند.

وزیر خارجه اسرائیل افزود: پس از امضای این توافق «در همه عرصه‌ها به سودان کمک خواهیم کرد و گفت که منافع سودان توافق با اسرائیل را ایجاب می‌کند تا از این طریق با آمریکا و دیگر کشور‌های غربی در ارتباط باشد.

به نقل از میدل ایست نیوز، وی افزود که سودان «گشودگی در‌های خود به روی غرب و توقف حمایت از حماس را پیش گرفته و این مسیر درست است».

او توافق با اسرائیل را توافق صلح در برابر صلح خواند.

پیش از این شورای حاکمیت انتقالی سودان در بیانیه‌ای رسمی از دیدار رئیس این شورا با وزیر خارجه اسرائیل خبر داده بود.

بر اساس این بیانیه، «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان پنج‌شنبه دوم فوریه در خارطوم با «الی کوهن» و هیئت همراه وی دیدار کرد.

این بیانیه افزوده که در این دیدار راه‌های برقراری روابط مؤثر به خصوص در عرصه‌های گوناگون کشاورزی، انرژی، بهداشتی، منابع آبی، آموزشی و به خصوص امنیتی و نظامی میان سودان و اسرائیل بررسی شد.

در این بیانیه آمده که البرهان بر ضرورت تحقق ثبات میان اسرائیل و ملت فلسطین تأکید کرد.

به دنبال سفر هیئت صهیونیستی به ریاست وزیر خارجه رژیم اسرائیل به خارطوم و گمانه زنی‌ها مبنی بر نزدیک بودن امضای توافق عادی سازی میان دو طرف، محمد حمدان دقلو حمیدتی، معاون شورای حاکمیتی سودان از این سفر اظهار بی‌اطلاعی کرد.

وی در این باره گفت: اطلاعی از این سفر ندارم و اخباری که مبنی بر دیدار من با کوهن منتشر شده صحت ندارد!

در همین حال برخی احزاب سودان با ابراز خشم نسبت به این اتفاق آن را محکوم کردند.

سودانی‌ها تاکید کردند که هرگونه توافق عادی سازی میان دستگاه نظامی کشورشان با رژیم صهیونیستی برای ملت این کشور الزام آور نیست.

«عادل خلف الله»، سخنگوی حزب بعث سوسیالیست عرب، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را پافشاری در غفلت از وحدت و ثبات سودان دانست و آن را «توسعه خطرناک و تهدیدی جدی برای گذار دموکراتیک در این کشور» توصیف کرد.

وی تاکید کرد: این توافق‌ها در سایه مداخله منطقه‌ای و بین‌المللی و تحت فشار قرار دادن رهبر کودتا برای امضای قرارداد‌هایی با ماهیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی با توجه به شرایط بحرانی در کشور پخته و تصویب می‌شوند.

خلف الله همچنین تاکید کرد: رژیم صهیونیستی دشمن سودان است، چگونه با آن تبادل اطلاعات کنیم و آن را وارد نهاد‌های امنیتی و نظامی خود کنیم؟ دو طرف درحال حاضر پا را فراتر از این حد گذاشته‌اند.

الولید علی، سخنگوی انجمن حرفه‌های سودان نیز در این باره به القدس العربی گفت: دولت کودتا تا جایی که ممکن است تلاش می‌کند حمایت خارجی را حتی اگر از طرف شیطان باشد، جلب کند.

وی تاکید کرد: این دولت نماینده مردم سودان نیست.

علی همچنین بر ادامه مقاومت سودانی‌ها تا زمان سرنگونی کودتای نظامیان و محاکمه رهبران آن تاکید کرد.

سفر کوهن به سودان و دیدار وی با عبدالفتاح البرهان واکنش جنبش جهاد اسلامی فلسطین را به همراه داشت.

طارق سلمی، سخنگوی جهاد اسلامی با محکوم کردن این سفر و دیدار کوهن با البرهان تاکید کرد: برای حکام کشوری عربی در جایگاه سودان، ملت، احزاب، فرهیختگان و نخبگان سیاسی آن مایه ننگ است که افراط گرا‌ها و فاشیست‌های صهیونیستی که قدس و فلسطین را اشغال کرده‌اند قدم به خاک این کشور بگذارد.

وی گفت: ما کاملاً مطمئن هستیم که عادی سازی تنها شامل حکام است و ملت‌ها عادی سازی و هرگونه رابطه با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین