کد خبر: ۸۲۴۱۲۲
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
سالانه ۱۰ میلیارد دلار ارز از عراق به ایران ارسال می‌شود

آیا رودخانه غربی ۱۰ میلیارد دلاری ایران در حال خشکیدن است؟

صرافان در سلیمانیه و اربیل بیشترین ارسال ارز را به ایران دارند، این صرافی‌ها علاقه‌مند هستند که از امکان همکاری با بانک مرکزی برخوردار باشند، به همین دلیل با محدودیت‌های جدید، احتمالاً صرافی‌های قوی، تمایل کمتری به ارسال غیرقانونی ارز به ایران خواهند داشت. البته معتقد نیستم که ارسال ارز تحریمی از عراق به ایران کاملاً مسدود شود. اما سه اتفاق رخ خواهد داد، اول آنکه از میزان ارز هفتگی ارسالی به ایران کاسته می‌شود. دوم آنکه ارسال ارز به ایران بیشتر توسط صرافی‌های غیررسمی مستقر در دو سوی مرز و در بلوک‌های کوچک انجام می‌گیرد، همین مسئله هزینه ترانسفر مالی را برای ایران افزایش خواهد داد، در واقع تجار ایرانی ناچار خواهند بود هزینه بیشتری پرداخت کنند.
آیا رودخانه غربی ۱۰ میلیارد دلاری ایران در حال خشکیدن است؟
آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس خبری که وزارت خزانه داری آمریکا در سایت خود قرار داده است، دیدار والی آدیمو معاون وزیر خزانهداری ایالات متحده با فواد حسین معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق و علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق، به هدف بررسی «مقابله با پولشویی» و «تامین مالی تروریسم» انجام گرفته است. اما همه کارشناسان متفق القول هستند که این دیدار تنها یک هدف دارد و آن قطع رودخانه ارزی جاری شده از عراق به ایران است، اتفاقی که می‌تواند تبعاتی بسیار جدی برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ بعد از اعمال محدودیت‌های شدید ارزی در لنگرگاه‌های ارزی مانند دبی و مالزی، جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته به تبادل ارز با عراق وابسته شد. بر اساس آمار‌های مختلف، سالانه ۱۰ میلیارد دلار ارز از عراق به ایران ارسال می‌شود. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تلاشی جدی را آغاز کرده است تا مسیر ورود این حجم عظیم و موثر ارزی را مسدود نمایید.

به نوشته روزنامه المداء، بر اساس هشدار مقامات آمریکایی به بغداد، ممکن است به زودی حداقل ۱۵ بانک و موسسه عراقی به ظن همکاری با ایران برای دور زدن تحریم‌ها در لیست تحریم قرار گیرد. تهدیدی که باعث شد عراق برای حل مسئله بسیار فوری، یک هیئت عالیرتبه را روانه واشنگتن نمایید. فواد حسین در این‌باره گفت که عراق با هر دو کشور ایران و آمریکا روابط حسنه‌ای دارد و تمایل دارد این روابط حفظ شود.

با این همه مواضع اقتصادی اخیر السودانی نخست وزیر عراق، به ویژه در دیدار او با مقامات غربی، نشان داده است که کفه غرب در این موازنه به وضوح سنگین‌تر است.

یحیی آل اسحاق وزیر بازرگانی سابق و رئیس فعلی اتاق ایران و عراق همانگونه که انتظار می‌رفت در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب‌نیوز در مورد تاثیر اقدامات جدید آمریکا بر کشورمان، با خوش‌بینی دیپلماتیک اظهار کرد: نباید به شایعات در این مورد توجه کرد، به شخصه در اتاق بازرگانی ایران و عراق در حال جمع‌آوری آخرین اطلاعات و داده‌ها در این زمینه هستیم و به زودی در گفتگوی رسانه‌ای این داده‌ها را با فعالان اقتصادی در میان می‌گذاریم. خوشبختانه در حال حاضر با اقدامات مثبتی که دولت عراق انجام داده، نرخ برابری دینار با دلار از ۱۶۰۰ به ۱۵۰۰ کاهش یافته است.

نوژین حسن، صراف و تحلیلگر ارزی در سلیمانیه در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: بانک مرکزی عراق دو شعبه در سلیمانیه و اربیل دارد، هر دو این ادارات در یک ماه اخیر فراخوان‌های مختلفی منتشر کرده‌اند که موضوع آن‌ها به نوعی به ایران مرتبط است. پیش از این تجار ایرانی و عراقی حواله‌های ارزی خود را که منشاء آن عراق یا کشور‌های ثالث بود، با استفاده از دلار موجود در بازار به مقصد ایران ارسال می‌کردند، بر اساس قوانین جدید، باید منشاء و مقصد حواله‌ها به بانک مرکزی عراق گزارش شود.

وی در ادامه افزود: صرافی‌ها در عراق برعکس ایران تا کنون شکلی سنتی داشتند، اما در طرح جدید حتماً باید مجوز رسمی اخذ کنند. در این طرح صرافی‌ها به دو گرید A و B تقسیم‌بندی می‌شوند، این گرید‌بندی در توانایی آن‌ها برای ارسال حوالجات ارزی تاثیرگذار خواهد بود. همچنین قرار است سامانه‌ای تعریف شود که مبادلات ارزی با اهمیت به ویژه آن‌ها که مربوط به ایران هستند در این سامانه منعکس شود. ظاهراً هیئتی آمریکایی یا بین‌المللی بر این سامانه نظارت خواهد داشت. در این صورت ارسال حواله‌های با رقم درشت و بیش از ۱ میلیون دلار به ایران بسیار سخت خواهد شد. صرافان در سلیمانیه و اربیل بیشترین ارسال ارز را به ایران دارند، این صرافی‌ها علاقه‌مند هستند که از امکان همکاری با بانک مرکزی برخوردار باشند، به همین دلیل با محدودیت‌های جدید، احتمالاً صرافی‌های قوی، تمایل کمتری به ارسال غیرقانونی ارز به ایران خواهند داشت. البته معتقد نیستم که ارسال ارز تحریمی از عراق به ایران کاملاً مسدود شود. اما سه اتفاق رخ خواهد داد، اول آنکه از میزان ارز هفتگی ارسالی به ایران کاسته می‌شود. دوم آنکه ارسال ارز به ایران بیشتر توسط صرافی‌های غیررسمی مستقر در دو سوی مرز و در بلوک‌های کوچک انجام می‌گیرد، همین مسئله هزینه ترانسفر مالی را برای ایران افزایش خواهد داد، در واقع تجار ایرانی ناچار خواهند بود هزینه بیشتری پرداخت کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
8
109
در راهپیمایی روز گذشته گروهی پلاکارد زده بودند که اگر دلار ۴۴ میلیون هم بشود بازهم می آیند.بحث اصلی سر آمدن و نیامدن نیست بحث این هست که ظاهرا به خاک نشستن این کشور اصلا برای یه گروهی هیچ اهمیتی ندارد و آنچه برای آنها اهمیت دارد حفظ منافع سیاسی و اقتصادی خود در این کشور هست.آنچنان که چنین پلاکاردهایی رو تهیه می کنند و دست مردم ...می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
مگه تا کنون غیر از این بوده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
1
24
یعنی ایران به خاطر حمایت از اعراب از طرف همان اعراب تحریم می شود
سلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
22
3
دولت روحانی خیلی سالها قبل میتونست ایران رو از بند دلار آزاد کنه که نکرد اما نکته اینه که اغلب سیفی جات و گوشت و لبنیات و محصولات کشاورزی مصرفی عراق از ایران تامین میشه عراق چطور میخواد پولشو بده اصلا نیاز نیست به
دلار بده دیناری حساب کنه طلا بده روبل یا یوان بده که با دلار زیاد فرقی هم نداره در پرانتز بگم ارز جدید قدرتمند دنیا شک نکنید که یوان چینه ایران هم میتونه محصولاتشو گرون تر بفروشه به عراق اصلا بفروشه به روسیه به حوزه اوراسیا یا ایران اگر صادرات رو به عراق قطع کنه عراقی ها هم باید با همون هزینه های زیادی که ایران متحمل میشه از سایر کشورها واردات کنند نوش جونشون و الله ما اگر صادرات نباشه راحت تریم سال قبل هویج داستان بو د با سیب زمینی و پرتقال امسال پیاز چهل تومنه رانت دلالها هم حذف میشه چرا اینقدر دولت دنبال دلاره معلوم نیست بعدش این السودانی هم نوکر حلقه به گوش آمریکاست اما هیچ غلطی نمیکنه چون ارباش هم نتونسته کاری کنه از عربستان که گنده تر نیست که داره یواش یواش دلار رو میگذاره کنار این نفسهای آخر آمریکاست
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
24
اون دوستان پلاکاردی، وصل به کانالی هستند که از سرشاخه ها براشون سرازیر هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
16
2
بسم الله . سلام قیمت بنزین را فقط برای ماشین هایی که عمومی نیست گران کنید . تورا حضرت مهدی واینکه تورا به خون شهیدان بنزین را فقط برای ماشین هایی که عمومی نیست گران کنید . واینکه باجعل سندفرارمالیاتی میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
15
13
عیب ندارد از شمال روبل میاریم .!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
0
24
لعنت خدا بر خائنین به زندگی مردم ایران باد
عبدالوحاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
1
5
شاید خون ناحق ریخته شده مرحوم مغفور صمد بهرنگی در ان باعث خشکیدنش شده،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
19
3
خوب شما بفرمایید چیکار باید بکنیم ؟دو دستی مملکت رو بدیم تحویل آمریکا و متحدانش؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
0
22
رابطه عراق با غرب خصوصا آمریکا قابل مقایسه با رابطه با ایران نیست . طبیعی است عراق بسمت آمریکا برود .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین