کد خبر: ۸۲۴۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹

بانک مرکزی در حال تزریق دلار به صرافی‌های آزاد

به گفته مقامات مسوول بانک مرکزی معاملات رسمی ارزی تا ساعات پایانی روز جمعه ۲۱ بهمن ماه تمدید شد. کارشناسان بازار تهران بر این باورند که خبر مذکور نشانگر افزایش حجم عرضه ارز توسط بانک مرکزی به صرافی‌های مجاز است.
بانک مرکزی در حال تزریق دلار به صرافی‌های آزاد
آفتاب‌‌نیوز :

همچنین این افراد بر این باورند که سیاستگذاری‌های ارزی جدید بانک مرکزی خبر از وضعیت مناسب ذخایر ارزی کشور داشته، چرا که در هفته‌های اخیر علاوه بر تسهیل‌گری در فرآیند خرید ارز رسمی، سهمیه سالانه افراد نیز از ۲‌هزار یورو (یا معادل آن به دیگر ارزها) به ۵‌هزار یورو افزایش یافته است.

نتیجه افزایش ساعات کاری بازار رسمی خریدوفروش ارز در نرخ دلار رسمی منعکس شد به صورتی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در عصر روز جمعه با حدود ۸۸تومان کاهش نسبت به نرخ روزهای پیشین در رقم ۴۳هزار و ۳۶۵ تومان معامله شد. اما به‌رغم کاهشی شدن نرخ دلار در معاملات رسمی روزهای پایانی هفته گذشته، با افزایش شکاف میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار، زمینه فعالیت فعالان افزایشی بازار غیررسمی فراهم شد، به گونه‌ای که نرخ ارز مذکور در معاملات آزاد نسبت به‌روز چهارشنبه افزایش ۴تا ۵ پله‌ای را تجربه کرد و در سطوح قیمتی مرز دو کانال ۴۴ و ۴۵‌هزار تومانی معامله شد.

جدایی رسمی‌ها از غیررسمی‌ها
در روزهای پایانی هفته گذشته ساعات کاری صرافی‌های مجاز کشور افزایش یافت و با افزایش حجم عرضه، نرخ شاخص‌های ارزی در معاملات رسمی دچار نوسانات کاهشی شد. هر برگ اسکناس دلار رسمی که در ساعات پایانی بازار روز چهارشنبه ۱۹ بهمن در سطوح قیمتی میانه‌های کانال قیمتی ۴۳‌هزار تومانی معامله می‌شد، تا انتهای ساعات روز جمعه افت نرخ یک پله‌ای را تجربه کرد. اما این افت قیمت آنچنان به مذاق فعالان آزاد خوش نیامد و این افراد با نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر قیمت اسکناس دلار در معاملات غیررسمی را افزایش دادند. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم، نرخ دلار آزاد در معاملات نقدی انتهای هفته گذشته در پله‌های ۹ و ۱۰ کانال ۴۴‌هزار تومانی نوسان کرد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در معاملات فردایی پای خود را از این نیز فراتر گذاشته و در سطوح قیمتی ابتدای کانال ۴۵‌هزار تومانی ارائه شد. البته «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌های متعددی از آثار مخرب افزایش فاصله میان ارقام رسمی و غیررسمی بازار سخن گفته بود. حال باید دید با شروع معاملات ارزی در نخستین روز کاری هفته جدید، بانک مرکزی چه واکنشی به فعالان غیررسمی نشان خواهد داد و آیا ارقام رسمی و غیررسمی بازار مجددا همگرا خواهند شد یا خیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین