آفتابنیوز : آفتاب: سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: «چکهای سنگین هواپیماهای پهن پیکر در داخل کشور انجام میشود».
بهگزارش سرویس اقتصاد و صنعت آفتاب، رضا جعفرزاده با اعلام این خبر گفت: «در چند سال گذشته تاکنون در یکی از شرکتهای تعمیراتی فارسکو بالغ بر 480 فروند هواپیما ( ایرباس و بوئینگ ) چک شدهاند که 9 فروند آن تعمیرات سنگین ( اورهال ) بوئینگ 747 بوده است».
وی گفت: «پتانسیلهای رو به رشد این سرزمین دغدغه سنگاندازیهای غربیها در چند دهه گذشته پس از انقلاب شد و دولت مردان امریکایی با هدف ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران بر خلاف نگاه علمی تخصصی و نگاه یکپارچه و انسان دوستانه مجامع بزرگ حمل و نقل هوایی جهانی مانند «ایکائو» و «یاتا» مبنی بر ایمنی و سلامت پروازها و در اولویت قرار دادن حفظ جان مسافران پروازها که طبعاً از تمامی ملیتها و مناطق مختلف جهان هستند محدودیتهایی را در بخش هوایی ایجاد نمودند تا هواپیماهای فعال کشور پشتیبانی تعمیراتی خود را از دست داده و هر گونه سرویسدهی به مردم غیر ممکن شود این رویکرد انگیزه خود اتکایی متخصصین داخل مبنی بر راهاندازی و فعالسازی مجموعههای تعمیر و نگهداری را تقویت نمود و تواناییهای بالقوه در کشور به پشتیبانی محکمی برای هواپیماها تبدیل شد».
جعفرزاده همچنین افزود: «متخصصین فنی و عملیاتی و مهندسین زمینی هواپیماها در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی دولتی (گراند اینجینیرها) با تلاش و همت بلندی که داشتند توانستند به مرحلهای برسند که تمامی چکهای هواپیماهای این شرکت را از پایینترین چکها تا بالاترین آن بدون وابستگی انجام دهند» .
وی بدنه فنی و تخصصی این شرکت را که تضمینکننده ادامه فعالیت این شرکت بوده است را قابل تامل خواند و گفت: «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران حدود 50 فروند هواپیما از نوع ایرباس، بوئینگ و فوکر 100 در اختیار دارد که امکان تعمیر و نگهداری تمامی این هواپیماها در این شرکت امکانپذیر شده است».
وی در ادامه با اشاره به اینکه مجوز انجام چکهای هواپیماها، مجموعهها و شرکت تعمیراتی بر اساس قانون توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر میشود گفت: «هر هواپیما از هر شرکت دولتی و یا غیردولتی در طول تعمیرات با نظارت متخصصین طراحی و ساخت سازمان هواپیمایی کشوری تحت معاونت استاندارد پرواز و نهایتاً از طرف رئیس این سازمان استانداردش تائید خواهد شد».
وی افزود: «به عنوان نمونه در کمتر از 5 سال گذشته شرکت هواپیمایی «فارسکو» توانسته است چک سنگین ) چک – ( D9 فروند هواپیمایی 747 و چکهای پایینتر از چکهای سنگین ) چک – C ( 27 فروند 747 و چکهای سنگین )چک - B ( 16 فروند هواپیمای ایرباس و چکهای سبک )چک- A (241 فروند هواپیمای بوئینگ 747 و ایرباس را انجام دهد که این تلاشها موجب جلوگیری از خارج شدن ارز قابل توجهی از کشور شده است به گونهای که لزوم اطلاعرسانی بیشتر این بخش را دو چندان کرده است».