کد خبر: ۸۲۷۴۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۷
مرکز آمار ایران اعلام کرد:

تورم اقلام خوراکی در بهمن؛ از افزایش ۳۰۰ درصدی روغن تا تورم ۱۴۰ درصدی بهای ماکارونی

براساس آمار مرکز آمار ایران؛ اقلامی، چون گوشت قرمز، کره، خیار، رشته آشی و سس بیش از ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند. تخم مرغ نیز به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین کالا‌های غذایی در سبد مصرفی کارگری ۸۲ درصد تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل در بهمن‌ماه داشته است.
تورم اقلام خوراکی در بهمن؛ از افزایش ۳۰۰ درصدی روغن تا تورم ۱۴۰ درصدی بهای ماکارونی
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز آمار ایران آمار جزء به جزء تورم اقلام خوراکی را به صورت ماهانه و نقطه به نقطه (در مقایسه مدت مشابه سال گذشته) را منتشر کرد.

براساس این گزارش، در بحث تورم ماهانه در گروه غلات، اقلام «برنج خارجی درجه یک» با ۵.۲ درصد و «رشته آش» با ۳.۲ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن، نرخ اقلام «گوشت گوسفند» با ۲۱.۸ درصد، «گوشت گاو یا گوساله» با ۱۳.۲ درصد، «ماهی قزل آلا» با ۱۲.۲ درصد بیشترین افزایش را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه صیفی‌جات نیز، بیش‌ترین افزایش قیمت با احتساب تورم ماهانه و در نسبت با ماه قبل، مربوط به «فلفل دلمه‌ای» با ۳۱.۱ درصد، «بادمجان» با ۲۶.۲ درصد، «خیار» با ۲۳.۷ درصد و «پیاز» با ۲۲.۵ درصد است.

تورم نقطه به نقطه اقلام رکورد زده شد

در این میان تورم نقطه به نقطه برخی اقلام با افزایش دو یا سه برابری قیمت، کار را بر سفره خانوار‌ها سخت‌تر کرده است.

در بهمن ماه ۱۴۰۱ از ۵۳ قلم خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد ۲۸ قلم، درصد تورم سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه‌ای را (۵۲ درصد) داشتند.

روغن نباتی مایع و جامد با افزایش نزدیک به سه برابری قیمت به ترتیب با تورم نقطه به نقطه ۲۹۴ و ۲۸۲ درصدی، رکوردی متفاوت با سایر اقلام خوراکی را در زمینه افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتند.

در این میان پیاز با افزایش بیش از دوبرابری قیمت (۲۲۲ درصد تورم) و ماکارونی با (۱۴۰ درصد تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل) نیز در ردیف اقلامی قرار دارند که به دلیل نرخ بالای مصرف‌شان در سفره معاش کارگری، فشار بیشتری را روی دوش این بخش از جامعه آوردند.

بسیاری از اقلام دیگر نیز بیش از ۹۰ درصد تا ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشتند که سهم آن‌ها در سبد مصرفی خانوار‌ها و به ویژه خانواده‌های فرودست بسیار قابل توجه است.

اقلامی، چون گوشت قرمز، کره، خیار، رشته آشی و سس ازجمله این اقلام هستند. البته تخم مرغ نیز به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین کالا‌های غذایی و از اقلام مهم خوراکی در سبد مصرفی کارگری ۸۲ درصد تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل در بهمن‌ماه داشته است.

تورم اقلام خوراکی به‌طور عمده سهم قابل ملاحظه‌ای در تعیین سبد حداقل معیشت کارگری و همچنین تعیین حداقل دستمزد ضروری در مذاکرات شورای عالی کار در پایان هر سال دارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین