کد خبر: ۸۲۷۹۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
یک مسئول:

ایران جزو ۱۰ کشور آلوده دنیا است

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان قزوین گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده ایران جزو ۱۰ کشور آلوده دنیا است که در این راستا کاشت یک میلیارد نهال در کشور طی ۴ سال در نظر گرفته شده است.
ایران جزو ۱۰ کشور آلوده دنیا است
آفتاب‌‌نیوز :

محسن قاسم‌زاده در جلسه مطبوعاتی که به مناسبت هفته منابع طبیعی امروز ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار کرد: ۷۵۳/۵۸ هکتار از اراضی ملی استان قزوین که به طور غیرقانونی تصرف شده بود در سال جاری آزادسازی شد و به بیت‌المال بازگشت.

وی بیان کرد: در قالب ماده ۵۹ قانون حفاظت و بهره‌برداری، ۵۲ فقره از اراضی ملی به مساحت ۴۰۲ هکتار و بر اساس تبصره یک ذیل ماده ۵۵ به میزان ۲۵ فقره از اراضی ملی و به مساحت ۱۸/۵۸ هکتار آزادسازی شد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان قزوین خاطرنشان کرد: در سال جاری کشفیات قاچاق چوب ۹۶ فقره به میزان ۷۷۰ متر مکعب و کشفیات قاچاق ذغال هفت فقره به میزان ۶۱۹۰کیلوگرم صورت گرفت.

این مسئول تصریح کرد: چرای غیرمجاز دام ۹۶ فقره به تعداد ۶۳ هزار و ۷۲۶ واحد دامی از استان‌های مجاور ازجمله همدان به استان قزوین انجام می‌شد که برخوردهای لازم صورت گرفت.

جنگل‌بان قزوینی، جنگل‌بان نمونه کشور شد

وی ادامه داد: خوشبختانه برای اولین بار از استان قزوین جنگل‌بان نمونه کشوری داشتیم که این موضوع کسب افتخاری برای استان در این حوزه است.

قاسم‌زاده گفت: در سال جاری برای ۸۰۵۲ هکتار از مراتع استان طرح مرتعداری تهیه شده است که نسبت به سال گذشته ۱۳۰ درصد افزایش داشته است. از طرح‌های تهیه شده در سنوات گذشته ۱۰ هزار و ۷۷ هکتار نیز احاله مدیریت صورت گرفت.

وی بیان کرد: اجرای عملیات مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی در سطح ۳۰۰ هکتار شهرستان بوئین زهرا و ایجاد بادشکن زنده در سطح ۳۰ کیلومتر شهرستان بوئین زهرا انجام شده است.

این مسئول تأکید کرد: تهیه و توزیع ۵۰۰ هزار اصله نهال رایگان از گونه‌های ون، ارغوان، عرعر، سرو، زیتون تلخ و بادام در سطح استان در روز ۲۲ بهمن صورت گرفت.

وی یادآور شد: در زمینه رفع تداخلات اراضی ملی هزار و ۱۹۲ پلاک در استان مشمول رفع تداخل شدند که تاکنون ۵۱۱ آن مورد محقق شده است و در تلاش هستیم که تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی اختلافات اراضی کشاورزی و ملی در استان تعیین تکلیف شود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان قزوین خاطرنشان کرد: ۸۸ هکتار از اراضی ملی استان برای ساخت مسکن در مناطق روستایی قزوین واگذار شده و این اراضی در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است.

وی افزود: ۱۰۹ فقره درخواست ایجاد و بهره‌برداری معادن در قزوین به مساحت ۴۱ هزار و ۷۰۰ هکتار وجود داشت که با ۲۶ فقره از این درخواست‌ها به مساحت هزار و ۱۰۰ هکتار موافقت شد.

قاسم‌زاده بیان کرد: بر اساس پژوهش‌های انجام شده کشور ما جزو ۱۰ کشور آلوده دنیا است که در این راستا کاشت یک میلیارد نهال در کشور طی ۴ سال در نظر گرفته شده است.

۱۰ میلیون اصله نهال در قزوین کاشته خواهد شد

وی گفت: برای تولید و کاشت ۱۰ میلیون اصله نهال در استان قزوین طی چهارسال برنامه‌ریزی شده و طبق این برنامه سالیانه ۲ میلیون و ۵۰۰ اصله نهال در قزوین باید کاشته شود.

این مسئول عنوان کرد: این برنامه با مشارکت گروه‌های مردمی، خیرین، سپاه، محیط زیست، بنیاد مسکن، واحدهای تولیدی و دیگر نهادها انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در قالب مصوبات سفر ریاست جمهوری به قزوین، ۱۷۵ میلیارد تومان به این دستگاه اختصاص یافت که تا کنون ۱۸ درصد این رقم محقق شده است.

قاسم‌زاده گفت: مطالعه و اجرای عملیات آبخیزداری در سال گذشته در حوزه آبخیز فلارمیلک، پروان، شهیدآباد، شیزندسینک، مرادبیگلو، کنشگین و شهری قزوین با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد و ۹۴۰ میلیون و در سال جاری این مطالعات در حوزه آبخیز توآباد، شهری تاکستان و شهری قزوین با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیون و ۵۰۰ صورت گرفت.

این مسئول در پایان اظهار کرد: از ۱۲۰۰ روستای موجود در قزوین بیش از ۵۰۰ روستا را در رفع تداخلات بررسی کردیم و به مواردی که جزو منابع ملی هستند رسیدگی شد و تا پایان سال ۱۴۰۲ در کمیسیون رفع تداخلات موارد دیگر را بررسی خواهیم کرد تا حقوق این حوزه تعیین تکلیف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین