کد خبر: ۸۲۹۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
"ما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم"

آمریکا: دیپلماسی موثرترین راه در قبال برنامه هسته‌ای ایران است

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که دیپلماسی موثرترین راه در قبال برنامه هسته ای ایران است./ایران به بازداشت غیرقانونی شهروندان کشورهای دیگر برای استفاده به عنوان اهرم سیاسی ادامه می دهد. این عمل ظالمانه است و باید پایان یابد.
آمریکا: دیپلماسی موثرترین راه در قبال برنامه هسته‌ای ایران است
آفتاب‌‌نیوز :

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که آخرین روزهای مسوولیت خود را در این سمت می گذراند، روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در واکنش به لفاظی های وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در نشست خبری با وزیر دفاع آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران با تکرار ادعاها و در همسویی با تل آویو افزود که برنامه هسته ای ایران یک چالش فوری است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد ما متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم. معتقدیم دیپلماسی موثرترین راه برای تحقق این تعهد است. تنها از طریق دیپلماسی می شود به چالش های نشات گرفته از ایران رسیدگی کرد.

ند پرایس مدعی شد دیپلماسی همیشه اولین راهکار ما خواهد بود اما تنها راهکار ما نخواهد بود. ما همیشه با همکاران و متحدان خود در این خصوص در ارتباط هستیم و با آنها مشورت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره تفاوت رویکرد واشنگتن و تل آویو در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت که این موضوع به را شرکای اسرائیلی خود واگذار می کنم که درباره رویکرد خود صحبت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: شرکای اسرائیلی ما می دانند و با آنها شفاف هستیم. آنها این واقعیت را می دانند که ما معتقدیم دیپلماسی تنها راه حل پایدار و دائمی برای چالش برنامه هسته ای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین با اشاره به شانزدهمین سال ناپدید شدن باب لوینسون و نیز زندانیان دو تابعیتی در ایران، سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز مدعی شد: ایران به بازداشت غیرقانونی شهروندان کشورهای دیگر برای استفاده به عنوان اهرم سیاسی ادامه می دهد. این عمل ظالمانه است و باید پایان یابد.

پرایس در پاسخ به سوالی دیگری درباره مصاحبه سیامک نمازی زندانی دوتابعیتی از زندان اوین با شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا با تکرار ادعاهای واشنگتن گفت که هدف نهایی ما بازگرداندن آمریکایی ها به خانه نه تنها از ایران بلکه از تمام جهان است.

وی مدعی شد که ما خواهان پایان این روش بازداشت های غیرقانونی از سوی ایران هستیم و مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا با خانواده نمازی در تماس هستند و به مقامات ایران اعلام کرده ایم که آزادی شهروندان آمریکایی از اولویت بالایی برخوردار است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا که به سرزمین های اشغالی سفر کرده است، روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با یوآف گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران گفت که واشنگتن دیپلماسی را بهترین راه در قبال برنامه هسته ای ایران می داند.

رئیس پنتاگون با تکرار حمایت واشنگتن از صهیونیستها گفت: تل آویو شریک راهبردی ما است و پایبندی واشنگتن به امنیت رژیم صهیونیستی محکم است و محکم خواهد ماند. تمرین های نظامی با رژیم صهیونیستی نشان دهنده آمادگی ما برای مقابله با بحران ها است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد: اکنون در مرحله حساسی قرار داریم و تمام اقدامات لازم برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای را باید اتخاذ کنیم. اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد، این امر سطح تروریسم در جهان را افزایش خواهد داد. باید آمادگی این را داشته باشیم که در تمامی سطوح تحرکاتی داشته باشیم و از دستیابی ایران به سلاح هسته ای که ما را هدف قرار می دهد ممانعت کنیم.

سفیر آمریکا در سرزمین های اشغالی، اول اسفند ماه با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته ای ایران مدعی شده بود که واشنگتن از هر اقدام رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران حمایت خواهد کرد.

این مقام آمریکایی در همسویی با لفاظی های رژیم صهیونیستی گفته بود: همانطور که بایدن گفته است ما کنار نخواهیم ایستاد که شاهد دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشیم. همه گزینه ها روی میز است و تل آویو می‌تواند و باید هر کاری که برای مقابله با آن نیاز دارد انجام دهد و ما از آنها حمایت کرده‌ایم.

۴۵ نهاد آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواستار عقب نشینی سفیر این کشور در سرزمین های اشغالی فلسطین از مواضع ضدایرانی خود در حمایت از رژیم صهیونیستی و اعلام صریح مخالفت بایدن با این لفاظی‌ها شدند.

۴۵ سازمان مردم نهاد در نامه مشترکی به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته ‌اند مخالفت خود را با اظهارات "تام نایدز" سفیر واشنگتن در تل آویو به صراحت اعلام کند.

این نهادهای آمریکایی با ابراز نگرانی گفته اند رژیم صهیونیستی ممکن است اظهارات سفیر آمریکا را بعنوان مجوز غیرمستقیم برای اقدام نظامی تلقی کند که مغایر با منافع امنیتی واشنگتن خواهد بود و مانع دیپلماسی با تهران خواهد شد.

در این نامه با هشدار به بایدن درباره عواقب لفاظی های رژیم صهیونیستی آمده است که حمایت بی قید و شرط آمریکا حتی بصورت خصوصی از اقدام نظامی این رژیم یا هر متحد دیگری، خطر تشدید بیشتر را در پی دارد.

در بخشی دیگری از این نامه آمده است که اگر کمپین شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ، در را به روی پیشرفت و افزایش فعالیت های غنی سازی ایران باز کرد کمپین نظامی، تسلیحات هسته‌ای را تضمین می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین