کد خبر: ۸۲۹۶۲۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱
آمریکا به تندی ادعای امیرعبدالهیان را تکذیب کرد

جنگ لفظی ایران و آمریکا بر سر ادعای "توافق تبادل زندانیان"

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اظهارات مقامات کاخ سفید مبنی بر اینکه توافقی بین ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان انجام نشده واکنش نشان داد. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه ادعای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران را که از دستیابی تهران و واشنگتن به یک توافق برای تبادل زندانیان خبر داده بود، یک «دروغ بی‌رحمانه» توصیف کرد که تنها رنج خانواده‌های زندانیان را افزایش می‌دهد.
جنگ لفظی ایران و آمریکا بر سر ادعای
آفتاب‌‌نیوز :

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پی واکنش تعجب‌برانگیز طرف آمریکایی نسبت به اظهارات امروز حسین امیرعبداللهیان درباره تبادل زندانیان اظهار کرد: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی‌شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا نموده است اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی افزود: در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیر مستقیم برای به‌روزرسانی آن در جریان بوده است. از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.

واکنش آمریکا

به گزارش یورونیوز، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه ادعای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران را که از دستیابی تهران و واشنگتن به یک توافق برای تبادل زندانیان خبر داده بود، یک «دروغ بی‌رحمانه» توصیف کرد که تنها رنج خانواده‌های زندانیان را افزایش می‌دهد.

پرایس در این باره گفت: ما به طور خستگی‌ناپذیری برای آزادی سه شهروند آمریکایی تلاش می‌کنیم که به طور غیرقانونی در ایران زندانی شده‌اند و تا زمانی که نزد عزیزانشان بازنگشته‌اند، دست از کار نمی‌کشیم.

همچنین شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه جداگانه‌ای این اظهارات ایران را «نادرست» خواند.

امیرعبداللهیان در گفتگو با شبکه خبر در این باره گفته بود: تبادل پیام‌ها همچنان در گفتگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود، در روزهای آینده انجام خواهد شد.ما این پرونده را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم. از مارس سال گذشته در این رابطه سندی بین ما و طرف آمریکایی به طور غیر مستقیم به امضا و تایید رسید اما زمنیه اجرای آن اکنون فراهم شده است. از نظر ما همه چیز آماده است. طرف آمریکایی در حال هماهنگی‌های فنی خودش قرار دارد.

این چندمین بار است که باعث کاهش اعتبار وزارت خارجه می‌شوید

روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد نیز در مطلبی با عنوان «آقای وزیر دقت کن» نوشت: حسین امیرعبدالهیان در اظهاراتی که از آن قطعی شدن توافق با آمریکا بر سر مبادله منابع مالی ایران و برخی زندانی‌ها برداشت می‌شد خبرساز شد. اظهارنظری که به سرعت قطعی بودن آن توسط طرف آمریکایی با ادبیات بدی تکذیب شد.

فارغ از اینکه در پشت صحنه چه خبر است و ممکن است طرف آمریکایی علی‌رغم پذیرش شروط ایران چنین حرفی زده باشد، اما واضح است در شرایطی که جنگ رسانه کم‌اهمیت‌تر از جنگ دیپلماتیک نیست و وقوع چنین اتفاقی در شان ملت ایران نیست. این چندمین بار است که جناب وزیر خارجه گمانه‌هایی را طرح می‌کند که حداقل در رسانه قطعیت ندارد و سبب کاهش اعتبار وزارت خارجه ایران می‌شود، شانی که به راحتی به دست نیامده است. بنظر می‌رسد وزیر خارجه باید در سازوکار رسانه‌ای‌شدن تجدیدنظر جدی کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
4
18
بدون شرح:
از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
1
5
این گروگان گیری برای امر انسانی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۳
1
5
اگر آمریکا ییها هم نخواهند ما آزاد شون میکنیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین