کد خبر: ۸۲۹۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
میانجیگری چین بین ایران و عربستان، نقش آمریکا را در منطقه کمرنگ نمی‌کند

آمریکا: ایران فرصت بازگشت به برجام را از بین برد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از دیپلماسی و هرگونه تلاش برای کاهش تنش‌ها حمایت می‌کند، گفت که برجام بر پایه اعتماد نبود.
آمریکا: ایران فرصت بازگشت به برجام را از بین برد
آفتاب‌‌نیوز :

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر اینطور که شما می‌گویید ایران تا این حد غیرقابل اعتماد است و دروغ می‌گوید، چرا به آن‌ها در یک توافق هسته‌ای اعتماد می‌کنید؟ اشاره این خبرنگار به اظهارات پی در پی این مقام وزارت خارجه آمریکا بود که پی در پی مقامات ایرانی را در خصوص گفتگو‌های غیرمستقیم تبادل زندانیان متهم به دروغگویی می‌کند.

پرایس پاسخ داد که برجام بر پایه اعتماد نبود بلکه این توافق، بر پایه نظارت و اقدامات راستی آزمایی بوده است.

وی در تداوم ادعا‌ها اضافه کرد زمانی که دولت پیشین آمریکا تصمیم گرفت از برجام خارج شود ایران نیز برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد به شکلی که برای ما، منطقه و جهان خطرناک است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تکرار ادعا‌های همیشگی خود افزود که چند ماهی است بازگشت به برجام در دستور کار نیست و ایران فرصت بازگشت به برجام را از بین برد.

وی در عین حال گفت ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه با تکرار ادعا‌های خود افزود: ما اغلب با دروغ‌های مقامات ارشد تهران مواجه می‌شویم و این موضوع جدیدی نیست.

وی مدعی شد که این اظهارات به سرنوشت خانواده‌های آمریکایی‌هایی مربوط می‌شود که در ایران چندین سال است به صورت غیرقانونی زندانی هستند.

پرایس اضافه کرد: ما به صورت خستگی ناپذیر برای آزادی این سه آمریکایی زندانی در ایران تلاش می‌کنیم و به ایرانی‌ها در موقعیت‌های مختلف اعلام کرده ایم که آزادی این آمریکایی‌ها در اولویت ما قرار دارند.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی بود که وی بلافاصله گفت که نمی‌تواند در خصوص تلاش‌های واشنگتن برای آزادی این آمریکایی‌ها توضیحی دهد.

از دیپلماسی مستقیم حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره توافق ایران و عربستان نیز گفت: ما از گفتگو، دیپلماسی مستقیم و هرگونه تلاشی که به کاهش تنش‌ها در منطقه و از یک درگیری احتمالی جلوگیری کند، حمایت می‌کنیم.

پرایس تصریح کرد: ما در دوره‌های قبلی گفتگو‌ها در عراق و عمان، از تماس بین عربستان سعودی و ایران حمایت کردیم و جلوگیری از تنش به نفع ما است.

سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن که در آخرین روز‌های کاری خود در این سمت است، دامه داد، این روندی است که در دو سال گذشته ادامه داشته و آمریکا آن را تشویق و حمایت کرده است. کاهش تنش‌ها در منطقه و همچنین پایان جنگ در یمن در راستای منافع آمریکا و همچنین کشور‌های منطقه است.

وی مدعی شد اگر این توافق منجر شود که ایران به رفتار و اقدامات مخرب و بی ثبات کننده خود در منطقه و دخالت در امور داخلی کشور‌های منطقه پایان دهد، این تحول در راستای منافع منطقه خواهد بود.

توافق درباره چین نیست

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره نقش میانجیگری چین در توافق ایران و عربستان اظهار داشـت: این توافق در خصوص چین نیست بلکه مربوط به تعهدات ایران و عربستان می‌شود.

وی این اظهارات که میانجیگری چین، نقش آمریکا را در منطقه کمرنگ می‌کند، رد و ادعا کرد: هیچ کشوری در جهان به اندازه آمریکا برای ثبات و یکپارچگی منطقه تلاش نکرده است.

پرایس مدعی شد که ما به افزایش توانایی متحدان خود در خلیج فارس کمک کرده ایم. تلاش‌های ما منجر به بازگشایی حریم هوایی کشور‌های عربی بر روی پرواز‌های اسرائیل شد و به عادی سازی روابط آن‌ها با تل آویو کمک کرد.

واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران نیز گفت: ما سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران را به عنوان بخشی از گسترش عمق روابط تهران و مسکو می‌بینیم و به دقت آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

پرایس اضافه کرد که در یک سال گذشته ما از گسترش این روابط اعلام نگرانی کرده بودیم. ما در خصوص روابط نظامی ایران و روسیه صحبت کرده ایم و در مورد روابط لوکاشنکو با روسیه نیز اظهار نظر کرده ایم.

حمایت از جمهوری آذربایجان

وزیر خارجه آمریکا همچنین درباره ایران و جمهوری آذربایجان نیز مدعی شد که تهران مدت طولانی است که یک بازیگر مخرب در منطقه بوده است؛ بنابراین ما این تنش‌ها را با نگرانی دنبال می‌کنیم و موضع ما در ارتباط با جمهوری آذربایجان و ارمنستان ایجاد یک منطقه با تنش و درگیریِ کمتر بوده است.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران گفت: آمریکا به تعامل و ارتباط با ایران برای آزادی هر چه سریعتر زندانیان آمریکایی بازداشت شده در ایران، همچنان ادامه می‌دهد.

سالیوان با بیان اینکه در حال حاضر "توافقی وجود ندارد" در عین حال گفت: آخرین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم دادن امید دروغ و کاذب به خانواده آمریکایی‌هایی است که منتظر عزیزانشان هستند.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد: "راجر کارستنز" نماینده ویژه ریاست جمهوری آمریکا در امور گروگان‌ها از روز دوشنبه ١٣ مارس تا روز پنجشنبه ۱۶ مارس به قطر برای شرکت در «نشست امنیت جهانی» به دوحه می‌رود و با نمایندگان دولت‌ها و طرف‌های مربوطه درباره "نحوه حل و فصل بازداشت‌های اشتباه و غیرقانونی و موارد گروگانگیری" بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه به وقت محلی از دستیابی ایران و آمریکا به توافق برای تبادل زندانیان خبر داد و گفت: اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.

حسین امیرعبداللهیان روز یکشنبه در گفت‌وگویی با اشاره به روند پیشرفت مذاکرات برای رفع تحریم‌ها گفت: همچنان تبادل پیام‌ها با طرف آمریکایی در موضوع لغو تحریم‌ها جریان دارد. در روز‌های اخیر در موضوع تبادل زندانیان موجود بین ایران و آمریکا به یک توافقی دست پیدا کردیم و اگر همه چیز از سوی طرف آمریکایی به خوبی پیش برود، در کوتاه‌مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود.

وی ادامه داد: ما این پرونده را یک موضوع کاملا انسانی می‌دانیم. از مارس سال گذشته در این رابطه سندی میان ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم امضا و به تایید رسید. اما زمینه اجرای آن اکنون فراهم شده و از نظر ما همه چیز آماده است و طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.

مقامات آمریکایی از جمله جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید و ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اظهارات را رد کردند، اما ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ضمن اشاره به واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی در موضوع تبادل زندانی بین دو کشور گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.

ناصر کنعانی یکشنبه شب در پی واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی نسبت به اظهارات روز یکشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص تبادل زندانیان اظهار داشت: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود:در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای به روز رسانی آن در جریان بوده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین