کد خبر: ۸۳۰۳۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۷
رئیس سازمان اورژانس کشور مطرح کرد:

اورژانس: پول پلاک گذاری آمبولانس‌ها را نداریم/ چالش سوخت برای خودرو‌های امدادی

رئیس سازمان اورژانس کشور توضیحاتی را درخصوص شماره‌گذاری آمبولانس‌ها ارائه کرد و خواستار افزایش سهمیه سوخت آمبولانس‌ها شد.
اورژانس: پول پلاک گذاری آمبولانس‌ها را نداریم/ چالش سوخت برای خودرو‌های امدادی
آفتاب‌‌نیوز :

جعفر میعادفر در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان مرکزی اورژانس کشور برگزار شد، درباره اقدامات اورژانس برای ایام نوروز گفت: مأموریت نیرو‌های اورژانس در طرح نوروزی از امروز ۲۴ اسفندماه و همزمان با آغاز پیک اول سفر‌های نوروزی در کشور آغاز شد. این ماموریت تا ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در اجرای این طرح سه‌هزار و ۲۰۰ پایگاه اورژانس برای خدمات رسانی به هموطنان و مسافران نوروزی در آماده‌باش قرار دارند، گفت: همچنین ۲۶ هزار نیروی اورژانس در مأموریت‌های نوروزی حضور خواهند داشت. بیش از هزار بیمارستان کشور هم در طرح سلامت نوروزی آماده خدمت به هموطنان و مسافران نوروزی هستند.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره کمبود‌های اورژانس نیز گفت: شاید بتوان گفت که یکی از مهم‌ترین مشکلات ما، کمبود ناوگان آمبولانس است و حدود پنج سال است که آمبولانس جدیدی وارد چرخه نشده است. خوشبختانه در بودجه سال ۱۴۰۲ با کمک دولت و مجلس ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان خودرویی اورژانس تصویب شده که ۱۵۰۰ میلیارد تومان آن از محل درآمد‌های مالیاتی عوارض سیگار است و ۲۰۰۰ میلیارد تومان آن هم از عوارض بیمه شخص ثالث است. با این بودجه ما می‌توانیم که دست‌کم ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس جدید را وارد چرخه کنیم.

دعوت از خیرین برای تامین آمبولانس
وی افزود: برای واردات ۱۰۰۰ دستگاه آمبولانس نیز این اجازه را از دولت گرفتیم که از ظرفیت خیرین استفاده کنیم. اگر خیری بخواهد که آمبولانس وارد کند، با موافقت دولت از معافیت گمرکی و ارزش افزوده برخودار خواهد بود. همچنین مناقصه‌ای هم برای ۵۰۰ دستگاه آمبولانس داشتیم که طی شش ماه آینده این تعداد آمبولانس نیز به ناوگان خودرویی ما اضافه خواهد شد.

میعادفر همچنین از جذب بیش از سه هزار تکنیسین اورژانس در سال آینده خبر داد و گفت: وزارت بهداشت مجوز جذب ۲۵ هزار نیروی جدید در سال آینده را دریافت کرده که از این تعداد ۳۷۵۰ نفر هم سهم اورژانس و فوریت‌های پزشکی است.

وی از کمبود فضای فیزیکی پایگاه اورژانس در کلان شهر‌ها از جمله در تهران انتقاد کرد و گفت: تهران محروم‌ترین استان در این بخش و امکان خرید زمین برای ساخت پایگاه را ندارد؛ از این رو نیاز است نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شهرداری و خیران در این حوزه کمک کنند. ما در کل کشور ۳۰۰۰ پایگاه داریم که حدود ۳۰۰ پایگاه در استان تهران است. این درحالی است که از مجموع پنج میلیون ماموریت اورژانس، یک میلیون و ۱۰۰ هزار ماموریت در تهران انجام می‌شود.

رئیس سازمان اورژانس کشور درباره حضور بانوان در مأموریت‌های اورژانس، گفت: در تهران چهار پایگاه اورژانس بانوان از هشت صبح تا ساعت ۲۰ فعال هستند. البته در کلانشهر‌ها آمادگی داریم پایگاه‌های اورژانس بانوان را فعال کنیم، ولی مهم‌ترین مشکل کمبود فضای فیزیکی برای احداث پایگاه اورژانس است. در حال حاضر پایگاه‌های اورژانس بانوان سه نفره است که شامل دو خانم و یک آقا است.

توضیح اورژانس درباره پلاک آمبولانس‌ها
وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره شماره‌گذاری آمبولانس‌ها نیز اظهارکرد: در این خصوص مشکل ما پول است. طبق مصوباتی که وجود دارد برای پلاک گذاری باید رقمی معادل ۱۰ درصد قیمت خودرو پرداخت شود، خب ما این مبلغ را نداریم که ۱۰ درصد از قیمت هر آمبولانس را برای شماره‌گذاری آن بدهیم. در این خصوص لازم است که معاون اول رئیس جمهوری یا دستگاهی دیگر وارد شده و مشخصا اعلام کند که آمبولانس‌های اورژانس از این قانون مستثنی شوند.

میعادفر افزود: مشکل دیگر ما این است که الان یک آمبولانسی پنج سال کار کرده و حال می‌گویند که دوباره باید استاندارد را دریافت کنید، خب اگر ما چنین امکانی داشتیم که آمبولانس جدید وارد می‌کردیم. اینکه برخی از آمبولانس‌ها پلاک ندارند، دلیلش فقط پول و در واقع مشکلات مالی است که وجود دارد.

رئیس اورژانس کشور افزود: البته همین حالا هم اگر آمبولانسی پلاک نداشته باشد، قابل شناسایی است و کدی که برروی آن قرار دارد دقیقا می‌گوید که این آمبولانس برای کدام شهر و کدام پایگاه است.

مشکل سوخت آمبولانس‌ها هنوز حل نشده است
وی درباره مشکل سوخت خودرو‌های اورژانس نیز گفـت: این مشکل همچنان وجود دارد، پیشنهاد ما این است که سهمیه سوخت بر اساس پیمایش ارائه شود، ما که قرار نیست ببریم و این سوخت را بفروشیم، ما در استان‌هایی مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان خیلی در این مورد مشکل داریم. چرا که گاهی ممکن است آمبولانس ما ۱۰۰ کیلومتر را طی کند. از طرف دیگر برخی از آمبولانس‌های ما گازوئیلی است و تا جایگاه برود و به پایگاه برگردد باید مسافت زیادی را طی کند. ما درخواست افزایش سهمیه سوخت آمبولانس‌ها را داریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
1
34
خیرین امبولانس بخرند تا برای حمل بازداشتی از ان استفاده شود و بعد در طرح مولد سازی فروخته شود!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین