کد خبر: ۸۳۰۹۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
به گفته خاتمی، مسئله اعتراضات ۱۴۰۱، «عبور از نظام» بود

احمد خاتمی: طی ۴۴ سال گذشته، روز‌هایی به سختی این «۱۰۰ روز» نداشتیم

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در طول ۴۴ سال شاید روز‌هایی به سختی این ۱۰۰ روز اغتشاش نداشتیم؛ خیلی شیطنت کردند؛ پلیس کشی و بسیجی کشی و قرآن سوزاندن و در واقع رذل‌تر از اینکه اغتشاشگران عمل کردند نداشتیم؛ این‌ها در اغتشاشات از جناح‌ها و حزب‌ها عبور کردند و اصلاح طلب و اصولگرا برای آنان فرقی نداشت و مسئله آن‌ها عبور از نظام بود.
احمد خاتمی: طی ۴۴ سال گذشته، روز‌هایی به سختی این «۱۰۰ روز» نداشتیم
آفتاب‌‌نیوز :

امام جمعه موقت تهران جوزدگی در جهاد تبیین را ممنوع دانست و تصریح کرد: در اغتشاشات از جناح‌ها و حزب‌ها عبور کردند و اصلاح طلب و اصولگرا برای آنان فرقی نداشت و مسئله آن‌ها عبور از نظام بود.

احمد خاتمی، در نشست مجمع علما و روحانیون استان سمنان در سالن اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سمنان با اشاره به اهمیت «جهاد تبیین» و آسیب‌هایی که پیش روی این امر در عملی سازی آن است، تصریح کرد: چندین آسیب پیش روی امر جهاد تبیین است که اگر این آسیب‌ها را جدی نگیریم در امر جهاد تبیین موفق نخواهیم شد.

عضو فق‌های شورای نگهبان ادامه داد: آسیب اول پیش روی جهاد تبیین این است چیزی که برای خودمان جا نیفتاده دنبال دفاع آن نباشیم. مسئله باید برای خودمان جا بیفتد تا بتوانیم از آن دفاع کنیم «إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولٰئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا»؛ اگر چیزی را عمیقاً متوجه نشویم لقلقه زبان حرف می‌زنیم و لقلقه زبان حرف زدن بر دل و جان نمی‌نشیند.

وی با اشاره به اینکه دفاع بد از دیگر آسیب‌های پیش روی جهاد تبیین است، خاطرنشان کرد: دو مدل تخریب وجود دارد، یکی تخریب رودررو و دیگری دفاع بد؛ دفاع بد یعنی ندانیم چگونه دفاع کنیم. بد دفاع کردن و عالمانه سخن نگفتن از آسیب‌های امر جهاد تبیین است. برخی می‌گویند منبر مشتری ندارد، اما بنده می‌گویم منبر مشتری دارد، منبر نیم ساعت و یک ساعت نیاز نیست، منبر باید پخته باشد، به وقت مردم باید احترام گذاشت؛ منبر باید کوتاه، گویا و مختصر و صریح باشد و اگر مطالعه نکردید بگویید جلسه بعد. رهبر معظم انقلاب درباره خطبه‌های نمازجمعه تأکید داشتند که از ۲۰ دقیقه فراتر نرود، اما اگر نکته‌ای در خطبه باقی ماند به زمان دیگری موکول کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آسیب بعدی این که ندانیم کجای کار هستیم، گفت: در طول ۴۴ سال شاید روز‌هایی به سختی این ۱۰۰ روز اغتشاش نداشتیم؛ خیلی شیطنت کردند؛ پلیس کشی و بسیجی کشی و قرآن سوزاندن و در واقع رذل‌تر از اینکه اغتشاشگران عمل کردند نداشتیم؛ این‌ها در اغتشاشات از جناح‌ها و حزب‌ها عبور کردند و اصلاح طلب و اصولگرا برای آنان فرقی نداشت و مسئله آن‌ها عبور از نظام بود. دشمنان نظام به خیال خام و باطل خود به نوچه‌های بی سواد خود گفته بودند یک هفته اگر در خیابان باشید کار نظام تمام است؛ ۲۰۰ راه براندازی برنامه ریزی کرده بودند، اما همگی آن‌ها شکست خورد و در قصه اغتشاشات آنچه مسئله است، مسئله جنگ است.

خاتمی با بیان اینکه آسیب بعدی در امر جهاد تبیین شخصیت محوری به جای دنبال حقیقت محوری بودن است، گفت: اگر به جای آنکه دنبال حقیقت باشیم دنبال شخصیت گرایی باشیم این اشتباه است، باید در واقع حق را بشناسیم تا افراد اهل حق را بشناسییم. آدم‌هایی با سابقه بسیار درخشان مثل عبدالله بن عمر که روی پا ایستاد تا سن خود را زیاد نشان دهد تا بتواند به جبهه برود، اما بعد از پیامبر (ص) حضرت علی (ع) را نشناخت و یا محمد بن مسلمه از قهرمانان جنگ پیامبر (ص) بود و بعد از پیامبر (ص) پای او لغزید؛ برخی در انقلاب هم ریزش کردند در نماز جمعه می‌گفتند بگویید مرگ بر آمریکا، اما بعد از آن گفتند نگویید مرگ بر آمریکا منافع ما به خطر می‌افتد، باید حق محور باشیم و هر شخصیتی که با حق مسیرش را ادامه داد روی چشم ما قرار دارد، اما هر کسی تا یک مرحله آمد با او کاری نداریم. آسیب بعدی مطلق کردن افراد است؛ ما خوب و بد مطلق نداریم و غیر از معصومین (ع) کسی مطلق نیست و مطلق کردن افراد و بی عیب دیدن آنان آسیب است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه آسیب بعدی این است که جوزدگی ممنوع، گفت: آسیب دیگر بی معیار بودن، بی معیار گفتن و بی معیار سنجیدن است. نکته دیگری که وجود دارد به صراحت می‌گویم این است که مردم از من عمامه به سر کاخ و ماشین شیک نمی‌پسندند و انتقاد می‌کنند؛ پیشینیان ما ساده زیستی را باب کردند و به مردم نشان دادند؛ مردم فهم و شعور خوبی دارند و نمی‌گویند عالم بدون خانه باشد، اما کاخ نمی‌پسندند. عالمان دینی در شهر و دیار تجلیل می‌شوند و مردم برای علما شأن و منزلت قائل هستند.

وی با بیان اینکه آسیب هشتم این است که باید بتوانیم از ادبیات خودی استفاده کنیم نه از ادبیات دیگران، گفت: برخی واژه‌ها برای ما نیست و الفاظ بی معیار است؛ «تغییر حکمرانی» که این روز‌ها خیلی روی آن مانور می‌دهند چه چیزی را می‌خواهند تغییر دهند؟؛ در قانون اساسی ۴ اصل قابل تغییر نیست؛ «اسلامیت نظام»، «جمهوریت نظام»، «ولایت فقیه»، «مذهب رسمی کشور»؛ تغییر حکمرانی یعنی چه؟ و دنبال چه هستند؟ برخی مردم مردم می‌کنند و در واقع هدفشان اغتشاشگران است. دشمنان مردم در صحنه‌های انقلاب را نمی‌بینند و منظور از زن زندگی آزادی آنان، عریانی و مبارزه با حجاب است وگرنه آزادی واقعی و حفظ کرامت شخصیت زن در ایران است.

خاتمی با بیان اینکه آسیب بعدی این که محافظه کاری سم جهاد تبیین است، گفت: محافظه کاری یعنی یک جوری حرف بزنیم که کسی بدش نیاید؛ باید حقایق را بگویید حالا ۲ نفر انتقاد کردند، جواب بدهید و منطقی قانع کنید. یکی از علل پیروزی انقلاب محافظه کاری نکردن بود؛ محافظه کاری نابجا سم جهاد تبیین است و قرار نیست همه آفرین و باریک الله بگویند.

به گفته عضو فق‌های شورای نگهبان ما هیچ راهی برای حفظ انقلاب نداریم جز اینکه دشمنان داخلی و خارجی و مغلطه آنان را به جامعه معرفی کنیم.

وی خطاب به روحانیون با بیان اینکه از تریبونی که در ماه رمضان در اختیار شماست برای تبیین دستاورد‌های نظام بهره بگیرد، گفت: در اغتشاشات اخیر دنیا فهمید که ستون خیمه انقلاب یعنی ولایت هدف دشمن است و برای شعار نویسی علیه نظام و ولایت پول می‌گرفتند و اینکه چرا سایر مسئولان را هدف نمی‌گیرند به این جهت بود که هدف آنان از هدف گیری ستون انقلاب ریختن این خیمه است.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر تبلیغ چهره به چهره گفت: با جوانان بنشیند تا سفره دلش را باز کند و سؤالات و شبهات او را پاسخ دهید؛ شبهه مثل بادکنک است اگر سوزن بزنید بادش خالی می‌شود، اما اگر بادش خالی نشد می‌رود ممکن است دارای آسیب باشد. جوان فطرت حق جو دارد و اگر حق را به او نشان دادید سمت حق می‌رود.

وی با بیان اینکه آسیب بعدی در امر جهاد تبیین ترس است، گفت: ترس قبل از انقلاب هم آفت بود و الان هم آفت است، حق را بگویید و هراس نداشته باشید. آسیب بعدی اکتفا به یکبار گفتن است؛ تربیت با یک بار اتفاق نمی‌افتد چه بُعد منفی چه بُعد مثبت؛ به اشکال مختلف راهبرد داشته باشید و هر روز یک حرف را تکرار نکنید و یک سخن را به ادبیات و اشکال مختلف بیان کنید. خاتمی در پایان با اشاره به اهمیت طلبگی گفت: در آستانه ۵۰ سال شدن طلبگی خود هستم و به این موضوع افتخار می‌کنم و مثل روز اول به لباس دین، طلبگی و عالمان دینی علاقمندم و تا آخرین نفس دست از تبلیغ دین الهی بر نمی‌دارم.

منبع: حوزه نیوز

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین