کد خبر: ۸۳۲۴۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۱

اعلام جرم علیه «ترامپ» شمشیر دو لبه است

یک کارشناس مسائل بین الملل، با بیان اینکه اعلام جرم علیه ترامپ یک شمشیر دو لبه برای مخالفان وی محسوب می‌شود، گفت: همانطور که ممکن است این اقدام، مناسب بودن وی برای ریاست جمهوری را زیر سوال ببرد، می‌تواند منجر به مظلوم نمایی وی و در نهایت افزایش محبوبیت او شود.
اعلام جرم علیه «ترامپ» شمشیر دو لبه است
آفتاب‌‌نیوز :

رضا ذبیحی،درباره تحولات پیرامون اقدام دادگاه منهتن علیه ترامپ گفت: اهمیت این اقدام دادگاه مزبور به دلیل تاثیری است که ممکن است بر نتیجه و روند انتخابات سال ۲۰۲۴ آمریکا بگذارد و به همین دلیل بسیاری از ناظران بر این باورند طرح این موضوع در این زمان شائبه سیاسی داشته و با اغراض سیاسی دنبال می شود. حتی اگر گفته شود که این اقدام، یک اقدام مستقل قضایی بوده و بسیاری از دموکرات ها حتی از آن خبر نداشته اند.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه ادامه داد: دموکرات ها و حتی شمار قابل توجهی از جمهوری خواهان این باور را دارند که ریاست جمهوری فردی مانند ترامپ که فردی خود شیفته و اسیر قدرت است، به شدت به ضرر منافع ملی آمریکا است و ممکن است آمریکا تحت رهبری او از اهداف کلان و واقعی خود فاصله بگیرد. بنابراین دور از انتظار نیست که عده ای از آنها تلاش کنند از برخی روش های به ظاهر ناعادلانه استفاده شود تا اعتبار وی را در نزد رای دهندگان هدف قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: در واقع هیچ قانونی در آمریکا وجود ندارد که مانع از نامزدی فردی شود که متهم شده و یا حتی محکوم شده است. بنابراین حتی در صورت محکومیت ترامپ و حتی زندانی شدن وی، او باز هم می تواند در انتخابات شرکت کند.

ذبیحی افزود: بنابراین عده ای از دموکرات ها که از این اقدام خشنود شده اند، احتمالا انتظاری درباره‌ی ایجاد منع قانونی برای وی، جهت شرکت در انتخابات ندارند. با این وجود انتظار دارند که از عواقب این دادگاه، بی اعتبار شدن وی نزد افکار عمومی باشد و همین امر باعث شود محبوبیت وی هدف قرار گرفته شود و از این طریق میزان آرای وی کاهش یابد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه ادامه داد: با این وجود، موضوعی که نباید از نظر دور داشت این است که ممکن است شرایط معکوس شود و ترامپ با انجام مظلوم نمایی موفق شود که این اقدام دادگاه را یک رویکرد کاملا سیاسی جلوه دهد.

این پژوهشگر روابط بین الملل افزود: در واقع ترامپ به دلیل توانایی های ذاتی که در جلب توجه کردن دارد، می‌تواند از این شمشیر دو لبه به نفع خود استفاده کند و این کاری است که شاید تنها از فردی نظیر ترامپ در جامعه‌ی سیاسی آمریکا بر آید.

ذبیحی تصریح کرد: در هر صورت اقدام دادگاه منتهن در بازه زمانی فعلی در آمریکا، شائبه سیاسی بودن دارد، بطوری که حتی مهمترین رقبای جمهوری خواه ترامپ برای انتخابات درون حزبی، یعنی" ران دسنتیس" و "مایک پنس" نیز بر آن تاکید کرده اند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: کاخ سفید و شخص جو بایدن هم نسبت به این موضوع واکنشی کاملا محتاطانه داشته اند و فعلا از اظهار نظر درباره آن خودداری کرده اند. دلیل این اقدام محتاطانه آنها نیز نگرانی از این بابت است که هر واکنش آنها ممکن است باعث شود در آینده به نفع ترامپ تمام شود و یا اینکه ترامپ آن را دستمایه ای برای استفاده‌ی ضد تبلیغاتی علیه‌شان کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین