کد خبر: ۸۳۴۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

بررسی چالش‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی چالش‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی در نشست یکشنبه این کمیسیون خبر داد.
بررسی چالش‌های صنعت حمل‌ونقل هوایی
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالجلال ایری با تشریح جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون وضعیت صنعت حمل‌ و نقل هوایی کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و کارشناس مرکز پژوهش های مجلس حضور داشتند.

او در ادامه اظهار کرد: در ابتدا رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای هوایی کشور و از انجام خدمات تعمیر و اورهالی هواپیماها در داخل کشور و نیز تعمیر هواپیماهای کشورهای همسایه و افزایش ایمنی پروازها، از عدم تناسب هزینه ها و درآمدهای شرکت‌های هوایپمایی گلایه کرد و خواستار اجرای قانون برنامه ششم توسعه در خصوص نرخ شناور بلیط پروازها شد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: رئیس سازمان هواپیمایی کشور شناورسازی نرخ بلیط پروازها را موثر بر افزایش انگیزه شرکت‌های هواپیمایی برای توسعه ناوگان حمل و نقلی، افزایش کیفیت خدمات و رقابت شرکت‌های هواپیمایی در جذب مسافر و بهبود امنیت و ایمنی پروازها قلمداد کرد. در همین راستا مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی نیز از افزایش هزینه‌های نگهداری هواپیماها و برقراری و حفظ ایمنی پروازها و ناترازی هزینه‌های موجود با درآمدهای ناشی از فروش بلیط مطالبی را بیان کردند.

او در ادامه تاکید کرد: نرخ بلیط کمتر از بهای تمام‌شده خدمات، دشواری در تامین ارز، موانع ترخیص قطعات هواپیماها از گمرکات کشور و سپس افزایش مهاجرت نخبگان صنعت هوایی کشور به عنوان مهم‌ترین چالش‌های اصلی این صنعت در جلسه مطرح شد. در ادامه جلسه، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گزارشی از وضعیت فرودگاه های کشور داده و به نیاز ۳۰ هزار میلیاردی برای استاندارسازی، نگهداری و توسعه ۵۲ فرودگاه کشور و نیز ساخت ۳۲ فرودگاه جدید و بودجه کمتر از ۲ هزار ۵۰۰ میلیاردی این مجموعه اشاره کرد.

او افزود: همچنین در خصوص میزان بدهی شرکت‌های هواپیمایی به این مجموعه مطالبی بیان و از اعضای کمیسیون عمران مجلس درخواست شد برای بهبود وضعیت درآمدی شرکت‌های فرودگاهی و نیز شرکت‌های هواپیمایی و پرداخت بدهی‌های آنها تدابیری اندیشیده شود. در پایان نیز اعضای کمیسیون عمران مجلس ضمن گلایه از افزایش تاخیر در پروازها، افزایش نرخ بلیط‌ها در اثر ورود دلالان و شرکت‌های واسطه‌ای و ضرورت برقراری تناسب میان هزینه ها و درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی از مجموعه صنعت هوایی خواستند، مطالبات و خواسته های خودشان را از مجلس به صورت مشخص بیان کنند تا امکان بازکردن گره های موجود و رفع مشکلات وجود داشته باشد.

او در پایان بیان کرد: در نهایت مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نماینده سازمان هواپیمایی کشور، شرکت های هواپیمایی، مرکز پژوهش ها و اعضای کمیسیون عمران مجلس برای بررسی وضعیت صنعت هوایی کشور و راه برون‌رفت شرکت های هواپیمایی از مشکلات و توسعه و نوسازی ناوگان هوایی کشور تشکیل شود تا جمع‌بندی خود را به کمیسیون ارائه کند و پیش از بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه مطالب در کمیسیون عمران مجددا چکش‌کاری و در سند توسعه برنامه هفتم احکامی برای این مسائل پیش بینی شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین