کد خبر: ۸۳۵۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹

پیاده‌روی برای زانودرد و کمردرد مناسب نیست

ناهید خوش‌رفتار یزدی گفت: افرادی که زانو درد و کمردرد هستند خیلی وقت‌ها به آن‌ها توصیه می‌شود پیاده‌روی کنند در حالی که مقالات نشان می‌دهد که پیاده‌روی برای این افراد مناسب نیست.
پیاده‌روی برای زانودرد و کمردرد مناسب نیست
آفتاب‌‌نیوز :

ناهید خوش‌رفتار یزدی با بیان اینکه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی رشته‌ای است که تا مقطع دکتری در دانشگاه‌های ایران وجود دارد، اظهار کرد: خدماتی که در مراکز حرکات اصلاحی به افراد ارائه می‌دهیم در قالب ورزش به افرادی که مشکلات اسکلتی- عضلانی دارند یا مثلا دردهایی در نواحی کمر، گردن، ستون فقرات، زانو و ... دارند صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در حرکات اصلاحی هدفمان این است که بتوانیم با ورزش تعادل را در بدن ایجاد کنیم و فرد را به فرم مناسبش برگردانیم، ادامه داد: افرادی که دچار اختلالات اسکلتی- عضلانی هستند یکی از دلایلش می‌تواند عادات غلط در انجام کارهای روزمره باشد، ما با ارزیابی‌هایی که انجام می‌دهیم عضلات ضعیف و کوتاه شده را مشخص کرده و با توجه به این ارزیابی‌ها تمرینات مناسب هر قسمت را به افراد می‌دهیم.

بهترین زمان برای مراجعه به متخصص حرکات اصلاحی

وی در خصوص زمان مراجعه به متخصص حرکات اصلاحی در روند بهبودی افراد اظهار کرد: بهتر است افراد اول به پزشک مراجعه کنند و اگر پزشک تایید کرد که برای فرد تمرین بلامانع است بعد می‌توانند به متخصص حرکات اصلاحی مراجعه کنند. بعد از تایید پزشک ما با تمرین و گاهی اوقات ماساژ به فرد کمک خواهیم کرد تا بهبودی خود را به دست آورد.

خوش‌رفتار یزدی با اشاره به این موضوع که با ورزش کردن مقطعی دردهای عضلانی بهبودی قطعی نخواهد یافت، تصریح کرد: در صورت قطع ورزش ممکن است عدم تعادل عضلانی ایجاد شود و دوباره عضلات ضعیف شوند.

این استاد دانشگاه با توضیح اینکه با توجه به عوامل مختلف مدت زمان بهبودی برای هر فرد متفاوت است، ادامه داد: تفاوت‌های فردی، سابقه فعالیت بدنی، نوع عارضه، سن، عادات روزانه همه عواملی هستند که بر مدت زمان بهبودی فرد اثر می‌گذارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در پاسخ به این پرسش که آیا با حرکات اصلاحی تمام ناهنجاری‌ها بهبود می‌یابند، گفت: اگر ناهنجاری در ساختار بدن فرد باشد یعنی ارثی باشد یا بر اثر تصادف، شکستگی ایجاد شده و بد جوش خورده باشد با ورزش رفع نمی‌شود ولی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

پیاده روی برای زانودرد و کمردرد مناسب نیست

وی خاطرنشان کرد: افرادی که زانو درد و کمردرد هستند خیلی وقت‌ها به آن‌ها توصیه می‌شود پیاده‌روی کنند در حالی که مقالات نشان می‌دهد که پیاده‌روی برای این افراد مناسب نیست چون وقتی فرد پیاده‌روی می‌کند برای اینکه سطح درد را تغییر دهد بدن خود را تغییر و در یک فرم جدیدی قرار می‌دهد و درد در این سطح  و فرم جدید ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برای این افراد پیاده‌روی و یا دوچرخه سواری در آب خیلی مناسب است چون آب وزن بدن را می‌گیرد، البته دوچرخه سواری باید تحت نظر یک متخصص حرکات اصلاحی باشد بنابراین به این افراد توصیه می‌کنم که اگر گفته می‌شود ورزش یا پیاده‌روی کنید حتما با یک متخصص ورزشی و حرکات اصلاحی مشورت کنند.

وی با تاکید بر اینکه ویژگی اصلی کار ما ایجاد نشاطی است که در محیط‌های ورزشی وجود دارد، گفت: ما همیشه معتقدیم یکی از عواملی که بر جسم اثر می‌گذارد شرایط روحی فرد است یعنی اگر فرد از نظر روحی دچار افسردگی باشد و حال خوبی نداشته باشد شاید خیلی دیرتر نتیجه بگیرد بنابراین محیط ورزشی می‌تواند او را از این حالت خارج کند.

خوش‌رفتار یزدی با انتقاد از این موضوع که ورزش کردن به صورت منظم در برنامه‌های اکثر مردم جایی ندارد، خاطرنشان کرد: ما به سلامتی خود اهمیت زیادی نمی‌دهیم، اگر از مردم بخواهید که برنامه یک روز خود را بنویسند می‌بینید که جایی برای فعالیت بدنی و ورزش در زندگی آنان وجود ندارند و همین مساله باعث می‌شود بدن‌های ضعیفی داشته باشیم و این بدن‌های ضعیف ما را به سمت بیماری‌های مختلف بکشاند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین