کد خبر: ۸۳۶۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
قیمت مرغ به ۱۰۰ هزار تومان نیز رسیده است

مرغ نایاب شد؛ نیست، سوال نکنید!

کاهش عرضه مرغ در بازار زمینه سوء استفاده برخی واحد‌های صنفی مرغ فروشی را فراهم کرده است و علاوه بر گران فروشی، بعضی از واحد‌ها از فروش مرغ کامل خودداری کرده و با خرد کردن، آن را با قیمت‌هایی بالاتر به فروش می‌رسانند. برخی رسانه ها نیز اخیرا از قیمت صدهزارتومانی گوشت خبر داده بودند.
مرغ نایاب شد؛ نیست، سوال نکنید!
آفتاب‌‌نیوز :

قیمت مرغ در روز‌های اخیر افزایش یافته و با قیمت مصوب ۶۳ هزار تومانی خود در بازار فاصله گرفته است.

تولید مرغ در فروردین ماه سال جاری ۹۵ میلیون قطعه بوده که ۱۵ میلیون قطعه کمتر از برنامه ریزی ۱۱۰ میلیون قطعه‌ای برای این ماه است که درباره دلیل این کاهش می‌توان به کمبود عرضه نهاده در ماه‌های پایانی سال قبل اشاره کرد.

به نوشته تسنیم؛ در هفته قبل مرغ در بازار با قیمت‌هایی در محدوده ۸۸ هزار تومان تا ۸۹ هزار تومان به فروش می‌رسید، اما بر اساس مشاهدات میدانی این محصول در تعطیلات چند روز عید فطر با قیمت‌های بالاتر به فروش رسید و برخی از مرغ فروشی‌ها اعلام کردند که محصول برای عرضه ندارند.

در میدان بریانک تهران که تعدادی مرغ فروشی در کنار هم قرار دارند یکی از آن‌ها بر ورودی خود نوشته است مرغ نداریم، فروشگاهی دیگر نیز به همین شکل درج کرده است که مرغ نداریم سوال نکنید.

در فروشگاه دیگری حجم زیادی مرغ در گوشه‌ای از مغازه تلمبار شده است، اما وقتی سوال می‌شود مرغ چند، با پاسخ نداریم مواجه می‌شویم و در پاسخ به اینکه این همه مرغ اینجا چه می‌کند، با مشاهده سماجت ما می‌گوید: این‌ها برای مشتری است.

فروشگاهی دیگر نیز مرغ به صورت کامل و درسته به فروش نمی‌رساند و این محصول را قطعه بندی کرده تا مشمول قیمت مصوب مرغ کامل نشود و بعد از قطعه بندی این محصول را با قیمت‌های بالاتری به فروش برساند به طوری که قیمت ران مرغ را ۸۹ هزار تومان تعیین کرده است؛ بنابراین گزارش مرغ در برخی از فروشگاه نیز بدون درج قیمت با نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد، اما نرخ این محصول در میادین میوه و تره بار به قیمت مصوب است؛ بنابراین گزارش به تازگی مرغ منجمد تنظیم بازار با قیمت ۵۵ هزار تومان که ۸ هزار تومان پایین‌تر از نرخ مصوب مرغ گرم است در بازار توزیع می‌شود.

در این شرایط لازم است که اتحادیه پرنده و ماهی و اصناف و وزارت جهاد کشاورزی نظارت‌هایی دقیق تری بر بازار داشته باشند تا از گران فروشی و سو‌ء استفاده‌هایی که به دلیل مشکلات در تولید ایجاد شده جلوگیری کنند.

قیمت گوشت چند؟

در حالی که قیمت گوشت قرمز در بازار نیز بالای ۴۰۰ هزارتومان فروخته می‌شود، رئیس شورای تامین کنندگان دام نیز اخیرا گفت: با توجه به حجم گسترده واردات و انبوه عرضه دام، قیمت گوشت روند کاهشی داشته است.

منصور پوریان گفت: با گرم شدن هوا و استمرار افزایش عرضه، قیمت دام سبک کاهش چشمگیری داشته به طوریکه هرکیلو بره ۵ ماهه در محدوده ۱۴۵ هزارتومان و بره ۷ ماهه ۱۳۵ تا ۱۴۰ هزارتومان است.بنابر آمار قیمت دام سبک در اسفندماه ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزارتومان بود که خوشبختانه هرکیلو دام ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان کاهش یافته است.

رئیس شورای تامین کنندگان دام از رکود چشمگیر دام در بازار خبر داد و گفت: با توجه به افزایش عرضه دام داخل و عرضه گسترده گوشت های وارداتی انتظار می رود که برنامه ریزی در راستای خرید تضمینی یا صادرات دام اندیشیده شود تا دامداران دچار مشکل نشوند. با توجه به کاهش نرخ دام، قیمت منطقی هرکیلو لاشه ۳۱۰ هزارتومان است و عرضه با نرخ های بالاتر گرانفروشی است. با توجه به حجم گسترده گوشت های وارداتی و تولید داخل باید اهرم‌حمایتی در دستور کار قرار گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین