کد خبر: ۸۳۶۲۱۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۳
موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما

بلیت هواپیما ۱۰۰ درصد گران شد!

با وجود موافقت سازمان هواپیمایی کشوری با افزایش قیمت بلیت هواپیما، این تصمیم منتظر تصویب ستاد تنظیم بازار است و در این میان، اما شرکت‌های هواپیمایی و فروشندگان بلیت که در ماه‌های گذشته به هدف خود نرسیده‌اند، به‌صورت چراغ خاموش قیمت‌ها را در مواردی تا ۱۰۰ درصد هم افزایش داده‌اند. اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که مسافران در صورت مواجهه با قیمت‌های نامتعارف، می‌توانند به این سازمان مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنند تا به این شکایات رسیدگی شود؛ اما به نظر می‌رسد قیمت‌های نامتعارف از حد معمول فراتر رفته‌اند و در چندین مسیر پروازی و توسط چندین شرکت هواپیمایی تخلف شده است.
بلیت هواپیما ۱۰۰ درصد گران شد!
آفتاب‌‌نیوز :

شرکت‌های هواپیمایی در ماه‌های گذشته تلاش کردند تا قیمت بلیت پرواز را تغییر دهند، اما این اتفاق رخ نداد و با وجود برخی کارشکنی‌ها که برخی از ایرلاین‌ها انجام دادند، در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد هرگونه افزایش قیمت منوط به تصمیم ستاد تنظیم بازار است و با هر گران شدنی بدون تصویب ستاد تنظیم، برخورد خواهد شد.

شرکت‌های هواپیمایی تیرماه ۱۴۰۰، به افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی اقدام کردند، هرچند همان زمان اعلام شد که این اقدام غیرقانونی است و درنهایت آبان‌ماه، قیمت بلیت پرواز‌های داخلی نسبت به آنچه که ایرلاین‌ها از ابتدای تیر ماه افزایش داده بودند، حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد تا از اول آذر ۱۴۰۰، نرخ‌های جدید اعمال شود و از آن پس تا کنون، مصوبه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است.

البته محمد محمدی‌بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- به‌تازگی با بیان اینکه از تیرماه ۱۴۰۰ تاکنون، قریب به مدت ۲۲ ماه هیچگونه افزایش قیمتی صورت نگرفته است، گفت که «انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی را مطرح کرده که مقرر شده در ستاد تنظیم بازار ارائه شود، البته نظر سازمان هواپیمایی کشوری افزایش ۱۰۰ درصدی نیست.» او البته درباره زمان افزایش قیمت بلیت گفته بود که «صنعت به این اصلاح احتیاج دارد و در غیر این‌صورت دچار مشکل جدی می‌شود.»

شرکت‌های هواپیمایی ملزم هستند قیمت‌های سابق را برای پرواز‌ها اعمال کنند؛ سقف قیمت‌ها، در این لینک آمده است؛ با وجود این برخلاف اصرار سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ثابت ماندن قیمت‌ها از تیر ماه ۱۴۰۰، در تصاویر زیر، قیمت‌هایی از مسیر‌های مختلف پروازی، حداکثر نرخ‌های تصویب‌شده و نرخ‌هایی که برای فروش گذشته شده، دیده می‌شود که در مواردی حدود ۲.۵ برابر قیمت‌های مجاز است. برای مثال در مسیر تهران به اهواز، در حالی که حداکثر نرخی که دی ماه ۱۴۰۰، ۹۰۲ هزار تومان تصویب شده، قیمت‌هایی تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم دیده می‌شود.

به طور مثال سقف قیمت بلیت تهران به مشهد ۹۸۳ هزار تومان است، اما بلیت‌هایی به قیمت یک میلیون و ۶۲۲ هزار تومان هم در میان نرخ‌ها دیده می‌شود.

از سوی دیگر، درحالی که نرخ بلیت تهران به شیراز حداکثر باید ۸۹۵ هزار تومان باشد، اما قیمت بلیت پرواز به این شهر تا دو میلیون و ۲۶۹ هزار تومان هم پیش رفته است. قیمت بلیت تهران به اهواز هم رکورد زده و با وجود حداکثر نرخ ۹۰۱ هزار تومانی، دو میلیون و ۴۲۱ هزار تومان به فروش می‌رود. حداکثر نرخ بلیت تهران به اصفهان نیز ۷۲۸ هزار تومان در نظر گرفته شده، اما برخی بلیت‌های این مسیر تا یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان هم قیمت‌گذاری شده است. سقف قیمت پرواز تهران به بیرجند هم ۸۹۷ هزار تومان اعلام شده، اما یک میلیون و ۴۷۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. بلیت تهران به ماهشهر هم باید حداکثر ۹۵۲ هزار تومان باشد، اما به دو برابر قیمت و با یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم قیمت‌گذاری شده است. نرخ بلیت تهران به کرمان حداکثر باید ۹۸۷ هزار تومان باشد، اما تا یک میلیون و ۸۰۷ هزار تومان هم پیش رفته است. حداکثر قیمت بلیت شیراز به مشهد نیز یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده، اما یک میلیون و ۳۶۲ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

اگرچه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده که مسافران در صورت مواجهه با قیمت‌های نامتعارف، می‌توانند به این سازمان مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کنند تا به این شکایات رسیدگی شود؛ اما به نظر می‌رسد قیمت‌های نامتعارف از حد معمول فراتر رفته‌اند و در چندین مسیر پروازی و توسط چندین شرکت هواپیمایی تخلف شده است.

از طرف دیگر در شرایطی که ایرلاین‌ها معتقدند در شرایط سختی قرار گرفته‌اند و هزینه‌های دلاری، افزایش دستمزد و مشکلات تحریمی، افزایش قیمت‌ها را می‌طلبد تنها منتظر ابلاغ ستاد تنظیم بازار هستند تا قیمت‌ها را تغییر دهند، باید دید بالاخره هماهنگی‌های نهایی میان سازمان هواپیمایی کشوری و ستاد تنظیم بازار کی به نتیجه می‌رسد و چه تصمیمی برای این صنعت گرفته خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
1
44
افزایش حقوقها 20 درصد، آفرین بر این دولت مردمی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
0
50
دولت محرومان؟؟؟
این روزها واژه از این بی‌معنی‌تر و بی‌مسماتر در آسمان سیاسی این مملکت هم داریم؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین