این روزها سینمای بدنه با فروشهای چند صد میلیاردی میرود تا مسیر جدیدی را به فیلمسازان و سرمایهگذاران سینمایی نشان دهد، اما آیا این سبک فیلم سازی بر روی سینمای ما مفید است؟
چه کسانی از این نوع سینما سود میبرند و چه کسانی از این سینما متضرر خواهند شد؟
طبیعی است در روزهایی که وضعیت فروش در سینمای ایران اوضاع نامساعدای را تجربه میکند به ساخت فیلمهای بدنه روی بیاوریم و آثار طنز ضعیف و گاهی کم رمق و کم عمق را به سینما هدیه کنیم، اما این مسیر برای سینمای ما راهگشاست؟
آیا با عنایت به فروش خوب میتوان حال سینما را مساعد کرد؟
به هر حال باید قبول کرد که سینما برای زندگی به چراغ روشن احتیاج دارد و خانواده سینما به خصوص سینما داران باید در وضعیت مناسبی قرار بگیرند تا بتوانند چراغ سینما را روشن نگاه دارند در حالی که ژانرهای مختلف در سینمای ما فروش مطلوبی ندارند و به جز چند فیلم دیگر فیلمها حتی با معیارهای جهانی هم نمیتوانند گیشه را تصرف کنند فیلمهای طنز و کمدیهای نامرغوب توانستهاند گیشه سینما را از آن خود کنند و اوضاعی پررونقتر از گذشته تجربه کنند.
کارشناسان سینما معتقد هستند؛ این سینما برای مخاطب مفید نیست و میتواند سطح سلیقه فیلم دیدن را در مردم تغییر دهد و این تغییر در دراز مدت کم کم میتواند تاثیرات منفی فرهنگی نیز داشته باشد.
اما در حالی که اقتصاد سینما بیمار است و نیاز دارد در شرایط فعلی روزگاری متفاوت را سپری کند بدیهی است که سرمایهگذاران حاضر نیستند برای فیلمهایی که در گیشه موفق نیستند سرمایه گذاری کنند و با توجه به هزینههای عجیب و غریب تولید، فردی که تصمیم دارد میلیاردها پول را برای سرمایهگذاری به سینما اختصاص دهد نمیتواند روی گیشه ضعیف و نفروش حساب ویژهای باز کند.
از سوی دیگر سینماداران معقتدند؛ سینما باید بفروشد.
- سینمای کمدی باخت ندارد.
- سینمای تراژدی هم اگر خوب ساخته شود مخاطب خودش را دارد.
- مردم حوصله اشک و آه در سالنهای سینما را ندارند.
- پلتفرمها پدر سینما را درآورده اند.
- سینما بازیگر میخواهد و بازیگر الان گران است.
- سینمای کمدی میتواند ناجی این روزهای سینما باشد، اما مخاطب خاص به سینما نمیآید.
- نیاز است سینما فیلمهای متنوع را اکران کند.
- سینما به ژانرهای مختلف احتیاج دارد، اما نمیتوان روی فروش هر فیلمی حساب کرد.
- اگر این وضعیت پیش برود بزودی چند سینما در تهران تعطیل میشوند.
- شبکه نمایش خانگی فرصت فیلم دیدن در کنار خانوادهها را فراهم کرده است و عملا مخاطب علاقهای به رفتن به سالنهای سینما، هزینه کردن، در ترافیک ماندن، وقت گذاشتن و ... را ندارد.
- کم کم سینما فقط مخاطب خاص خواهد داشت.
- سینما گران شده و از سبد سرگرمی سازی خانوادهها فاصله گرفته است.
مطالب بالا گپ و گفتی است که با چند سینما دار فعلی و سابق فعال در این حوزه بود که خلاصه آن نشان از این دارد که باید برای سینما فکر چاره بود.
تصمیمهای مهمی، چون؛ ارزان کردن بلیت در بعضی روزها
- پایین آوردن بلیت در بعضی از پردیسهای سینمایی
- نیم بهاء کردن بلیت سینما در مناسبتهای خاص
و ...
شاید مدتی بتواند گره گشا باشد، اما تجربه نشان داد که این اتفاق هم نمیتواند علاجی ماندگار بر وضعیت سالنهای سینما در کسب گیشه و جلب مخاطب باشد.
با شرایط فوق وقتی که فیلم فسیل فروش صد میلیارد به بالا را تجربه میکند با هر نقد و نسیهای باید به فرمول آن اعتماد کرد و تنها به احترام سالن سینما نقد کیفی را کنار گذاشت تا این فرصت برای دیگر فیلمسازها مهیا باشد که بتوانند در این سینما زنده بمانند.
کارشناس و استاد دانشگاهی میگوید:
باید تعادل در این میان برقرار شود ما در انتخاب فیلم برای سالنهای سینما به یک تنوع نیاز داریم، اما آیا این تنوع میتواند زندگی سالنهای سینما را تضمین کند در واقع اگر چه برای انواع و اقسام سلیقهها باید سینما دارای فیلمهای متفاوت باشد، اما سالنهای خالی سینما ما را نگران میکند.
او معتقد است اینکه سینمادارها مجبور هستند بیشتر سانسها را در اختیار فیلمهای کمدی به خصوص آثار سینمای بدنه قرار دهند تا وضعیت مطلوبی را در گیشه داشته باشند محصول وضعیت روحی و روانی جامعهای است که برای فیلمهای کمدی راحتتر دست به جیب میشوند تا اینکه بیایند در موقعیتی نگران کننده اوقات فراغت شان را با هزینههای بالا تجربه کنند.
در شرایط پیش رو بدیهی است که سینما در یک دو به شکی خاص قرار دارد و فیلمسازان سعی میکنند جریانی را که آنها را با خود میبرد را مدیریت کنند. برخی سعی دارند بر اساس قواعد و اعتقادات خود فیلم بسازند و برخی نیز مسیر میلیاردر شدن در سینما را خوب یاد گرفتند که به هیچ کدام نمیشود نقدی کرد.