کد خبر: ۸۳۹۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
بلومبرگ ادعا کرد:

کاهش نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران

شبکه بلومبرگ با استناد به گزارشی از مدیرکل آژانس انرژی اتمی مدعی شده است که نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی داشته است.
کاهش نظارت آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران
آفتاب‌‌نیوز :

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی درباره کاهش بازرسی‌های هسته‌ای در ایران تصریح کرد که نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته پس از حذف دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط این کشور کاهش یافت و سبب شد تا نگرانی‌های بین‌المللی در مورد توانایی انجام بازرسی‌ها افزایش یابد.

بلومبرگ با بیان این که داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که تعداد بازرسی‌ها در سال ۲۰۲۲ پس از پایان دادن به ترتیبات نظارتی مشخص‌شده در توافق ایران با قدرت‌های جهانی، ۱۰ درصد کاهش یافته است، ادعا کرد: رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سندی با دسترسی محدود که هفته گذشته در اختیار برخی دیپلمات‌ها قرار گرفت، نوشته است که بازرسان به‌طور جدی تحت تأثیر تصمیم ایران قرار گرفتند.

شبکه بلومبرگ با اشاره به کاهش اجرای تعهدات هسته‌ای ایران پس از خروج آمریکا از برجام افزود: گروسی در گزارش سالانه ۱۱۶ صفحه‌ای موسوم به «اجرای پادمان‌ها» همچنین نوشته است که ایران هنوز مسائل باقی‌مانده پادمان را شفاف‌سازی و حل نکرده است و در خصوص این موضوع کار‌های مهم و قابل توجهی پیش روی ما قرار دارد.

این شبکه خبری در ادامه به گفتگو‌های ایران و آژانس اتمی در ماه مارس اشاره کرد و گزارش داد: این دیپلمات با استناد به این گفتگو‌ها علاوه‌براین نوشته است که از تضمین‌های سطح بالای ایران در مورد تقویت همکاری‌های تهران استقبال می‌کند، اما او از گزارش هرگونه پیشرفت خودداری کرد.

به گزارش بلومبرگ، برنامه هسته‌ای ایران تحت شدیدترین نظارت‌ها در میان کشور‌های دنیا قرار دارد. نظارت‌های انجام‌شده در ایران از کشور ژاپن که از این لحاظ در رتبه دوم قرار دارد، بیشتر است. این در حالی است که مواد هسته‌ای ایران بسیار کمتر از مواد هسته‌ای ژاپن است.

بنابر این گزارش، رافائل گروسی در ادامه گزارش سالانه اجرای پادمان‌ها به موضوع جنگ روسیه با اوکراین و تاثیر آن بر تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا پرداخته است.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان پیش از این درباره توافق ماه مارس ایران و آژانس و روند پیشرفت مذاکرات گفت: روند مذاکرات در حال پیشرفت و پیگیری هست و هر روز هیات‌های فنی و کارشناسی میان ایران و آژانس در رفت و آمد و ارتباط هستند و به موقع درباره نتایج کار گزارش می‌دهیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین