رضا خالقی اظهار کرد: روزانه شاهد ترافیک سنگین و اتلاف وقت مسافران در آزادراه تهران- کرج- قزوین هستیم و این مساله به دغدغهای برای مردم و مسئولین تبدیل شده است.
وی ادامه داد: روزانه بیش از ۳۰۰ هزار خودرو از این مسیر تردد دارند و بار ۲۰ درصدی ترافیک کشور را به دوش میکشد.وی با اشاره به اینکه این ترافیک به جز
اتلاف وقت و هدر رفت بنزین، آلودگی هوا را نیز در پی دارد، گفت: این مشکلات باعث شده طی سالهای گذشته طرحهای متفاوتی برای کاهش بار ترافیکی این مسیر بررسی و مورد مطالعه قرار بگیرد.
این مسئول اضافه کرد: یکی از این طرحها دو طبقه کردن این آزادراه است که در سفر سال گذشته ریاست جمهوری به البرز مطرح و اجرای آن مورد تاکید قرار گرفت.
خالقی در پاسخ به اینکه این طرح در چه مرحلهای قرار دارد، گفت: با توجه به هزینه بالا و زمان مورد نیاز برای اجرا، همه ابعاد این طرح باید مورد بررسی قرار بگیرد و به همین منظور هنوز در مرحله مطالعه قرار داریم و هنوز طرح تصویب نشده است.
این مسئول با تاکید بر اینکه در کنار این طرح اجرای طرحهای دیگری در دستور کار قرار دارد، افزود: برای رفع حجم ترافیک این آزادراه طرحهای دیگری مثل احداث کنارگذر جنوبی کرج مورد تصویب قرار گرفته که آن هم هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
وی توضیح داد: احداث کنارگذر جنوبی کرج ۴۰ درصد از ترافیک را جذب خواهد کرد و از طریق مشارکت بخش خصوصی اجرا خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی البرز اضافه کرد: در کنار آنها، اتمام کنارگذر شمالی هم که تا کنون به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده میتواند بار ترافیکی این مسیر را تا حدی سبک کند.
این مسئول تاکید کرد: در صورت تصویب طرح دو طبقه کردن آزادراه تهران-کرج – قزوین، ۲۲ کیلومتر از آن در محدوده البرز اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این طرح از طریق معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در حال مطالعه است، افزود: با توجه به اینکه در حال حاضر این طرح در حال مطالعه است، هنوز برآورد هزینه و یا زمان بندی برای آن انجام نشده اما پس از شش ماه و با اتمام مطالعات، نتایج اعلام شده و جزئیات اجرای آن مشخص میشود.