کد خبر: ۸۴۰۱۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

هوش مصنوعی در آگاهی عاطفی از انسان پیشی گرفت!

یک پژوهش جدید نشان داده است که ChatGPT توانایی قابل توجهی را در درک و بیان احساسات بروز می‌دهد.
هوش مصنوعی در آگاهی عاطفی از انسان پیشی گرفت!
آفتاب‌‌نیوز :

پژوهش جدیدی که در امپریال کالج لندن (Imperial College London) انجام شده است، از مقیاس سطح آگاهی عاطفی برای ارزیابی پاسخ‌های ChatGPT (چت جی‌پی‌تی) به سناریوهای گوناگون و مقایسه عملکرد آن با هنجارهای عمومی استفاده کرد. این چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی نه تنها از میانگین عملکرد انسان بهتر عمل کرد، بلکه به مرور زمان پیشرفت قابل توجهی را نشان داد.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که ChatGPT می‌تواند فناوری ارزشمندی در آموزش شناختی افراد مبتلا به اختلالات آگاهی عاطفی باشد و همچنین، تشخیص و ارزیابی روانپزشکی را آسان‌تر کند.

هوش مصنوعی، جنبه‌های گوناگون زندگی ما را متحول کرده است و پیشرفت‌های آن در زمینه پردازش زبان طبیعی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چت‌بات ChatGPT، یک مثال بارز از این موضوع به شمار می‌رود که به دلیل مهارت خود در تولید متن در زمینه‌های گوناگون، رکوردشکن بوده است.

با وجود این، فراتر از مهارت زبانی این فناوری، مرز جدیدی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ این که آیا ChatGPT می‌تواند احساسات را درک و بیان کند یا خیر؟

آگاهی عاطفی، توانایی تشخیص و بیان احساسات خود و دیگران است. این توانایی، یک عامل مهم در تعامل انسانی به شمار می‌رود و به عنوان یک توانایی ارزشمند در تشخیص و درمان آسیب‌شناسی روانی شناخته می‌شود. پژوهش امپریال کالج لندن، با هدف تعیین کمیت قابلیت‌های آگاهی عاطفی ChatGPT و با استفاده از مقیاس سطح آگاهی عاطفی به عنوان یک معیار انجام شد.

نتایج این پژوهش، بسیار امیدوارکننده بودند. در بررسی اولیه، ChatGPT نسبت به انسان، عملکرد بهتری را در همه مقیاس‌های سطح آگاهی عاطفی داشت. در ارزیابی بعدی، عملکرد چت‌بات به طور چشمگیری بهبود یافت و تقریبا به حداکثر امتیاز ممکن در مقیاس سطح آگاهی عاطفی رسید. دقت پاسخ‌های آن نیز امتیاز فوق‌العاده بالایی را به دست آورد.

این پژوهش نه تنها نشان می‌دهد که ChatGPT قادر به ایجاد پاسخ‌های احساسی دقیق متنی است، بلکه عملکرد آن به طور قابل توجهی به مرور زمان بهبود می‌یابد. این قابلیت می‌تواند پیامدهای نظری و بالینی عمیقی داشته باشد. به عنوان مثال، ChatGPT می‌تواند در برنامه‌های آموزشی شناختی برای بیماران مبتلا به اختلالات آگاهی عاطفی گنجانده شود. توانایی این چت‌بات در بیان احساسات نیز ممکن است تشخیص و ارزیابی روانپزشکی را سهولت ببخشد و به پیشرفت زبان عاطفی کمک کند.

در هر حال، مانند هر فناوری در حال ظهور، خطرات احتمالی وجود دارند که باید به دقت ارزیابی شوند. انجام دادن پژوهش‌های بیشتر و اصلاح ChatGPT ضروری است تا اطمینان حاصل شود که سلامت روان را به شیوه‌ای ایمن و سودمند ارتقا می‌دهد.

به رغم لزوم اقدامات احتیاطی، این پژوهش جهش قابل توجهی را در ادغام آگاهی عاطفی با سیستم‌های هوش مصنوعی نشان می‌دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین