کد خبر: ۸۴۰۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰

چرت زدن مکرر با خطر بالاتر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است

بر اساس مطالعه‌ای که در ژورنال Hypertension و مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، اگرچه چرت زدن مزایای سلامتی ثابت شده‌ای دارد، چرت زدن مکرر با خطر بالاتر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است.
چرت زدن مکرر با خطر بالاتر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی مرتبط است
آفتاب‌‌نیوز :

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۵۰۰۰۰۰ بزرگسال ۴۰ تا ۶۰ ساله را درباره‌ی اطلاعات ژنتیکی، سبک زندگی و سلامت مورد بررسی قرار دادند. 

شرکت کنندگان در مطالعه به طور منظم نمونه‌های خون، ادرار و بزاق و اطلاعات دقیق در مورد سبک زندگی خود، از جمله تعداد دفعات چرت زدن در طول روز ارائه می‌کردند. شرکت کنندگان بر اساس تعداد دفعات چرت زدن به گروه‌هایی تقسیم شدند: هرگز/به ندرت، گاهی اوقات، یا معمولا.

در مقایسه با افرادی که هرگز چرت نمی‌زدند، چرت زدن معمول در روز با ۱۲ درصد بیشتر خطر ابتلا به فشار خون بالا و ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی در مقایسه با افرادی که هرگز چرت نمی‌زدند، مرتبط بود.

نتایج همچنین نشان داد که اگر دفعات چرت زدن افزایش یابد، مثلاً فردی که از دسته «هرگز/به ندرت» به دسته «گاهی اوقات» منتقل شود، خطر ابتلا به فشار خون بالا تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

اما قبل از لغو استراحت خود، مهم است بدانید که این یافته‌ها برای همه قابل اجرا نیستند. این مطالعه نشان داد که درصد بیشتری از افراد در گروهی که معمولاً چرت می‌زدند، سطح تحصیلات و درآمد پایین‌تری داشتند، سیگار می‌کشیدند، بی‌خوابی داشتند، خروپف می‌کردند یا ادعا می‌کردند که «افراد عصرگاهی» هستند.

هر یک از این عوامل به تنهایی می‌تواند بر مدت زمان و کیفیت خواب فرد در شب تاثیر بگذارد که می‌تواند بر سلامت شما نیز تاثیر بگذارد. به طوری که انجمن قلب آمریکا اخیرا "مدت خواب" را به عنوان یکی از معیار‌های خود برای سلامت قلب بهینه اضافه کرده است.

به هر حال، طبق گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، چرت‌های برنامه‌ریزی‌شده می‌توانند هوشیاری را افزایش دهند و بسیاری از کشور‌ها فرهنگ‌هایی دارند که حول محور چرت‌های ظهر می‌چرخند.

چرت زدن باید به دو دسته تقسیم شود: 

عمدی و غیر عمدی. 

چرت‌های عمدی ممکن است به عنوان یکی از آن استراحت‌ها طبقه‌بندی شود، خوابی سریع که بخشی از برنامه شماست. چرت زدن‌های ناخواسته، مانند چرت زدن روی کاناپه یا در حین کار، مشکل‌سازتر و نشانه سایر مسائل است و احتمالاً همان چیزی است که این مطالعه سعی دارد به آن بپردازد.

اگر شخصی چرت‌های مکرر می‌زند، زیرا احساس می‌کند خواب ترمیمی ندارد یا در طول روز بسیار خواب‌آلود است، آن افراد باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند تا علت آن را مشخص کند و مطمئن شود که اختلال خواب ندارد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین