کد خبر: ۸۴۰۳۱۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۱
ادعای آمریکا درباره روابط ایران و روسیه

آمریکا: ایران بیش از ۴۰۰ پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است

معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری با اشاره به همکاری‌های گسترده دفاعی و امنیتی ایران و روسیه، مدعی شد که رابطه میان این دو کشور برای همسایگان آن‌ها و برای جامعه بین‌المللی خطرناک است.
آمریکا: ایران بیش از ۴۰۰ پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است
آفتاب‌‌نیوز :

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی درباره نظر واشنگتن پیرامون وضعیت فعلی روابط تهران-مسکو، با تکرار ادعا‌های پیشین مبنی بر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین گفت: ایران حامی نظامی اصلی روسیه است و تاکنون تسلیحات و مهمات تانک برای استفاده در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است. ایران از ماه اوت گذشته به عرضه پهپاد‌های دارای قابلیت حمله یک‌طرفه به روسیه ادامه می‌دهد. ایران همچنین بیش از ۴۰۰ پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است که بیشتر از نوع شاهد هستند و روسیه از بیشتر این پهپاد‌ها برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های مهم در اوکراین استفاده کرده است.

پاتل ادامه داد: به طور کلی، تعمیق این همکاری تهدید و خطری نه تنها برای اوکراین، بلکه برای همسایگان روسیه، همسایگان ایران و جامعه بین‌المللی است.

او در بخش دیگری از این نشست با ابراز نگرانی درباره همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه گفت: ما از یک همکاری امنیتی دوجانبه حرف می‌زنیم، یعنی هم از ایران به روسیه و هم از روسیه به ایران. این یک شراکت تمام عیار دفاعی است که هم برای اوکراین و هم برای دیگر کشور‌های منطقه خطرناک محسوب می‌شود.

اظهارات پاتل در پی این مطرح می‌شود که جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه ادعا کرد که ایالات متحده شاهد آثار بیشتری از افزایش همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه است که تهدیدی علیه همسایه‌های ایران محسوب می‌شود و جنگ روسیه در اوکراین را طولانی‌تر می‌کند.

کربی در ادامه مدعی شد که ایران به عنوان بخشی از این همکاری‌های نظامی، از ماه اوت تاکنون بیش از ۴۰۰ پهپاد برای روسیه فراهم کرده است.

ادعای ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین درحالی تکرار می‌شود که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران قویا این ادعا‌ها را رد و تاکید کرده‌اند که فروش پهپاد‌های ایران به مسکو مربوط به دوران پیش از جنگ اوکراین بوده و تهران از نحوه استفاده چنین پهپاد‌هایی هیچ اطلاعی ندارد.

همچنین واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از این در نشستی در سازمان ملل ارسال سلاح از ایران را اتهامی بی‌اساس خوانده و گفته بود که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین از اساس وجود ندارد و از سوی صنعت غرب تامین می‌شود.

نبنزیا تاکید کرده بود «ما تحت تاثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آن‌ها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بار‌ها این اتهام را رد کرده‌ایم.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه ایران نیز پیشتر در پاسخ به این ادعا‌های اثبات نشده مقامات غربی و آمریکایی تصریح کرده بود که جمهوری اسلامی ایران تنها تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

مقامات ایران با اعلام آمادگی برای میانجیگری گفتگو‌ها میان مسکو و کی‌یف برای حل‌وفصل سیاسی این مناقشه گفته‌اند که جنگ و مداخله نظامی را راهکار حل‌وفصل مناقشات در هیچ کجای جهان نمی‌دانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
2
12
خوب حضرات امریکایی! چرا نگرانیهاتونو یکبار برای همیشه رفع نمی کنید؟ وقتی دولت اعتدال سر کار بود فرصتها رو از دست دادید. الان هم دیر نشده به جای حرافی عمل کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
3
27
پول مردم کشورش را خرج دیگران می‌کند و مردم بیچاره نه شغل دارند و تا کمر تو سطل‌های زباله دنبال غذا هستند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
3
14
روسیه هم... به حکومت کمک کرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
0
10
4000 تا نبوده است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین