کد خبر: ۸۴۰۸۸۸
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
در واکنش به بیانیه طالبان درباره حقابه هیرمند

امیرعبداللهیان خطاب به طالبان: ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به بیانیه طالبان نوشت: ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.
امیرعبداللهیان خطاب به طالبان: ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است
آفتاب‌‌نیوز :

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به بیانیه طالبان در خصوص حق‌آبه ایران در توئیتی نوشت: در ماه‌های اخیر مکررا از ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان خواستم طبق عهدنامه هیرمند، به تعهدات خودشان عمل کنند و امکان بازدید هیأت‌های فنی و سنجش میزان آب را فراهم کنند که نکردند.

وی تاکید کرد: ملاک بود و نبود آب، بازدید فنی و عینی است و نه صدور بیانیه سیاسی.

وزیر امور خارجه کشورمان چهارشنبه شب ۲۷ اردیبهشت به منظور شرکت در نشست تسریع در روند پیگیری حق‌آبه هیرمند به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

وی در این نشست اظهار داشت: مسئله آب رودخانه هیرمند از چهار ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول شده است و تاکنون در این زمینه اقدامات و کار‌های خوبی انجام شده است.

وزیر امور خارجه بیان کرد: زمانی منطقه سیستان انبار غله و قطب کشاورزی بوده، اما اکنون به این روز افتاده است و دل هر انسانی از شرایط کنونی منطقه آزرده می‌شود، مشکلات و سختی‌های مردم سیستان در پی نبود آب را درک می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: من با ملا متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رابطه با حق‌آبه هیرمند زیاد صحبت کردم و حتی قبل از این جلسه هم با وی تماس گرفتم و موارد، خواسته و مطالبات اهالی سیستان را بار دیگر مطرح کردم، وزیر نیرو هم سفری به افغانستان برای پیگیری حق‌آبه داشتند و سایر مسئولان نیز این مسئله را پیگیر هستند.

وزیر امور خارجه گفت: درخواست روشن ما از طرف افغانستانی این است که تا فرصت هست دریچه‌های سد کجکی را باز کنند تا هم مردم افغانستان و هم مردم ایران سیراب شوند. طرف افغانستانی مدعی است که سد از آب کافی برخوردار نیست، اما صراحتاً اعلام کردیم طبق عهدنامه ۱۳۵۱ یک تیم مشترک فنی باید این کار را مشخص کند، اسامی را دادیم تا تیم فنی ما از سد کجکی بازدید کند و بر مبنای آن، قضاوت شود که آب در سد موجود است یا خیر.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین