کد خبر: ۸۴۰۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷

انتقاد خطیب جمعه اردبیل از صف‌های طولانی نان

خطیب جمعه اردبیل گفت: رئیس جمهور به جای استماع گزارش از مدیران ستادی یا مدیران خاطی گزارش را از کسانی که در خط مقدم معضل قرار دارند یعنی از استانداران اخذ نماید و در اسرع وقت نان ارزان را بدون هیچ دردسری به دست ملت بزرگ برساند.
انتقاد خطیب جمعه اردبیل از صف‌های طولانی نان
آفتاب‌‌نیوز :

سید حسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل با اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: بایدن این هفته اعلام کرد اوضاع امنیتی دنیا تا حال هیچ وقت مثل امروز پیچیده نبوده است باید به ایشان گفت منشاء پیچیدگی خود آمریکاست. اگر آمریکا در امور داخلی ملت‌ها دخالت نکند، اگر آمریکا برای تک قطبی کردن جهان تلاش نکند، اگر آمریکا جنگ افروزی برای فروش سلاح را دنبال نکند، اگر آمریکا حاکمیت ملی کشور‌ها را به رسمیت بشناسد و به کشور‌ها به چشم ایالتی از ایالات آمریکا نگاه نکند، اگر آمریکا حمایت مشمئزکننده خود از اسرائیل خون ریز را بردارد و به اسرائیل دستور دهد از همان راهی که به فلسطین آمده به جای قبلی خود برگردد و خاک دیگران را غصب نکند، اگر آمریکا تصمیم بگیرد جنایات کارانی مثل داعش را با ۷ تریلیون یک دلار تاسیس نکند و به جان ملت‌ها نیندازد، اگر آمریکا بدون اجازه شورای امنیت سازمان ملل به کشور‌ها حمله نکند، اگر آمریکا صندوق‌های رای کشور‌ها را به رسمیت بشناسد و نگوید که مشروعیت از صندوق‌های رای نیست بلکه از سوگیری خاص بین المللی به نفع آمریکاست و نگوید دنیا مثل قطاری می‌ماند که ما مسیر آن را مشخص می‌کنیم، اگر آمریکا از تحریم ملت‌ها و دولت‌ها و از نهاد‌های بین المللی به عنوان ابزار جنایت خود استفاده نکند، اگر آمریکا دنیا را با معیار دوگانه و با سبک الکیل بمکیالین و با منطق الحق لمن غلب و با برهان من لم یکن معنا کان علینا اداره نکند، اگر آمریکا دنیا را با حق ویژه و با نظام ارباب و رعیتی و نظام فرمانده و فرمانبردار اداره نکند، اگر آمریکا سیره ماکیاولیستی خود را کنار بگذارد، اگر آمریکا سبک هدف وسیله را توجیه می‌کند را کنار بگذارد، اگر آمریکا به تمام انسان‌ها به چشم انسان نه حیوان نگاه کند و بالاخره اگر آمریکا از گذشته تاریک و خونبار خود در برابر ملت‌ها توبه کند، قطعاً دنیا به بهشت تبدیل می‌شود و صلح و آرامش برای همیشه جایگزین جنگ و نفرت و تمام پیچیدگی‌ها برطرف می‌شود بعد از آن آمریکا دیگر به مصیبت‌های خودساخته خود اشک عزا نمی‌ریزد.

وی تصریح کرد: این هفته آمریکا با وقاحت تمام در خصوص حقوق بشر صحبت و ایران را متهم به نقض حقوق بشر کرد. این دولت از بدو تشکیل، جنایاتی در حق بشریت مرتکب شده که اگر روی کاغذ بیاید هفتاد من کاغذ می‌شود و به تعبیر عرب‌ها بلغ التالیف ما یعلمه الله. ما از میان جنایات این دولت فقط به یک مورد اکتفاء می‌کنیم که اخیراً توسط دولت روسیه به مناسبت بیستمین سال حمله آمریکا به عراق منتشر شد، آنچه انتشار یافت مربوط به حمله آمریکا به عراق است در این حمله حادثه‌ای در فرودگاه بغداد رخ می‌دهد که از شدت شناعت نمی‌توان به فیلم آن نگاه کرد و منتشرکنندگان توصیه کرده اند که انسان‌های ضعیف القلب به فیلم آن نگاه نکنند. اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که جمعی از ارتش عراق در فرودگاه بغداد که در برابر نیرو‌های آمریکایی مقاومت می‌کردند در یک لحظه آن چنان نابود شدند که انگار زمین دهن باز کرد و آن‌ها به زمین فرو رفتند آن زمان دولت آمریکا حصاری بر فرودگاه بغداد درست کرد و چندین ماه اجازه نداد کسی مخصوصاً از خبرنگاران به فرودگاه نزدیک شود این افشاگری در بیستمین سالگرد حمله آمریکا به عراق منتشر شد.

خطیب جمعه اردبیل با اشاره به تصاویر و اسنادی که اخیراً از جنایات ارتش آمریکا در حمله به عراق منتشر شده است گفت: در بیستمین سالگرد حمله آمریکا به عراق فیلم‌های وحشتناک از جنایات ارتش آمریکا در عراق منتشر شده است طبق این سند آمریکا نزدیک به دو و نیم تن اورانیوم آتش زا در عراق به کار گرفته و یک میلیون انسان بی گناه را با اورانیوم محو کرده است. آمریکا با به کارگیری بمب‌های دارای اورانیوم فوق موجب انتشار سرطان در حد وسیعی در عراق شده است طبق این اسناد آمریکا ۴۲۰ بمب از نوع بمب دارای اشعه هسته‌ای در عراق به کار گرفته و یک میلیون عراقی را شهید و هزاران طفل به صورت ناقص و با قیافه‌ها و اعضاء وحشتناک متولد شده اند آن زمان وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد آماده است مناطق آلوده را تطهیر نماید. تمام مسئولین مجرم در این حادثه غیر انسانی توسط بوش پسر ارتقاء یافتند یک میلیون دیگر عراقی در اثر محاصره اقتصادی ۱۳ ساله عراق جان خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: آمریکا در آن حمله تمام طلای بانک مرکزی عراق و تمام آثار عتیقه موزه‌های عراق را علاوه بر نفت عراق دزدید غرض ما از بیان این جنایات وحشتناک استهزاء اقدامات اخیر حقوق بشری اروپا و آمریکا در برابر ایران است. آن‌ها با ادعای حقوق بشری ایرانی‌ها را تحریم می‌کنند آن‌ها باید در مقابل محاکم بین‌المللی با لباس جرم حاضر و جوابگو باشند نه اینکه برای ملتی بزرگ و کشوری مقتدر نسخه محکومیت حقوق بشری بنویسند. ما با آن‌ها می‌گوییم قدرت خون و آه دو میلیون عراقی مظلوم قطعاً از قدرت بمب افکن‌ها و بمب‌ها و سلاح‌های کشتار جمعی شما بالاتر است. از امیرالمومنین (ع) پرسیدند فاصله بین زمین و آسمان چقدر است؟ فرمود: مد البصر ودعوه المظلوم. آه و ناله خانواده‌های ایرانی که در اثر تحریم دارو عزیزان خود را از دست دادند قطعاً اساس حکومت شما را بر باد خواهد داد و علائم آن از حالا شروع شده است آن‌ها مجبور شده اند میلیارد‌ها دلار پول ملت آمریکا و کشور‌های اروپایی را به اوکراین بریزند هزینه جنگ اوکراین اگر با این وضع پیش برود قطعاً کمر اقتصاد کشور‌های استکباری را خواهد شکست و آن روز دور نیست.

وی ادامه داد: این روز‌ها در آذربایجان کانال‌های تلویزیونی و مدیا‌ها را مجبور کرده اند روزانه خروار خروار به ایرانی و ایرانی‌ها فحش بگویند. یک آذری تحصیل کرده از کشور آذربایجان با من تماس گرفت و گفت آقا من می‌خواهم مثل این فحش‌ها را در بیانی از امیر المومنین به شما بگویم. آن را در خطبه بیان کنید تا ایرانی‌ها به ملت ما بدبین نشوند. امیرالمومنین (ع) فرمود اگر شما را مجبور کردند که به من فحش بگویید فحش بگویید، ولی از من برائت نجوئید، فحش شما برای من مقامات است و برای شما نجات و رهایی «فَأَمَّا السَّبُّ فَسُبُّونِی فَإِنَّهُ لِی زَکَاهٌ وَ لَکُمْ نَجَاهٌ؛ وَ أَمَّا الْبَرَاءَهُ، فَلَا تَتَبَرَّءُوا مِنِّی، فَإِنِّی وُلِدْتُ عَلَى الْفِطْرَهِ وَ سَبَقْتُ إِلَى الْإِیمَانِ وَ الْهِجْرَهِ.» (از شما مى خواهد که مرا دشنام دهید و ناسزا گویید و از من بیزارى جویید. اما دشنام و ناسزا بگویید. زیرا براى من مایه پاکى است و هم سبب رهایى شما از مرگ. اما بیزارى، از من بیزارى مجویید که من بر فطرت اسلام زاده شده ام و به ایمان و هجرت بر دیگران سبقت گرفته ام.)  من از سخن این آذری و از فهم و بصیرت او آن قدر خوشحال شدم که اگر بال داشتم پرواز می‌کردم با این فهم و بصیرت همه چیز تمام شد.

وی افزود: دولت آذربایجان توجه کند ایران وطن مادری تمام آذری‌های جهان و بابا توپراقی آن‌ها است و هیچ انسانی نه مادرش را فراموش می‌کند نه به مادرش فحش می‌کند و نه کینه مادر را به دل می‌گیرد و نه کسی می‌تواند محبت مادر را از دل او بیرون کند هر کس می‌خواهد فرزند را به مادر بدبین کند فقط خود را به زحمت می‌اندازد.

عاملی در خاتمه با انتقاد از صف‌های طولانی نان خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه دنیا نان مثل ایران ارزان نیست هیچ دولتی در دنیا مثل دولت ایران برای نان سوبسید پرداخت نمی‌کند، اما همین احسان بزرگ و بی نظیر در اثر سوء مدیریت وزارتخانه مربوط، به تنقیص بزرگ برای دولت تبدیل می‌شود و صف‌های نانوایی به محل انتقاد از دولت تبدیل می‌گردد. ما از آقای رئیس جمهور می‌خواهیم به جای استماع گزارش از مدیران ستادی یا مدیران خاطی گزارش را از کسانی که در خط مقدم معضل قرار دارند یعنی از استانداران اخذ نماید و در اسرع وقت نان ارزان را بدون هیچ دردسری به دست ملت بزرگ برساند. همه توجه کنند که این انتقاد در صدد گران کردن نان نیست، اما این ثروت ملی و احسان بزرگ نباید در اثر سوء تدبیر دستاورد‌های عظیم جمهوری اسلامی را بر باد دهد و وثوق ملی را از بین ببرد.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین