کد خبر: ۸۴۱۱۹۶
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹

معالجه نفخ شکم و کمک به هضم با این گیاه

ریحان Sweet basit یا Basil دارای سابقه کشت ۳۰۰۰ ساله است و از دیرباز به وسیله مردم اروپا و آسیا در مراسم مذهبی و آئین‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
معالجه نفخ شکم و کمک به هضم با این گیاه
آفتاب‌‌نیوز :

ریحان Sweet basit یا Basil دارای سابقه کشت ۳۰۰۰ ساله است و از دیرباز به وسیله مردم اروپا و آسیا در مراسم مذهبی و آئین‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. منشاء این گیاه افغانستان، ایران و هند گزارش شده است.

سه مرکز تنوع برای گیاه ریحان ذکر شده که عبارتند از: مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر آفریقا، مناطق گرمسیر آسیا و مناطق گرمسیر جنوب آمریکا.. از قدیم الایام آن را در مصر پرورش می‌داده‌اند و بعد از آن یونانی‌ها و سپس رومی‌ها پی به وجود آن بردند. امروزه به طور تجاری در کشور‌های فرانسه، آمریکا، مجارستان، اندونزی، مراکش، اسپانیا، مصر و پاکستان و تقریباً در تمام مناطق گرم و معتدل دنیا کشت می‌شود.

ا Basil از کلمه یونانی Basilus مشتق شده و به معنای پادشاه است. چون قصر پادشاهان یونان باستان را با اسانس این گیاه معطر می‌کردند. در ایتالیا ریحان به عنوان سمبل عشق به شمار می‌رود. هندو‌ها (یک فرقه مذهبی در هند) آن را در اطراف خانه‌ها و معابدشان بخاطر فرخندگی و سعادتمندی کشت می‌کنند. همچنین گونه‌ای از آن به نام Ocimum sanctum یه عنوان خدای مقدس در نزد هندو‌ها مورد احترام است.

از ریحان به عنوان گیاهان دارویی، ادویه‌ای و همچنین به عنوان سبزی تازه استفاده می‌شود. در ایتالیا ریحان یک چاشنی مهم در تولید رب گوجه فرنگی به حساب می‌آید. ریحان یا عصاره آن در ترکیب با سایر ادویه‌ها برای خوشمزه کردن شیرینی جات، فرنی ها، ساخت انواع چاشنی، سرکه ها، خیارشور، بستنی‌ها، نوشیدنی‌های غیر الکلی و مشروبات الکلی بکار می‌رود. اسانس ریحان امروزه کاربرد وسیعی در تهیه عطرها، صابون‌ها و شامپو‌ها یافته است. اسانس ریحان خاصیت ضدقارچی و باکتریایی داشتهو دفع کننده حشرات است. همچنین برای ایجاد طعم مشخص و یا خوشبو کردن فرآورده‌های مورد مصرف در دهان و دندان (خمیردندان، دهان‌شویه و ...) کاربرد دارد.

ریحان در اکثر فارماکوپه‌ها به عنوان یک گیاه دارویی معرفی شده است. مواد موثره پیکر رویشی این گیاه اشتهاآور است و برای معالجه نفخ شکم و کمک به هضم غذا استفاده می‌شود. از این گیاه برای معالجه برخی ناراحتی‌های قلبی و همچنین برای مداوای بزرگ شدن طحال می‌توان استفاده کرد.

ریحان به عنوان گیاهی اشتهاآور، ضدانگل، تب بر، افزایش دهنده ترشح عرق، خلط آور، ضدنفخ، محرک و موثر در بیماری‌های ریوی و سینه‌ای شناخته شده است. 

عصاره برگ‌های ریحان در درمان بیماری کروپ (حالتی است که در نتیجه انسداد حاد حنجره به علت آلرژی، جسم خارجی، عفونت یا تومور ایجاد می‌شود) می‌توان مورد استفاده قرارداد و یک داروی معمول و رایج برای سرفه است. اثر فارکوتیک (مخدر) مختصری داشته و تحریک (سوزش) گلو را کاهش می‌دهد. همچنین به عنوان تمیز کننده بینی و یک داروی انحصاری برای گوش درد و نیز برای بیماری‌های پوستی مورد استفاده واقع می‌شود. 

این گیاه همچنین در پزشکی هومئوپاتی کاربرد دارد. بذر آن حاوی موسیلاژ (لعاب) بوده و آرامبخش، مقوی و محرک تمایلات جنسی است. ریشه آن تب‌بر و پادزهری موثر برای مار‌های سمی و خصوصا سوسمار‌های سمی و زهردار است. عصاره برگ‌ها برای رفع گوش درد و ضعف شنوایی به داخل گوش‌ها ریخته می‌شود. برگ ریحان برای درمان آسم بکار می‌رود.

دم کرده این گیاه اثر ضدتشنج، نیرودهنده، مقوی و مور داشته ومصرف آن برای رفع سردرد، سرگیجه، دل پیچه‌ها، سرفه سیاه سرفه و آنژین توصیه شده است. ریحان اثر زیاد کننده ترشحات شیر دارد و از این نظر از قدیم الایام مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین