کد خبر: ۸۴۱۲۶۷
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

ممیزی عجیبی که به شعور مخاطب بی احترامی کرد/ افشاگری فلورا سام از یک سانسور

فلورا سام، بازیگر و کارگردان تلویزیون که مدتی است داوری مسابقه «همآهنگ» را بر عهده دارد، انگیزه اصلی خود برای حضور در این برنامه را بیان کرد و در عین حال از ممیزی صحبت‌هایش در زمینه شکل‌گیری سرود «ای ایران» که در بخشی از برنامه اتفاق افتاد، ابراز گله‌مندی کرد.
ممیزی عجیبی که به شعور مخاطب بی احترامی کرد/ افشاگری فلورا سام از یک سانسور
آفتاب‌‌نیوز :

فلورا سام ابتدا با ارائه‌ی توضیحاتی درباره تجربه حضورش در برنامه «همآهنگ» گفت: با توجه به اینکه «همآهنگ» مربوط به قشر سنی کودک و نوجوان است و من به شخصه علاقه خاصی به این طیف سنی دارم و به سرعت جذب آنها می‌شوم، در نتیجه پیشنهاد همکاری با برنامه‌ای که برای آن‌ها باشد را در صورت امکان رد نمی‌کنم؛ ضمن اینکه گروه سازنده «همآهنگ» تصمیم گرفت به خاطر این طیف به مناطق مختلف ایران کیلومترها سفر کند و دسته‌هایی از نوجوانان را که در زمینه سرود و همخوانی فعالیت می‌کنند، پیدا کند و اجازه دیده شدن به آنها بدهد، برایم جذاب بود و همین دلیل مهمی برای حضورم در این برنامه شد.

چطور شد داوری «همآهنگ» را پذیرفتید؟

داور مسابقه «همآهنگ» سپس در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک بازیگر چگونه برای داوری برنامه‌ای که مربوط به شعر و سرود است انتخاب شدید؟ اظهار کرد: این سوالی بود که برای خود من نیز در همان ابتدا ایجاد شد؛ هرچند که من با موسیقی بیگانه نیستم و چیزهایی در این حوزه آموخته‌ام اما کارشناس موسیقی نیستم. همان زمان به من اعلام شد که اغلب این گروه‌های سرود قرار است قطعات را به شکل نمایشی اجرا کنند و شاهد یک کار نمایشی در کنار همخوانی گروه‌ها باشیم. حتی آیتم‌هایی که برای امتیازدهی در برگه‌های داوری من در نظر گرفته بودند با آیتم‌های بخش‌های موسیقایی مربوط به دیگر داوران متفاوت بود اما در عمل اجراهای نمایشی اتفاق نیفتاد و یکی از مهمترین دلایل حضورم در این برنامه که پیشتر قول آن داده شده بود، اجرایی نشد.

سام در ادامه یادآوری کرد: ضبط این برنامه از تیرماه سال گذشته آغاز شد و با وقفه ای در ایام محرم دوباره ادامه پیدا کرد. فشردگی و زحماتی که کل گروه در طول این مدت متحمل شد قابل تأمل است ولی چه بسا با برنامه ریزی متفاوت تری می شد میزان قابل توجهی از بار این سختی‌ها را کم کرد. برای مثال به مانند سایر تلنت‌شوها گروه ها را از شهرهای دیگر به تهران دعوت کرد یا قبل از ضبط برنامه با برخی گروه ها که ضعیف تر بودند، تمرین می‌شد یا حداقل گروه‌ها غربال می شدند تا سطح کیفی کل برنامه حفظ می شد و بخشی از وقت و انرژی گروه صرف بازدهی بیشتر برنامه می شد.

ممیزی عجیبی که به شعور مخاطب بی احترامی کرد

او در عین حال با تأکید بر این موضوع که در تلویزیون و برنامه‌های تلویزیونی احترام به مخاطب و سلیقه ها باید در اولویت باشد، چنین بیان کرد: هنوز بعد از ۲۰ سال وقتی سریال «همسایه‌ها» از شبکه آی فیلم باز پخش می شود، صفحه پیام‌های من در شبکه مجازی پر می شود از پیام مخاطبان و این نشان می دهد این سریال آنقدر خوب ساخته شده و تأثیرگذار بوده که همچنان طرفداران خاصی دارد.

فلورا سام سپس به سانسور صحبت‌هایش در بخشی از برنامه که مربوط به دلیل شکل‌گیری سرود معروف «ای ایران» می شد اشاره کرد و توضیح داد: من در «همآهنگ» به تاریخچه سرود ماندگار «ای ایران» که توسط گروه سرود دختران در شهر زاهدان خوانده شد، اشاره کردم و اتفاقا مورد توجه حاضران قرار گرفت و اصل سرود برای مهمانان پخش شد و همه با آن همسرایی کردند. این اتفاق به عنوان یکی از اتفاقات خوب فصل اول ثبت شد اما هنگام پخش کل صحبت‌های من درباره دلیل شکل‌گیری شعر این آ آهنگ توسط حسین گل گلاب و آهنگسازی آن توسط روح‌اله خالقی و خوانندگی آن توسط استاد غلامحسین بنان، حذف شد. این ممیزی عجیب، خیلی چیزها حتی احترام به مخاطب را زیر سوال می‌برد. اگر صحبت درباره «ای ایران» اشکال دارد، پس چرا از رادیو و تلویزیون بارها پخش می‌شود؟ یا مگر خالقان این اثر مشکلی داشته‌اند که نباید نام شان برده شود؟

این کارگردان و نویسنده در ادامه گفت: به اعتقاد من حذف بی‌دلیل صحبتی که مربوط به تاریخ موسیقی ایران بوده نوعی بی‌احترامی است و چه بسا همین موارد موجب شده تا روز به روز مخاطب تلویزیون کاهش یابد و برعکس همین مخاطب جذب سریال ها و تلنت‌شوهای نمایش خانگی شود. چگونه است که بینندگان شبکه خانگی اجازه دارند سریال‌ها و تلنت‌شوهایی را که با دست باز ساخته و اجرا می‌شوند را تماشا کنند ولی در تلویزیون این اجازه را ندارند؟ یا چگونه است که اجرای موفق گروه کانون پرورشی دختران کرمان از شبکه افق اجازه پخش دارد ولی از شبکه نسیم پخش نمی‌شود؟ گروهی که اتفاقا جزو بهترین اجراهای فصل یک «هماهنگ» بود و با سبکی متفاوت اجرا شد و به لحاظ بهره گیری از حرکات نمایشی، جزو گروه های مورد علاقه من نیز بود.

«همآهنگ» باید از شبکه‌های دو یا امید پخش می‌شد

سام سپس با اشاره به اینکه پخش «هماهنگ» در شبکه مربوط به نوجوانان، می توانست بیشتر مورد توجه قرار بگیرد هم توضیح داد: بر خلاف عوامل گروه که تمایل به پخش مسابقه از شبکه نسیم علاوه بر شبکه افق داشتند، من به شخصه معتقد بودم پخش این برنامه به دلیل متعلق بودن به گروه سنی کودک و نوجوان باید در شبکه های مربوط به این گروه سنی مثل شبکه دو یا امید پخش شود تا بتواند مخاطب خاص خود را جذب کند. شبکه نسیم که سال ها برنامه های پرمخاطبی چون «خندوانه»، «دورهمی«، «کودک شو» را داشته و توقع مخاطب آن بالا رفته است به سختی می تواند مخاطب خاصی را برای این برنامه آن هم در ساعت ۲۳ جذب کند.

«همآهنگ» خالی از اشکال نبود

کارگردان سریال های «مرضیه» و «ما فرشته نیستیم» همچنین درباره بخش های مختلف «هماهنگ» و کیفیت کلی برنامه خاطرنشان کرد: این برنامه به دلیل اولین تجربه در حوزه سرود و همخوانی علیرغم زحماتی که کشیده شد خالی از اشکال نبود. هدفمند نبودن بخش های مختلف برنامه از جمله کیفیت حضور داور در شهرهای مختلف از آن جمله بود. اگر در این بخش داور به مشکلی از مشکلات آن شهر می پرداخت، نتیجه ای بهتر بدست می آمد.

وی یادآور شد: به عنوان مثال در دزفول به وجود ویرانه های جنگ و عدم آبادانی کلی شهر بعد از این همه سال اشاره می کرد یا مثلا وقتی به مناطق محرومی چون خوزستان رفتیم در راستای محرومیت زدایی از آن شهر با کمک نهاد، ارگان یا خیریه ای، کلنگ احداث مدرسه ای زده می شد. یا اگر بک استیج ها در خدمت ریتم کلی کار بود و با حضور در جمع شرکت کنندگان مسابقه از سختی هایی که دانش آموزان برای حضور در «هماهنگ» کشیده اند می شنیدیم، جذابیت این بخش ها بیشتر می شد . عدم وجود هدفمندی در این بخش ها به ریتم کلی کار ضربه زده و گاه مخاطب را گنگ کرده است.

احترام خاصی برای کودکان و نوجوانان قائلم

سام در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره تعامل با دانش‌آموزان و نوجوانان در این برنامه هم بیان کرد: با توجه به فرصت کمی که بعد از رسیدن به هر شهر داشتیم، داور در شهر از فرودگاه مستقیم برای ضبط آن بخش می‌رفت و سه داور دیگر بعد از تست لباس و گریم بلافاصله برای ضبط آماده می‌شدند، در نتیجه فرصت چندانی برای تعامل با بچه‌های هر شهر یا حتی گروه‌های شرکت‌کننده وجود نداشت ولی با همه این خستگی‌ها از هر آنچه داشتیم بهره گرفتیم تا ضمن حفظ روحیه بچه‌ها برنامه را پیش ببریم؛ چراکه کار با بچه‌ها متفاوت‌تر از کار با بزرگ‌ترهاست. خود من با توجه به علاقه‌ای که به فضای کار با کودکان و نوجوانان دارم و احترام خاصی برای این طیف قائل هستم، هرکاری که از دستم برمی آمد انجام دادم.

در داوری هوای دختران را بیشتر داشتم

داور مسابقه «همآهنگ» گفت: من سعی کردم در داوری‌ها هوای دختران را داشته باشم چون اجرای سرود و همخوانی دختران محدودیت‌هایی دارد که رقابت را برایشان سخت‌تر می کند. استفاده از تک‌خوان در گروه پسران جذابیت اجرای آنها را چند برابر می‌کرد و یا ریتم در گروه های دختران باید با ملاحظاتی همراه می‌شد که همه این‌ها دلیل جذابیت کمتر اجرای تیم دختران در قیاس با گروه پسران بود، همین مسأله موجب شد تا بیشتر هوای دختران را داشته باشم. خوشبختانه یکی از گروه‌هایی که خیلی کارشان را دوست داشتم از بین همین دختران بود.

این بازیگر همچنین با اشاره به اینکه در مرحله نهایی «همآهنگ» حضور ندارد، چنین اظهار کرد: از بین داوران مرحله مقدماتی تنها آقای ارجمند در مرحله نهایی حضور دارند. امیدواریم فصل دوم کاستی‌های سری اول را نداشته باشد؛ ضمن اینکه در فصل دوم برخلاف فصل اول که حدود ۱۰۸ گروه حضور داشتند، ۱۸ تا ۲۰ گروه شرکت می کنند، فضای ضبط در استودیو است و مسائلی چون گرما، سرما، ورزش باد و مانند آن وجود ندارد و تمرکز گروه ها و کیفیت صدای آنها بهتر است که همگی اینها در اجرای هر گروه تأثیر مثبتی بر جای می گذارد.

باز هم برای نوجوانان کار می‌کنید؟

فلورا سام در پایان در پاسخ به این پرسش که با توجه به تجربه به دست آمده، کار برای نوجوانان را ادامه خواهید داد؟ گفت: هرچند که علاقه به کودکان و نوجوانان همواره در من وجود خواهد داشت اما قبل از آن شناخت گروه تهیه و تولید مهمتر است؛ چراکه شاید بتوان خیلی از سختی‌ها را تحمل کرد و با برخی کاستی‌ها کنار آمد اما هر گاه تیم سازنده ضعف داشته باشد، در کل ماجرا تأثیر نامطلوبی بر جا می‌گذارد. من پیش از این در برنامه «محاکات» شبکه دو به عنوان کارشناس حضور داشتم با این تفاوت که با عوامل آن برنامه از قبل آشنا بودم. در «هماهنگ» ریسک عدم شناخت عوامل را تنها به دلیل حضور نوجوانان و متعلق بودن برنامه به این قشر، پذیرفتم.

به گزارش ایسنا، مسابقه تلویزیونی «همآهنگ» مدتی است با موضوع استعدادیابی گروه‌های سرود روی آنتن شبکه نسیم و افق می‌رود. این برنامه محصول موسسه مآوا وابسته به سازمان اوج است که در مرحله مقدماتی به شهرهای مختلف رفته و فرصتی برای نوجوان ها برای بروز توانایی خود فراهم کرده است. فلورا سام، عباس غزالی، اشکان کمانگری و امیریل ارجمند داوران این مسابقه هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین