کد خبر: ۸۴۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۰:۵۶

نامیبیا: فروش اورانیوم به ایران را ادامه می‌دهیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نامیبیا به تقاضای برخی کشورها برای عدم عرضۀ اورانیوم به ایران، توجهی نخواهد کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «نهاس انگولا» (نخست‌وزیر نامیبیا)، گفت که موضع نامیبیا در مورد تأمین اورانیوم، بر اساس توافق‌نامه‌های بین‌المللی تعیین می‌شود، و درخواست‌های برخی کشورها بر موضع نامیبیا تأثیری نخواهد گذاشت. 

تعدادی از کشورها (شامل آمریکا، انگلستان، آلمان و فرانسه) اعتقاد دارند ذخیرۀ اورانیوم خام ایران در حال تمام شدن است، و برنامه‌های دیپلماتیک وسیعی را در سطح دنیا آغاز کرده‌اند تا تولیدکنندگان اصلی اورانیوم (از جمله نامیبیا) را از فروش این ماده به ایران، منصرف سازند. 

این کشورها ایران را متهم می‌کنند که در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است. ایران این ادعا را همواره رد کرده و می‌گوید که انرژی هسته‌ای را تنها برای مصارف صلح‌آمیز می‌خواهد.

«انگولا» دیروز به روزنامۀ نامیبین گفت: «دولت نامیبیا با ایران مانند هر کشور [مشتری] دیگری برخورد خواهد کرد، مگر اینکه یک توافق‌نامۀ بین‌المللی (مثلاً [یک قطعنامۀ] شورای امنیت سازمان ملل) از کشورها بخواهد که به ایران اورانیوم ندهند».

دولت ایران مالکیت 15% از سهام شرکت «راسینگ» در نامیبیا را در اختیار دارد که سال گذشته تقریباً 8 درصد از صادرات معادن اورانیوم دنیا را تولید کرده بود. 

این شرکت می‌گوید که در حال حاضر صادراتی به ایران ندارد، و اگر ایران تقاضا هم کرده بود چنین کاری نمی‌کرد. مدیر امور بیرونی شرکت راسینگ می‌گوید: «دولت ایران در ابتدای دهۀ 1970 میلادی، زمانی که این معدن آغاز به کار کرد، سهام‌دار این شرکت شد. اما سهام‌داران راسینگ حق [ویژه‌ای برای] خرید محصولات را ندارند».

انگولا افزود که هرچند نمی‌داند آیا ایران تقاضای خرید از شرکت راسینگ کرده است یا خیر، اما «راسینگ از سوی مشتریانش، از جمله ایالات متحده، تحت فشار قرار دارد تا به ایران اورانیوم نفروشد».

نامیبیا یکی از 10 کشور اصلی تولیدکنندۀ اورانیوم در دنیاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین