کد خبر: ۸۴۱۸۲۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱
حکم قصاص «محمد قبادلو» در دیوان تایید شد

دیوان عالی کشور: حکم اعدام جواد روحی و مهدی محمدی‌فر نقض شد

دیوان عالی کشور از نقض حکم اعدام «جواد روحی» و «مهدی محمدی فر» از دستگیر شدگان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ در استان مازندران خبر داد.
دیوان عالی کشور: حکم اعدام جواد روحی و مهدی محمدی‌فر نقض شد
آفتاب‌‌نیوز :

دیوان عالی کشور اعلام کرد: حکم «جواد روحی» که به اتهامات افساد فی الارض، محاربه، ارتداد و مهدورالدم بودن به علت هتک حرمت به قرآن کریم به ۳ بار اعدام و «مهدی محمدی فر» بابت افساد فی الارض و محاربه به ۲ بار اعدام محکوم شده بودند، در دیوان عالی کشور نقض و به شعبه هم عرض ارجاع شد.

بررسی محتویات پرونده و مفاد رأی صادره چنین حکایت دارد که نامبردگان، به دنبال فراخوان شبکه‌های معاند و ضد انقلاب جهت تجمع و اغتشاش در میادین نوشهر حضور پیدا کردند و موجب اخلال در امنیت و نگرانی مردم شدند و نقش قابل توجهی در تحریک مردم و اخلال در نظم، تخریب و تحریق داشتند لیکن گستردگی حرکات ساختارشکنانه فوق ناشی از تلاش‌های افراد زیادی در صحنه بوده و نقش دو متهم مذکور در حد تلاش‌های انفرادی آنان بوده و با توجه به تفسیر مضیق قوانین جزائی به نفع متهمین طبعاً نمی‌تواند از مصادیق محاربه و افساد فی الارض موضوع مواد ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی و مواد ۶۷۵ و ۶۸۷ قانون تعزیرات باشد و قابل انطباق با تبصره ذیل ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی یعنی حبس تعزیری درجه پنج یا شش است.

همچنین محکومیت نامبردگان از باب حدود به مجازات افساد فی الارض و محاربه هم از باب تعزیر به چندین فقره حبس با یکدیگر در تناقض بوده و از این حیث قابل ابرام نمی‌باشد.

همچنین در رأی شعبه دیوان عالی کشور چنین تصریح شده که؛ احراز محاربه و تعیین مجازات مستقل و احراز اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور و اغوا و تحریک مردم به قصد برهم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر و تبلیغ علیه نظام توأمان صحیح نمی‌باشد.

در نتیجه فرجام خواهی فرجام خواهان فوق الذکر وارد تشخیص مستنداً به مقررات شق چهارم از بند ماده ۴۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ ضمن نقض دادنامه صادره، رسیدگی مجدد پرونده به دادگاه هم عرض صادرکننده رأی ارجاع و محول می‌گردد.

حکم قصاص «محمد قبادلو» در دیوان تایید شد

پدر کرم‌پور: از زمان اجرای حکم اطلاعی ندارم/ امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو: به گذشت خانواده کرم‌پور برای قصاص امیدواریم

وکیل محمد قبادلو نیز گفت: اعاده دادرسی ما در رابطه با پرونده اعدام آقای قبادلو که در دادگاه انقلاب حکم اعدام صادر شده بود، هنوز مفتوح است و هنوز توسط شعبه اول دیوان تصمیمی درمورد آن نگرفته، اما اعاده دادرسی درمورد پرونده قصاص که در دادگاه کیفری یک استان تهران، حکم بدوی داده شده بود، رد شده است.

شعبه یکم دیوانعالی کشور، حکم مربوط به درخواست اعاده دادرسی محمد قبادلو را صادر و قصاص او را تایید کرد. بر اساس حکم صادره، قصاص قبادلو در پرونده دادگاه کیفری یک استان تهران، تایید شده است. محمد قبادلو متهم است که در اعتراضات نیمه دوم سال ۱۴۰۱، استوار فرید کرم‌پور از پرسنل ناجا را با ماشین زیر گرفته است. پس از اعلام شکایت اولیای دم کرم‌پور، پرونده‌ای در دادگاه کیفری یک تهران برای محمد قبادلو تشکیل شد که به صدور حکم قصاص منتهی شد.

پدر فرید کرم‌پور در گفتگو با «شبکه شرق»، خبر تایید حکم قصاص از سوی دیوانعالی را تایید کرد.

همچنین امیر رئیسیان، وکیل محمد قبادلو هم ضمن تایید این خبر، گفت: «اعاده دادرسی ما در رابطه با پرونده اعدام آقای قبادلو که در دادگاه انقلاب حکم اعدام صادر شده بود، هنوز مفتوح است و هنوز توسط شعبه اول دیوان تصمیمی درمورد آن نگرفته، اما اعاده دادرسی درمورد پرونده قصاص که در دادگاه کیفری یک استان تهران، حکم بدوی داده شده بود، رد شده است».

این وکیل دادگستری با بیان اینکه در مورد این پرونده دو موضوع وجود دارد، توضیح داد: «ما امیدوار بودیم که وقتی که تقاضای اعاده دادرسی به شعبه اول ارجاع می‌شود، ریاست محترم دیوان هم در مورد پرونده نظر قضایی اعلام کنند، اما حکمی که ابلاغ شده به امضای ایشان نرسیده و با امضای دو عضو معاون حکم به ما ابلاغ شده است. در هر حال این حکم، فعلا حکم نهایی اعاده دادرسی محسوب می‌شود». به گفته وکیل محمد قبادلو، موضوع دومی که درباره این حکم وجود دارد این است که متاسفانه در دادنامه‌ای که دیوان به ما ابلاغ کرده، گفته شده که ایراداتی که ما در پرونده مد نظر قرار دادیم، من جمله مباحث مربوط به پزشکی قانونی و سلامت روان و همین‌طور مباحث تحقیقاتی مانند تصاویر دوربین‌های مدار بسته، موضوعاتی ماهیتی است و به مرحله دادرسی بدوی و فرجامی مرتبط بوده و به این دلیل که از زمره دلایل اعاده محسوب نمی‌شود به این موارد رسیدگی نکرده‌اند؛ یعنی به این علت که این موضوعات مباحث ماهیتی بوده‌اند، وارد رسیدگی نشده‌اند. این موضوع برای ما بسیار ناراحت کننده است چرا که از سوی دیگر همین مباحث در مرحله دادرسی بدوی و فرجامی هم مطرح شده بود، ولی مورد توجه قرار نگرفته بود و الان هم گفته می‌شود که این‌ها باید قبلا مطرح می‌شده و باز هم به دلیل دیگری مورد توجه قرار نمی‌گیرد.»

اگرچه پدر استوار فرید کرم‌پور درباره زمان احتمالی اجرای حکم اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما رئیسیان در پاسخ به این سوال که چقدر به گذشت از قصاص خانواده مقتول امیدوارید، پاسخ داد: «ما همیشه به بحث گذشت امید داشتیم و داریم. خانواده شهید کرم‌پور خانواده بسیار محترمی هستند و علیرغم همه بحث‌های حقوقی که ما داشتیم، هم برایشان احترام قائلیم هم همواره موضوع بحث‌های حقوقی ما به گونه‌ای نبوده که خدای ناکرده موجب پایمال شدن حقی باشد. بیشتر بحث ما در این پرونده حول محور سلامت روان محمد قبادلو بوده و اگر این بحث توسط دادگاه، دیوان و دادگستری پذیرفته نشده، کماکان امیدواریم که خانواده کرم‌پور با لطف و بزرگواری شرایط این جوان بیمار را درک کرده و گذشت کنند.» این وکیل دادگستری در پایان با بیان اینکه «محمد قبادلو فرزند یکی از جانبازان اعصاب و روان با هشت سال سابقه ایثارگری است» ابراز امیدواری کرد که «به حرمت ایثار پدرش با رأفت و گذشت مواجه شود».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین