کد خبر: ۸۴۲۰۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲

اولین جایزه «کن» به یک فیلم ترسناک رسید

فیلم ترسناک مالزیایی جایزه هفته برتر هنری کن ۲۰۲۳ را از آن خود کرد.
اولین جایزه «کن» به یک فیلم ترسناک رسید
آفتاب‌‌نیوز :

فیلم ترسناک «راه‌راه‌های ببر» ساخته کارگردان مالزیایی آماندا نل ای‌یو برنده جایزه ۱۰ هزار یورویی شصت و دومین دوره بخش جانبی هفته بزرگان کن شد.

این فیلمی که اولین فیلم نل ای‌یو به بررسی دگردیسی و شورش در وجود دختر نوجوانی می‌پردازد که بدنش با سرعتی نگران‌کننده تغییر شکل می‌دهد، اما او به یاد می‌آورد خود را واقعی‌اش را ببیند. این فیلم مشترک مالزی، تایوان، سنگاپور، فرانسه، آلمان، هلند، اندونزی و قطر است.

منتقد اسکرین درباره فیلم گفته بود: فیلم واقعاً در تصویر کشیدن ماهیت بی‌رحمانه دوستی دخترانه و شوک حاصل از دگردیسی بلوغ ماهرانه عمل می‌کند.

نه تنها «راه‌راه‌های ببر» اولین فیلم مالزی است که در چند سال اخیر به راه‌حل‌های کشف شده، کارگردانش هم کارگردان زن مالزیایی است که برای جشنواره انتخاب شده است. فیلم در فرانسه هم اکران خواهد شد.

آدری دیوان، هیئت داوران هفته امسال درباره این فیلم گفت: فیلمی سازش‌ناپذیر است که سعی نمی‌کند کسی راضی کند.

امسال همچنین در دومین سال جایزه هشت هزار یورویی هیئت داوران فرانسوی تاچ، این جایزه به فیلم «باران در خانه» ساخته پالوما سرمون-دائی فیلمساز بلژیکی تعلق گرفت. این فیلم درباره برادر و خواهری است که دلیل گرفتار شدن خانه‌شان در سیل و خالی بودن حساب‌های بانکی‌شان در حال جستجو و تا زنده ماندن است.

جووان گینیک بهترین جایزه ستاره نوظهور بازیگر مرد را که از سوی بنیاد لوئیس رودرر اهدا می‌شود برای بازی «کشور گمشده» ولادیمیر پریشیچ دریافت کرد. «بولرو» ساخته نانس لابورده-جوردا هم جایزه دیسکاوری برای بهترین فیلم کوتاه و هم جایزه فیلم کوتاه «کانال پلوس» را دریافت کرد.

جایزه بنیاد گان برای توزیع هم به پخش کننده فرانسوی «پیرامید فیلمز» برای فیلم «انشالله یک پسر» ساخته امجد الرشید رسید که اولین فیلم بلند کارگردان و درباره مادری بیوه است که کارگر خانه است و برای استقلال خود میجنگد. بازیگر فلسطینی مونا حوا نقش این زن را بازی کرده است.

آیریس کالتنبک هم جایزه SACD را برای فیلمنامه نویسی فیلم «خلسه» برد که کارگردانی آن را هم انجام داده است. این تریلر روانشناختی به مضامین دوستی زنانه و مادری می‌پردازد و بازیگرانی، چون هافسیا هرزی، نینا موریس، الکسیس مانتی و یونس بوسیف در آن بازی کرده‌اند.

امسال برای دومین سال آوا کاهن، کارگردان هنری مدیریت هفته‌ها را برعهده داشت. در هفته اول امسال ۱۱ فیلم نمایش داده شد که ۷ عنوان از آن‌ها در رقابتی حضور داشتند. همه این فیلم‌ها اولین نمایش جهانی خود را تجربه کردند. ۶ فیلم این بخش توسط زنان کارگردانی شد و ۴ فیلم از این میان در بخش رقابتی حضور یافتند.

جایزه بزرگ این بخش سال پیش به فیلم «بسته» ساخته شده آن درس رامیرز پولیدو تعلق گرفت و «افترسان» درام رابطه پدر- دختری شارلوت ولز کارگردان بریتانیایی قبل از برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی دیگر و در مدار جوایز مختلف قرار گرفتن، جایزه تاچ را. دریافت کرد.

شرکت کنندگان در این بخش هنوز می‌توانند به دوربین طلای کن امیدوار باشند. این جایزه به بهترین فیلم بلند اول یک کارگردان از هر بخش جشنواره تعلق می‌گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین