کد خبر: ۸۴۲۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
وزارت خارجه عمان اعلام کرد:

توافق ایران و بلژیک برای مبادله زندانیان؛ چه کسانی آزاد شدند؟

وزارت خارجه عمان اعلام کرد بلژیک و ایران با میانجی‌گری این کشور به توافقی برای مبادله زندانیان با یکدیگر دست یافتند. اولیویه ونده کاستیل، امدادگر بلژیکی و اسدالله اسدی که سابقه فعالیت به عنوان دیپلمات ایران را دارد روز جمعه در چهارچوب طرح تبادل زندانیان بین دو کشور آزاد شدند.
توافق ایران و بلژیک برای مبادله زندانیان؛ چه کسانی آزاد شدند؟
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عمان موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مسئله شهروندان زندانی شد؛ افرادی که از سوی تهران و بروکسل آزاد شدند، امروز به مسقط منتقل خواهند شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری عمان، میانجیگری عمان در پاسخ به درخواست دولت‌های ایران و بلژیک برای کمک به حل و فصل مسئله اتباع دو کشور بوده که تلاش‌های عمان منجر به توافق دو طرف برای آزادی متقابل شد.

به موجب این توافق افرادی که آزاد می‌شوند، امروز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل می‌شوند تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.

به نوشته ایسنا؛ در پایان این بیانیه عمان از روحیه مثبت بالای حاکم بر مذاکرات مسقط بین طرف‌های ایرانی و بلژیکی و اشتیاق آن‌ها برای حل و فصل این پرونده بشردوستانه قدردانی کرد.

اسدالله اسدی آزاد شد؟

همسر اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر آزادی همسر وی از زندان با وساطت عمان در صفحه توییتر خود نوشت: خبر آمد، خبری در راه است.

شهروند بلژیکی آزاد شد

الکساندر دوکروو، نخست‌وزیر بلژیک امروز گفت که اولیویر وندکاستیل، شهروند این کشور که در ایران زندانی بود آزاد شده و در راه بازگشت به بلژیک است.

به گزارش لوموند، نخست‌وزیر بلژیک با ادعایی درباره وضعیت دوران بازداشت این شهروند بلژیکی گفت: اولیویر ۴۵۵ روز را در تهران در زندان و تحت شرایطی غیرقابل تحمل سپری کرد. بی‌گناه بود. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، او امشب در کنار ما خواهد بود.

او افزود: شب گذشته اولیویه به عمان منتقل شد و در آنجا از سوی تیمی از سربازان و دیپلمات‌های بلژیکی تحت مراقب قرار گرفت. این امدادگر صبح امروز تحت معاینات پزشکی قرار گرفت و در نهایت اجازه پرواز از عمان به او داده شد.

امیرعبداللهیان: «اسدی» در راه بازگشت به وطن است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در توییتی نوشت: آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از دو سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد. از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در وین که پیش از این به اتهام برنامه‌ریزی جهت حمله به گردهمایی گروه منافقین در آلمان بازداشت و به بلژیک منتقل شده بود پس از توافق ایران و بلژیک با وساطت عمان، امروز آزاد و دقایقی پیش با استقبال علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت و کاظم غریب‌آبادی دبیر ستاد حقوق بشر وارد تهران شد.

اولیویه ونده کاستیل، امدادگر بلژیکی ماه فوریه سال ۲۰۲۲ در ایران بازداشت شد. مدیر سابق «موسسه خیریه امداد بین‌الملل» به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در ایران محکوم شده بود.

وزیر امور خارجه ایران از نقش عمان تشکر کرده است. خبر مبادله زندانیان بین ایران و بلژیک با میانجیگری مسقط در آستانه سفر هیثم بن طارق، سلطان عمان به ایران منتشر شد. 

به نوشته یورونیوز؛ سلطان نشین عمان از روحیه مثبت بالایی که در مذاکرات مسقط بین طرف‌های ایرانی و بلژیکی حاکم بود و اشتیاق آن‌ها برای حل و فصل موضوع قدردانی کرده است. 

تابستان ۲۰۲۲ معاهده‌ای بین ایران و بلژیک امضا شد که اجازه انتقال متقابل زندانیان را می‌داد، متنی که به‌عنوان تنها راه برای آزادی وانده کاستیل ارائه شده است. این معاهده اخیرا اجرایی شده است. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین