کد خبر: ۸۴۲۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

ابوترابی فرد: کوتاه شدن دست بیگانگان از منافع ملل منطقه راهبرد اصلی ایران است

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: اقتدار سیاسی و اقتصادی همسایگان به ویژه کشور‌های خلیج فارس و افزایش سطح امنیت این کشور‌ها و کوتاه شدن دست بیگانگان از منافع ملل منطقه راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران است.
ابوترابی فرد: کوتاه شدن دست بیگانگان از منافع ملل منطقه راهبرد اصلی ایران است
آفتاب‌‌نیوز :

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد در خطبه عبادی نماز جمعه این هفته تهران بیان کرد: امیرالمومنین خطاب به مالک اشتر که استاندار کشور مهم و کلیدی مصر است و در جایگاه مدیریت و سازماندهی این کشور در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، دفاعی و فرهنگی قرار گرفته است می‌فرماید: مالک آگاه باش که قبل از تو در این سرزمین حاکمان عادل و ظالم حکومت کردند. در همین کشور پیامبر الهی حضرت یوسف مدیریت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مصر را در دست داشته است و آن تحول عظیم فرهنگی و اجتماعی و آن نظام کارآمد اقتصادی و سیاسی را در این کشور خلق کرد. در عین حال در همین کشور فراعنه نیز حکومت کردند. حکومت‌هایی که نماد ظلم و ستم بودند؛ بنابراین تو با این تاریخ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی روبرو هستی و باید از آن درس بیاموزی تجربه حاکمان فراروی توست.

وی در ادامه اظهار کرد: امیرالمومنین در ادامه فرمود حاکمان زمانی از موقعیت مطلوب سیاسی و اجتماعی برخوردارند که در مسیر عدالت و حق حرکت کنند. مالک آگاه باش تو دیروز درباره حاکمان قضاوت می‌کردی و آن‌ها را مورد نقد قرار می‌دادی. امروز مردم مصر همانگونه تو را مورد نقد قرار خواهند داد و رفتار تو را رصد می‌کنند. در ادامه امیرالمومنین فرمودند قضاوت مردم شاخص است. برای شناخت انسان‌های صالح باید نگاه عمومی را رصد کرد. با تحلیل و تبیین نقد دیگران به اصلاح خویش پرداخت. امیرالمومنین فرمودند مالک رمز موفقیت حاکمان، مدیران و آحاد مردم آراستگی به عمل صالح است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه تصریح کرد: عمل صالح رمز موفقیت انسان در دنیا و آخرت است. مهمترین ویژگی عمل صالح پشتوانه علمی، معرفتی و ایمانی است. ایمان و عمل صالح با هم پیوند خورده است. راه موفقیت انسان در هر حوزه‌ای آراستگی به عمل صالح است. مالک آنچه که انسان را تهدید می‌کند و راه را برای سلوک عالمانه و عاقلانه دشوار می‌سازد هوا و هوس انسان است. مالک در جنگ سخت بین عمل و هوای نفس مبادا زمام امور را به دست بی کفایت هوای نفس بسپاری، این نفس دشمن نخست انسان است، باید او را تحت کنترل عقل پرورده شده با علم و وحی درآورد. قدرت راه را برای گناه هموار می‌کند و انسان قدرتمند خود را بی‌نیاز می‌بیند و سرکشی می‌کند؛ لذا همه باید مراقب خویش و نفس خود باشند، اما کسانی که قدرت سیاسی و اقتصادی دارند باید در سطح بالاتری مراقبت کنند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه سیاسی نماز جمعه تصریح کرد: در روز‌های گذشته با رویداد‌های مهمی روبرو بودیم. یکی از این رویداد‌های ماندگار در تاریخ ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه نیروی دریایی راهبردی و اقتدار آفرین ایفای ماموریت شایسته ناوگروه ۸۶ در حرکت اقتدار آفرین خود و پیمایش کره خاکی بود. در این حرکت اقتدار آفرین ناوشکن دنا که با دانش و تخصص و فناوری دانشمندان و فرهیختگان ایرانی ساخته شده بود با همت ناوگروه ۸۶ و پیمایش ۶۵ هزار کیلومتر و چهار بار عبور از خط استوا دانش، تخصص، ایمان، شجاعت و ظرفیت نیروی دریایی جمهوری اسلامی را در برابر نگاه جامعه جهانی قرار داد. قدرت دریایی مجموعه‌ای از قابلیت‌های وابسته به دریا است که بتواند کنترل آب‌ها و منابع حیاتی در دریا را در اختیار داشته باشد و از دسترسی دشمن به آن‌ها جلوگیری کند. امروز نیروی دریایی جمهوری اسلامی در این جایگاه فاخر قرار گرفته است. حضور با اقتدار در اقیانوس‌های هند، آرام و اطلس و عبور از تنگه‌های حساس و مهم واقعا بی نظیر و استثنائی است. برای این اقتدار آفرینان و فرماندهی هوشمند نیروی دریایی و دریانوردان ناوشکن دنا از خدای متعال عزت و اقتدار مسئلت داریم.

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر بیان کرد: سوم خرداد ماه سالروز آزادسازی خرمشهر و چهارم خرداد روز دزفول و روز مقاومت و پایداری است. در عملیات بیت‌المقدس که با مشارکت و حضور قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران اجرا شد ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده شهر‌های خرمشهر، هویزه و جاده اهواز – خرمشهر آزاد شد و این آزادی مقدمه آزادسازی جنوب لبنان در ۵ خرداد سال ۱۳۷۹ بود. پیروزی رزمندگان در دوران دفاع مقدس راه را برای خلق قدرت در جهان اسلام هموار کرد. آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی از اشغال رژیم صهیونیستی توسط نیرو‌های حزب الله سنگ بنای سلسله پیروزی جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی در سراسر منطقه و سرزمین‌های اشغالی است. می‌توان پیروزی مقاومت را در سال ۲۰۰۰ به عنوان نقطه آغازین تحمیل شکست‌های هولناک بر رژیم صهیونیستی یاد کرد و این حرکت و تحول بدون تردید اصلی‌ترین پیامد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مقابله سازمان یافته با منافع نامشروع و زیاده خواهی ایالات متحده و نظام سلطه که رژیم صهیونیستی نمایندگی این جبهه را در منطقه جنوب غرب آسیا عهده دارد بنا شده است. با تشکر و تقدیر از راهبرد دولت به ویژه دستگاه دیپلماسی خارجی در نگاه به شرق و تحکیم روابط با همسایگان و تلاش برای ارتقاء جایگاه قاره کهن آسیا در هزاره سوم حضور ارزشمند روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشور‌ها و وزیر امور خارجه و دریادلان نیروی دریایی را در این پایگاه عبادی و سیاسی مغتنم و گرامی می‌دارم. با عنایت به نخستین گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم و با توجه به تغییر نظم جهانی و ظهور و نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در تحول نظام سیاسی و نظم اقتصادی جهان چندین نکته را حائز اهمیت می‌دارم.

وی افزود: رصد درست و دقیق تحولات و استفاده صحیح از فرصت‌ها و ایفای نقش در ساخت ساختار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان پیش رو و افزایش ظرفیت و ارتقاء و تثبیت جایگاه ایران اسلامی در جهان اسلام به ویژه همسایگان و شرکای مهم در سطح منطقه و جهان از مسائل کلیدی است که همواره رهبر حکیم انقلاب بر آن تاکید داشتند. مقام معظم رهبری در ۱۱ آبان به تغییر نظم جهانی اشاره کرده و فرمودند ابعاد نظم جدید و چگونگی آن دقیقا معلوم نیست، اما خطوط اساسی آن قابل ترسیم است. واقع آن است که بن بست‌های بین‌المللی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی در برابر غرب به ویژه آمریکا قرار دارد. از همین نظر وزیر خارجه آلمان در سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ درباره اوضاع نابسامان جهان می‌نویسد که جهان دو قطبی جنگ سرد به تاریخ پیوسته است. رئیس جمهور آمریکا در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ دوران کوتاهی را که آمریکا تنها ابرقدرت جهان بود را پشت سر گذاشت و از دست داد. وی ادامه داد: از نظر این دیپلمات برجسته غربی دورانی که آمریکا تنها ابرقدرت جهان بود بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ بود. جهانی شدن اقتصاد تا کنون نتوانسته چارچوبی برای حکمرانی جهان به وجود آورده و دنیا در فرآیند هرج و مرج قرار گرفته و در آستانه تبدیل شدن به یک نظم جدید بین‌المللی قرار دارد. این واقعیت جهان پیش روی ما است. با توجه به این واقعیت و بیانات ارزشمند رهبری چندین نکته را در حوزه سیاست خارجی عرض می‌کنم.

ابوترابی فرد گفت: اولین و مهمترین توصیه بنده به دستگاه دیپلماسی و روسای دفاتر خارج از کشور و همکاران آن‌ها این است که هویت فرهنگی، انقلابی و اسلامی خویش را حفظ کرده و آن را ارتقا ببخشیم. این اصالت فرهنگی و شخصیتی باید در بینش، روش و منش و سخن و ادبیات سفرای جمهوری اسلامی ایران بسیار برجسته و موثر باشد و مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از متفکران و اندیشمندان برجسته در توصیف انقلاب اسلامی می‌نویسد یکی از تاثیرات مهم پیروزی انقلاب اسلامی اصالت فرهنگ در سیاست خارجی است. این اصالت باید در منش و روش دستگاه خارجی مشاهده شود.

وی افزود: از سوی دیگر این سخن امیرالمومنین را همیشه فراروی خود قرار داده و از آن الهام بگیرید. اولا این پرچم پرچم حق است که باید همیشه برافراشته باشد. پرچم مبارزه با باطل است و باید همیشه در اهتزاز باشد. کسانی که می‌توانند این پرچم را در سراسر عالم به اهتزاز درآورند شخصیت‌هایی هستند که اهل بصیرت و آراسته به علم و دانش و تصمیمات صحیح می‌باشند. یکی از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اظهار می‌کند استراتژیک منطقه‌ای معقول ایران از نفوذ منطقه‌ای موثری برخوردار است و موقعیت ژئواستراتژیک آن نقش موثری در خاورمیانه، قفقاز و آسیای میانه داشته و استفاده بهینه از قدرت را از ویژگی‌های دستگاه دیپلماسی قلمداد می‌کند. این تحلیل تفسیر صحیحی از راهبرد نظامی است که رهبر معظم در دیدار اخیر به آن اشاره داشته است و فرمودند که حضور و اثرگذاری در پدیده‌ها، حوادث و جریان‌های مختلف در سطح جهان باید تحکیم و ارتقاء گردد. روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با همسایگان و جهان اسلام به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس که به لحاظ دینی، فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی پیوند محکمی با ما دارد باید تحکیم شود. اقتدار سیاسی و اقتصادی همسایگان به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس و افزایش سطح امنیت این کشور‌ها و کوتاه شدن دست بیگانگان از منافع ملل منطقه راهبرد اصلی جمهوری اسلامی ایران است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: روابط گسترده سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با بغداد، دوحه و مسقط و ارتقای سطح روابط با ریاض به دست توانمند دولتمردان می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در شکل گیری سازمان همکاری‌های اقتصادی کشور‌های خلیج فارس ایفا کرده و راه را برای همکاری در حوزه ثبات بازار اقتصادی هموار سازد. تبیین توازن در سیاست خارجی و تعامل با همه کشور‌ها در جغرافیای جهان با رویکردی که از ظرفیت آنان در تامین منافع ملی و کاهش تصمیمات تهدید آمیز علیه ایران و جهان اسلام لحاظ می‌شود باید در دستور کار دستگاه دیپلماسی خارجی باشد. از سوی دیگر دیپلماسی اقتصادی از مهمترین اصولی است که امروز باید بر آن پافشاری شود. در نیم قرن اخیر توانمندی اقتصادی کشور‌ها نقش تعیین کننده‌ای در سیاست خارجی و نظامی و امنیتی ایفا کرده است. اقتصاد رکن اساسی سیاست خارجی کشور‌ها است.

وی در پایان بیان کرد: امروز الزامات اقتصاد جهانی ایجاب می‌کند تا میان عناصر اقتصاد ملی با اقتصاد بین‌المللی پیوند منطقی برقرار شود و نقش دستگاه دیپلماسی در این حوزه تعیین کننده است. برای حجاج خانه خدا که در آستانه تشرف به حرمین شریفه هستند آرزو دارم در سه حوزه تحکیم پیوند با قرآن، تحکیم پیوند با ملت‌های مسلمان و حمایت همه جانبه از ملت قهرمان فلسطین از توفیقات بالایی برخوردار شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین