کد خبر: ۸۴۲۹۲۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴

نماینده زابل: طالبان مانع بازدید از سد کجکی شد

به گفته عضو هیات نمایندگان سیستان و بلوچستان، تجاوز مرزی و نقض مقررات بین‌المللی به هیچ‌وجه پذیرفته نیست و طالبان مانع بازدید از سد کجکی شد.
نماینده زابل: طالبان مانع بازدید از سد کجکی شد
آفتاب‌‌نیوز :

عضو هیات نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: اخیرا طرف افغان اعلام کرده طبق معاهده امکان بازدید از مخزن سد کجکی و دهراوود وجود ندارد.

مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید:

 اخیرا طرف افغان اعلام کرده طبق معاهده امکان بازدید از مخزن سد کجکی و ایستگاه آب‌سنجی دهراوود وجود ندارد، در حالی که ماده ۵ پروتکل ضمیمه شماره یک تصریح کرده در ایامی که طرف افغان اعلام می‌کند.

بارندگی در طول سال به صورت نرمال نیست باید اطلاعات لازم را در اختیار کمیساریای آب ایران قرار گیرد و بنا به درخواست کمیساریای آب ایران زمینه‌ای فراهم کنند که تیم فنی ایران به دهراوود مراجعه کنند و میزان آورد رودخانه هیرمند را تعیین کنند. بنابراین صحبت طرف طالبان مبنی بر عدم پیش‌بینی معاهده جهت بازدید از سد کجکی و ایستگاه دهراود پذیرفته نیست و  مردود است.

حتما باید شرایطی ایجاد کنند تیم فنی ایران  میزان آورد رودخانه هیرمند در منطقه دهراوود را بررسی کند.ما همچنان مترصد این هستیم که طرف افغان به تعهدات خود بر مبنای معاهده عمل کند و حقابه هیرمند را از سد کجکی رها کند.

 در ماده ۹ معاهده پیش‌بینی شده در صورتی که طرف افغان به تعهدات خود عمل نکند، در مرحله اول می‌توان از مساعی جمیله استفاده کرد و در مرحله دوم موضوع به حکمیت می‌رود، بنابراین این امکان برای ایران وجود دارد.

از زمانی که طالبان روی کار آمده‌اند درگیری‌های پراکنده مرزی به جهت عدم اشراف آنها به نقاط مرزی افزایش پیدا کرده است.تجاوز مرزی و نقض مقررات بین‌المللی به هیچ‌وجه پذیرفته نیست و باتوجه به اینکه طالبان از توان رزمی نیروهای دفاعی ما مطلع است؛ توصیه می‌شود از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز و تنش‌زا پرهیز کنند و رعایت حسن همجواری را داشته باشند.

در پی اتفاقات رخ داده جلسات مرزی برگزار شده و قرار شد کمیته‌ای علت وقوع این اختلافات را بررسی کنند، فعلا تحرکات طرف افغان کم شده و شاهد تجاوز مرزی نیستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین