کد خبر: ۸۴۲۹۳۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵

حمله نیرو‌های ناتو به صرب‌های شمال کوزوو

پس از اینکه هفته گذشته تعدادی از شهردار‌های تازه انتخاب‌شده آلبانیایی‌تبار در شمال کوزوو با کمک نیرو‌های پلیس وارد ساختمان‌های شهرداری شدند، صرب‌تبار‌های این منطقه بار دیگر روز دوشنبه به خیابان‌ها آمدند و تلاش کردند این ساختمان‌های دولتی را به تصرف خود درآورند.
حمله نیرو‌های ناتو به صرب‌های شمال کوزوو
آفتاب‌‌نیوز :

در انتخابات جنجالی شهرداری‌ها که عمدتا توسط صرب‌ها بایکوت شده بود، فقط نمایندگان آلبانیایی‌تبار یا دیگر اقلیت‌های کوچکتر در پست‌های شهرداری و شوراهای محلی انتخاب شدند.

این در حالی است که صرب‌تبارها از شرکت در انتخابات محلی ماه آوریل خودداری کرده بودند و نامزدهای آلبانیایی‌تبار توانستند جایگاه ریاست بر هر چهار شهرداری را در انتخاباتی با مشارکت ۳.۵ درصدی به دست آوردند.

صرب‌های کوزوو پس از بایکوت انتخابات آوریل ۲۰۲۳ علیه انتصاب این شهردارها دست به اعتراض زدند چون انتخابات آنها را اقدام غیرقانونی کسب قدرت با هدف کاهش نفوذ اقلیت‌های صرب کوزوو در منطقه می‌دانند.

شبکه خبری یورونیوز گزارش داد که در ادامه اعتراضات در شمال کوزوو، پلیس و نیروهای تحت رهبری ناتو همچنان در حال محافظت از دفاتر شهرداری‌ها دیده می‌شوند.

 ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز دوشنبه در صفحه توئیتر خود به کوزوو هشدار داد که از انجام اقدامات تحریک آمیز در میانه افزایش تنش با صربستان خودداری کند.

دبیرکل ناتو در توئیتی نوشت: پریشتینا باید اقدام به کاهش تنش کرده و اقدامات یکجانبه و بی ثبات کننده انجام ندهد. گفت‌وگو تحت نظر اتحادیه اروپا بین دولت‌های بلگراد و پریشتینا تنها راه برای صلح و عادی سازی روابط است.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ با حمایت آمریکا و بسیاری دیگر از اعضای ناتو از صربستان اعلام استقلال کرد.

درحالیکه اتحادیه اروپا به فشارهایش بر بلگراد برای به رسمیت شناختن استقلال کوزوو و عادی سازی روابط با پریشتینا ادامه می‌دهد، کوزوو از سوی اکثر کشورها از جمله چین و روسیه به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود.

برخی منابع خبری گزارش دادند که نیروهای ناتو به شهروندانی که تظاهرات مسالمت آمیز را در Zvecan (شمال کوزوو) برگزار کرده بودند، حمله کردند.
گزارش های غیررسمی از کشته شدن چهار شهروند صرب در درگیری‌های امروز شمال کوزوو خبر دادند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین